Koploper 4011

Koploper 4011 na 40 jaar trouwe dienst met pensioen

Vrijdag 3 mei maakt de Koploper 4011 zijn laatste officiële rit voor NS. PvL/Flickr

Aanstaande vrijdag markeert het einde van een tijdperk voor de Nederlandse Spoorwegen. Het legendarische Koploper treinstel 4011 wordt dan uitgezwaaid. Het treinstel maakt vrijdag 3 mei een unieke afscheidsrit, beginnend en eindigend in Utrecht. Dit biedt fans en dagelijkse passagiers een laatste kans om nog eens mee te rijden in deze iconische trein.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Koploper 4011 na 40 jaar trouwe dienst met pensioen”

R Scholma|03.05.24|18:51

Er wordt gedaan of de ICM 4011 de oudste ICM was, maar dat klopt niet er waren voor deze serie al een aantal ICM’s die uiterlijk wel op deze serie leek maar de eerste serie had een stuurtafel die je kon vergelijken met de stuurtafel van de SGM, je stelde de snelheid in met knoppen, daarnaast zat de trap rechts naast de stoel, lette je niet op dan lag je onder in een gat tegen de buitendeur, we hadden als leerling machinist in 1975 ook aangegeven in Tilburg dat het gevaarlijk was, later aangepast

Illya Vaes|08.05.24|09:02

Dat klopt, dat waren de prototypes 4001-4007 uit 1977 (rammelbakken, deels door de Wegmann-draaistellen).
De 4011 is de eerste van de serielevering vanaf 1983 (4011-4097 plus viertjes 4201-4250).
De meeste mensen vonden dit de meest comfortabele treinen qua interieur (qua rijden wedijveren de Hondekoppen er nog mee), daarna is het allemaal minder geworden (mede door niet meer uitlijnen met ramen).

Rene Van Belzen|08.05.24|11:57

Wat ik persoonlijk waardeer dat Paul Haagsma een programma schreef voor modelspoorders en dat Koploper heet.
Nog altijd!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Koploper 4011 na 40 jaar trouwe dienst met pensioen | SpoorPro.nl
Koploper 4011

Koploper 4011 na 40 jaar trouwe dienst met pensioen

Vrijdag 3 mei maakt de Koploper 4011 zijn laatste officiële rit voor NS. PvL/Flickr

Aanstaande vrijdag markeert het einde van een tijdperk voor de Nederlandse Spoorwegen. Het legendarische Koploper treinstel 4011 wordt dan uitgezwaaid. Het treinstel maakt vrijdag 3 mei een unieke afscheidsrit, beginnend en eindigend in Utrecht. Dit biedt fans en dagelijkse passagiers een laatste kans om nog eens mee te rijden in deze iconische trein.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Koploper 4011 na 40 jaar trouwe dienst met pensioen”

R Scholma|03.05.24|18:51

Er wordt gedaan of de ICM 4011 de oudste ICM was, maar dat klopt niet er waren voor deze serie al een aantal ICM’s die uiterlijk wel op deze serie leek maar de eerste serie had een stuurtafel die je kon vergelijken met de stuurtafel van de SGM, je stelde de snelheid in met knoppen, daarnaast zat de trap rechts naast de stoel, lette je niet op dan lag je onder in een gat tegen de buitendeur, we hadden als leerling machinist in 1975 ook aangegeven in Tilburg dat het gevaarlijk was, later aangepast

Illya Vaes|08.05.24|09:02

Dat klopt, dat waren de prototypes 4001-4007 uit 1977 (rammelbakken, deels door de Wegmann-draaistellen).
De 4011 is de eerste van de serielevering vanaf 1983 (4011-4097 plus viertjes 4201-4250).
De meeste mensen vonden dit de meest comfortabele treinen qua interieur (qua rijden wedijveren de Hondekoppen er nog mee), daarna is het allemaal minder geworden (mede door niet meer uitlijnen met ramen).

Rene Van Belzen|08.05.24|11:57

Wat ik persoonlijk waardeer dat Paul Haagsma een programma schreef voor modelspoorders en dat Koploper heet.
Nog altijd!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.