Station Amsterdam Zuid

Back-up teruggezet: treinverkeer rond Amsterdam weer op gang

Het bijna lege perron op station Amsterdam Zuid. Ardila Wan / Pexels

De oorzaak van de storing die ervoor zorgt dat er geen treinen van en naar Amsterdam rijden is nog steeds niet bekend, zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. “Maar we zijn er wel in geslaagd een back-up terug te zetten, waardoor we het treinverkeer weer kunnen gaan opstarten. Normaal gesproken moet dat goed gaan, maar we adviseren reizigers wel om goed te bekijken of ze vandaag écht van of naar Amsterdam moeten reizen. We houden nog even een slag om de arm.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Back-up teruggezet: treinverkeer rond Amsterdam weer op gang”

Pat Rick|05.06.23|15:39

Als het terugzetten van een backup de problemen oplost, lijkt het erop dat een upgrade heeft gefaald. Als er zo veel problemen zijn, moet er sneller de restore-procedure worden gevolgd. Of als deze faalt de Business Continuity Procedure. Bij zoveel kritieke infra, zou men moeten denken aan redandancy: 2 data centers, zoals ze vaker doen bij processen die absoluut moeten doordraaien.

Pat Rick|05.06.23|15:43

De problemen laten nog eens zien wat de noodzaak is om het metronetwerk van Amsterdam uit te bouwen (dootrekken N/Z-lijn, naar Almere en Zaanstad) en niet alleen afhankelijk te zijn van ProRail. Dit is het zoveelste incident, en mag gebruikt worden om echte sense of urgency te krijgen.

Harry Styles fans zijn ook teleurgesteld. Metro is ook flexibeler voor evenementen zoals F1, of Zomerspelen. Kijk hoe ze dat in andere METROpolen als Londen of Parijs doen.

A C F Sierts|05.06.23|18:33

@ Pat @ Redactie : er is helemaal geen sprake van ‘het terugzetten van een backup’. Het is geen PC of server op een kantoor. Die voorlichter kletst maar wat.
Wat er is gedaan, is dat er (voor het eerst in 10 jaar) is uitgeweken naar de aan de Tweede Kamer plechtig beloofde uitwijklocatie, het OCCR te Utrecht. Die is er gekomen na o.m. een brandje onder de VL in Den Haag, een bommelding bij station Utrecht en nog een hele serie aan incidenten waarbij een megapost buiten bedrijf ging.

A C F Sierts|05.06.23|19:13

@ Pat Rick : verder is dit nulkommannul bewijs waarom het GVBA-metronetwerk uitgebouwd moet worden. Of wilde je het ook doortrekken naar Utrecht ? Het toont m.i. slechts 1 ding aan, nl dat een minimaal niveau van standby-besturing vele malen sneller (en bij voorkeur zo goed als direct) beschikbaar moet zijn. Ruim een half etmaal voor het opstarten van de OCCR-uitwijk is ronduit bespottelijk in deze digitale tijd. Moet de koffie-automaat eerst nog verhuisd worden ?

Pat Rick|06.06.23|10:44

@A C F Sierts: natuurlijk geen PC of server op kantoor. ik hoop dat ProRail de spullen in een data center heeft staan (waarschijnlijk zit het nog niet in de Cloud). Maar ProRail lijkt IT-standaarden zoals ITIL niet te volgen, want uitwijken naar OCCR lijkt eerder een ad hoc beslissing, terwijl men dit binnen 1 a 2 uur zou verwachten als deel van Business Continuity processen. En zo de ravage zo veel mogelijk te beperken

Pat Rick|06.06.23|10:52

@A C F Sierts: er is genoeg bewijs, en MRA heeft toegegeven dat het OV onsamenhangend is. Kijk hoe Stockholm (zelfde grootte als MRA) haar OV heeft georganiseerd met metro als backbone. En ProRail/NS proberen zelf metro te spelen (sprinters zonder toiletten), terwijl ze naar 4 sprinters/uur gaan (moet 6 a 8 zijn). Hoofdspoor is ook duurder per rit of per reiziger-km en minder flexibel. Maar ProRail haalt graag het mobiliteitsbudget naar zich toe en geeft MRA een substandaard vervoersoplossing

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Back-up teruggezet: treinverkeer rond Amsterdam weer op gang | SpoorPro.nl
Station Amsterdam Zuid

Back-up teruggezet: treinverkeer rond Amsterdam weer op gang

Het bijna lege perron op station Amsterdam Zuid. Ardila Wan / Pexels

De oorzaak van de storing die ervoor zorgt dat er geen treinen van en naar Amsterdam rijden is nog steeds niet bekend, zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. “Maar we zijn er wel in geslaagd een back-up terug te zetten, waardoor we het treinverkeer weer kunnen gaan opstarten. Normaal gesproken moet dat goed gaan, maar we adviseren reizigers wel om goed te bekijken of ze vandaag écht van of naar Amsterdam moeten reizen. We houden nog even een slag om de arm.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Back-up teruggezet: treinverkeer rond Amsterdam weer op gang”

Pat Rick|05.06.23|15:39

Als het terugzetten van een backup de problemen oplost, lijkt het erop dat een upgrade heeft gefaald. Als er zo veel problemen zijn, moet er sneller de restore-procedure worden gevolgd. Of als deze faalt de Business Continuity Procedure. Bij zoveel kritieke infra, zou men moeten denken aan redandancy: 2 data centers, zoals ze vaker doen bij processen die absoluut moeten doordraaien.

Pat Rick|05.06.23|15:43

De problemen laten nog eens zien wat de noodzaak is om het metronetwerk van Amsterdam uit te bouwen (dootrekken N/Z-lijn, naar Almere en Zaanstad) en niet alleen afhankelijk te zijn van ProRail. Dit is het zoveelste incident, en mag gebruikt worden om echte sense of urgency te krijgen.

Harry Styles fans zijn ook teleurgesteld. Metro is ook flexibeler voor evenementen zoals F1, of Zomerspelen. Kijk hoe ze dat in andere METROpolen als Londen of Parijs doen.

A C F Sierts|05.06.23|18:33

@ Pat @ Redactie : er is helemaal geen sprake van ‘het terugzetten van een backup’. Het is geen PC of server op een kantoor. Die voorlichter kletst maar wat.
Wat er is gedaan, is dat er (voor het eerst in 10 jaar) is uitgeweken naar de aan de Tweede Kamer plechtig beloofde uitwijklocatie, het OCCR te Utrecht. Die is er gekomen na o.m. een brandje onder de VL in Den Haag, een bommelding bij station Utrecht en nog een hele serie aan incidenten waarbij een megapost buiten bedrijf ging.

A C F Sierts|05.06.23|19:13

@ Pat Rick : verder is dit nulkommannul bewijs waarom het GVBA-metronetwerk uitgebouwd moet worden. Of wilde je het ook doortrekken naar Utrecht ? Het toont m.i. slechts 1 ding aan, nl dat een minimaal niveau van standby-besturing vele malen sneller (en bij voorkeur zo goed als direct) beschikbaar moet zijn. Ruim een half etmaal voor het opstarten van de OCCR-uitwijk is ronduit bespottelijk in deze digitale tijd. Moet de koffie-automaat eerst nog verhuisd worden ?

Pat Rick|06.06.23|10:44

@A C F Sierts: natuurlijk geen PC of server op kantoor. ik hoop dat ProRail de spullen in een data center heeft staan (waarschijnlijk zit het nog niet in de Cloud). Maar ProRail lijkt IT-standaarden zoals ITIL niet te volgen, want uitwijken naar OCCR lijkt eerder een ad hoc beslissing, terwijl men dit binnen 1 a 2 uur zou verwachten als deel van Business Continuity processen. En zo de ravage zo veel mogelijk te beperken

Pat Rick|06.06.23|10:52

@A C F Sierts: er is genoeg bewijs, en MRA heeft toegegeven dat het OV onsamenhangend is. Kijk hoe Stockholm (zelfde grootte als MRA) haar OV heeft georganiseerd met metro als backbone. En ProRail/NS proberen zelf metro te spelen (sprinters zonder toiletten), terwijl ze naar 4 sprinters/uur gaan (moet 6 a 8 zijn). Hoofdspoor is ook duurder per rit of per reiziger-km en minder flexibel. Maar ProRail haalt graag het mobiliteitsbudget naar zich toe en geeft MRA een substandaard vervoersoplossing

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.