SNCF

Frankrijk komt in navolging van Duitsland met goedkoop treinabonnement

Een Franse TGV van vervoerder SNCF op station Gare de Lyon. Alexandros Michailidis / Shutterstock

De Fransen kunnen vanaf volgende zomer voor rond de vijftig euro een pas kopen waarmee ze een maand lang in Frankrijk met de trein kunnen reizen. Transportminister Clément Beaune heeft gezegd dat het gaat om onbeperkt reizen met intercitytreinen of de regionale treinen die onder de naam TER bekend zijn.

In de hogesnelheidstreinen TGV zal de maandpas echter niet geldig zijn, evenals dat in Duitsland ook het geval is. Minister Beaune zei dat hij is geïnspireerd door het Duitse voorbeeld met speciale passen voor goedkoop treinreizen.

Beaune gaat nog bekijken of het mogelijk is dat dezelfde treinpas ook te gebruiken zal zijn voor gratis openbaar vervoer in grote steden. De Franse regering wil het gebruik van de spoorwegen bevorderen en heeft eerder dit jaar maatregelen genomen om het aantal binnenlandse vluchten terug te dringen.

In Duitsland hebben de federale regering en de deelstaten al een populaire goedkope treinpas ingevoerd. Die kost de overheden naar schatting 3 miljard euro per jaar. Het is nog niet bekend wat de Franse treinpas de overheid gaat kosten. De koers van goedkope treintickets in Frankrijk en Duitsland druist in tegen de koers van de Nederlandse Spoorwegen, die treintickets willen liberaliseren en duurder willen maken tijdens de spits.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: ANP / SpoorPro.nl

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Frankrijk komt in navolging van Duitsland met goedkoop treinabonnement”

Twan Laan|08.09.23|17:01

Gratis of spotgoedkoop openbaar vervoer klinkt erg mooi en natuurlijk gun ik iedereen een goedkoop ritje en de politicus die het bedacht de extra stemmen. Maar het wordt alleen een langetermijnsucces als ook de randvoorwaarden kloppen. Als spoorvervoerder en/of infrastructuurbeheerder (nog) niet in staat is om de benodigde kwaliteit en capaciteit ter beschikking te stellen, is je resultaat overvol en hopeloos vertraagd openbaar vervoer. Daar zit niemand op te wachten – de reiziger ook niet.

Marc Busio|09.09.23|17:15

De lage frequentie waarmee de TER-treinen in grote delen van Frankrijk rijden maakt dat ze daar ook bij goedkope abonnementen onaantrekkelijk blijven voor het grootste deel van de bevolking. De geografie van Frankrijk maakt dat land nu eenmaal ongeschikter voor ov dan dichtbevolkte landen en meer nog dan in andere landen waarderen de Fransen de vrijheid van hun auto. Ze zien het als iets voor Parijs en misschien een paar andere stedelijke centra, maar daarmee heb je het dan ook gehad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.