Alstom Coradia iLint waterstoftrein in Groningen

Geen inschrijvingen op Groningse aanbesteding waterstoftreinen

De waterstoftrein waarmee in 2020 getest werd op het station van Groningen. Shutterstock/Sander van der Werf

De provincie Groningen heeft geen inschrijvingen gehad op de aanbesteding van een viertal waterstoftreinen die de provincie wil aanschaffen. “De aanbesteding die we probeerden te doen, is mislukt. We hebben geen inschrijvingen gekregen’, laat gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie) weten aan Provinciale Staten van Groningen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Geen inschrijvingen op Groningse aanbesteding waterstoftreinen”

Marc Busio|25.01.24|15:27

Het tweede voorbeeld in een week tijd van een provincie die lijdt aan een totaal gebrek aan realiteitszin. Je zou denken dat ze er hun handen vol aan hebben om er voor te zorgen dat er de komende jaren nog een redelijk functionerend openbaar vervoer in stand blijft. Maar nee, de heren en dames houden zich liever bezig met spoorhobby’s die hogere doelen moeten dienen.

Illya Vaes|26.01.24|17:57

Waterstoftreinen zijn sowieso contraproductief: kost 3x zoveel energie als bovenleiding, gedurende de levensduur van de trein moet de brandstofcel 2x vervangen worden, in de realiteit tenminste net zoveel uitstoot als dieseltreinen, je houdt het tankcircus.
Dat laatste is ook een hint waar dit idee vandaan komt: de wereld van de fossiele brandstoffen die ons zo lang mogelijk bij elektriciteit vandaan wil houden.
Bovenleiding aanleggen, die gaat minstens 60 jaar mee (twee treinlevensduren).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen inschrijvingen op Groningse aanbesteding waterstoftreinen | SpoorPro.nl
Alstom Coradia iLint waterstoftrein in Groningen

Geen inschrijvingen op Groningse aanbesteding waterstoftreinen

De waterstoftrein waarmee in 2020 getest werd op het station van Groningen. Shutterstock/Sander van der Werf

De provincie Groningen heeft geen inschrijvingen gehad op de aanbesteding van een viertal waterstoftreinen die de provincie wil aanschaffen. “De aanbesteding die we probeerden te doen, is mislukt. We hebben geen inschrijvingen gekregen’, laat gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie) weten aan Provinciale Staten van Groningen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Geen inschrijvingen op Groningse aanbesteding waterstoftreinen”

Marc Busio|25.01.24|15:27

Het tweede voorbeeld in een week tijd van een provincie die lijdt aan een totaal gebrek aan realiteitszin. Je zou denken dat ze er hun handen vol aan hebben om er voor te zorgen dat er de komende jaren nog een redelijk functionerend openbaar vervoer in stand blijft. Maar nee, de heren en dames houden zich liever bezig met spoorhobby’s die hogere doelen moeten dienen.

Illya Vaes|26.01.24|17:57

Waterstoftreinen zijn sowieso contraproductief: kost 3x zoveel energie als bovenleiding, gedurende de levensduur van de trein moet de brandstofcel 2x vervangen worden, in de realiteit tenminste net zoveel uitstoot als dieseltreinen, je houdt het tankcircus.
Dat laatste is ook een hint waar dit idee vandaan komt: de wereld van de fossiele brandstoffen die ons zo lang mogelijk bij elektriciteit vandaan wil houden.
Bovenleiding aanleggen, die gaat minstens 60 jaar mee (twee treinlevensduren).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.