Twee medewerkers van Deutsche Bahn op het perron tijdens coronatijd

Duits 9 euro-ticket heeft autorit amper vervangen

Afbeelding: DB / Dominic Dupont

Het goedkope maandticket voor het openbaar vervoer dat Duitsland deze zomer heeft ingevoerd, heeft er amper voor gezorgd dat de auto minder werd gebruikt, melden onderzoekers op basis van voorlopige gegevens. Het 9 euro-kaartje is vooral gebruikt om extra met het OV te reizen, niet om de auto te laten staan.

Sinds juni kunnen mensen voor 9 euro kunnen mensen een maand lang door Duitsland reizen met bijna al het openbaar vervoer. Alleen de ICE-treinen zijn uitgesloten. Augustus is de laatste maand waarin het kaartje nog te kopen en te gebruiken is.

Voor een belangrijk deel wordt het goedkope ticket gebruikt voor reizen die anders niet gemaakt zouden worden, bijvoorbeeld voor een dagje uit. Het gaat om een kwart van de reizen. Het ticket zorgt vooral op een aantal trajecten voor meer drukte in het OV. Het treinverkeer is flink toegenomen in juni, melden de onderzoekers. Het was 42 procent drukker dan in juni 2019, maar dat zou vooral komen door reizigers die anders helemaal niet weg waren gegaan.

Het 9 euro-kaartje heeft het autogebruik daarom nog niet massaal teruggebracht, waardoor ook de verwachte klimaatimpact van het initiatief mogelijk verwaarloosbaar blijft. Het beeld dat mensen de auto er niet voor hebben laten staan, wordt gesterkt door onderzoek in de omgeving van München. Daar gaf slechts 3 procent van de respondenten aan bereid te zijn om de auto links te laten liggen. Volgen wetenschappers komt dat percentage overeen met andere onderzoeken naar de modal shift.

Toch blijkt op basis van verzamelde verkeersgegevens dat de files rond grote steden iets zijn afgenomen, zo ook in en rond München In juni is het daar vaak drukker dan normaal, maar nu was er 3 procent minder verkeer.

Bomvolle treinen

Op basis van de kaartverkoop en de toename in reizigersaantallen kan het Duitse initiatief een succes genoemd worden. Toch was de introductie van het 9 euro-kaartje niet zonder problemen. Het leidde al snel tot bomvolle treinen op bepaalde trajecten, mede doordat veel reizigers hun fiets meenamen. Deutsche Bahn zette vervolgens een streep door die mogelijkheid.

De onderzoekers zeggen dat veel mensen geïnteresseerd zouden zijn in goedkopere abonnementen voor het openbaar vervoer. Om meer reizigers te trekken is het volgens de onderzoekers vooral belangrijk om de capaciteit van het OV uit te breiden. “Het systeem zit nu aan zijn limiet.”

Dit verhaal is afkomstig van zusterpublicatie OVPro

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.