Kabinet geeft groen licht voor spitsheffing en liberaliseren spoor
NS verliest het alleenrecht op internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn. Wel mag het spoorbedrijf wat het demissionaire kabinet betreft vanaf 2025 een omstreden heffing tijdens de spits invoeren. Dat is de uitkomst van onderhandelingen tussen NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, meldt de Volkskrant. De plannen moeten straks nog wel worden goedgekeurd door de Tweede Kamer.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Anders gezegd: “Kabinet geeft groen licht voor nog drukkere autospits en nog minder treinreizigers”.
Oftewel: de vicieuze circel is weer opgestart, PHS kan de papierversnipperaar in en het verkeersbeleid is weer als vanouds: OV roepen, auto doen, auto loopt vast, kiezers boos, OV roepen, auto doen, …
enz enz enz…
Volgens de NS zijn er op werkdagen nog steeds minder reizigers dan vóór corona. Dat de treinen ’s ochtends propvol zitten, komt dan kennelijk niet doordat meer mensen de trein nemen. Waardoor dan wel? Rijden er tegenwoordig in de ochtendspits minder treinen of zijn de treinen korter geworden?