DB Regional

“Onvoldoende geld” voor gezonde financiering opvolger Duits 9 euro-ticket

DB Regio-treinenChep87 / Wikimedia Commons

De financiering van het Deutschlandticket, de opvolger van het populaire 9 euro-kaartje, schiet mogelijk tekort. Er is door de Duitse overheid en de deelstaten weliswaar 3 miljard euro beschikbaar gesteld, maar in de plannen zou onvoldoende rekening gehouden zijn met de bijkomende kosten van het nieuwe voordeeltarief voor (trein)reizigers.

Knut Ringat, directeur van de lokale vervoerder RMV, betoogt in het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung dat er niet genoeg rekening gehouden is met de bijkomende kosten van de invoering van het zogeheten Deutschlandticket. De nieuwe prijs daarvan is 49 euro per maand.

Volgens Ringat moet er nog eens 1.5 miljard euro worden gepompt in het zogenaamde regionaliseringsfonds, de pot die de Duitse overheid onder meer gebruikt om deelstaten te helpen bij zaken, zoals in dit geval het faciliteren van het lokale vervoer. Omdat ook de energieprijzen door het dak schieten, zou nog eens 1.6 miljard euro nodig zijn.

Ringat rekent voor dat energierekening van RMV alleen al zo’n 50 miljoen euro hoger uit zal komen dan een jaar eerder. In de afgelopen 5 jaar zag de vervoerder een stijging van 72 procent van de dieselprijzen en een stijging van 200 procent van de elektriciteitsprijzen.

9 euro-ticket
Het 9 euro-ticket was de voorganger van het Deutschlandticket.

Succesvol of niet?

Al met al zou er moet de invoering van het nieuwe kaartje 6,1 miljard euro gemoeid moeten zijn, betoogde lokale media. De regionale ministers van Transport hebben aangegeven bereid te zijn om een bijdrage te leveren, maar dan moet financiering vanuit de federale overheid wel solide zijn. Daarover is nog onzekerheid.

Zo’n rekensom lost zichzelf meestal wel op wanneer een nieuwe treinkaart net zoals bij het 9 euro-kaartje het geval was tientallen miljoenen Duitsers kan verleiden om dagelijks bijvoorbeeld met de (regionale) trein te reizen.

Dat valt echter nog te bezien. Volgens een peiling van het INSA-instituut voor de Duitse krant BILD, zei ongeveer 46 procent van de ondervraagden dat ze het nieuwe kaartje met een prijs van 49 euro niet zouden kopen. Nog eens 26 procent van de ondervraagden zei dat ze nog geen besluit hadden genomen, wat BILD tot de conclusie bracht dat het nieuwe ticket weleens zou kunnen uitdraaien op een grote flop voor de Duitse overheid en deelstaten.

Volgens BILD is er onzekerheid over de financiering van het nieuwe initiatief en weten Duitse burgers vaak niet waar en wanneer het ticket van 49 euro beschikbaar zal zijn. Ringat zei in zijn interview dat de OV-sector er alles aan doet om een ​​startdatum op 1 januari 2023 te halen.

Volgens sommigen zou het helpen om langeafstandsbusdiensten aan het programma toe te voegen. De internationale busmaatschappij FlixBus is inmiddels al begonnen met het voeren van een eigen campagne.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.