
Verbetering spoorverbinding Leiden – Utrecht loopt zware vertraging op
Sprinter in een 'intercitydienst' rijdt langs de Rijnenburger molen in Hazerswoude-Rijndijk. Rob Dammers/Flickr
Het geplande verbeteringsproject voor de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht loopt aanzienlijke vertraging op. Oorspronkelijk was het doel om de geplande werkzaamheden eind 2026 af te ronden, maar door onverwachte prijsstijgingen dreigt het project “aanzienlijk duurder” te worden dan begroot. Het project moet goedkoper en gaat dus terug naar de tekentafel.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Dit noemen we inflatie. Op deze manier wordt het project alleen nog maar duurder. Wat een bestuurlijke onkunde.
Opvallend hoe bij openbaar bestuur (en andere “managers”) het financiële kader altijd allesbepalend is en de inhoudelijke scope flexibel in plaats van dat het doel voorop staat en er uiteindelijk een prijskaartje uit rolt.
Vragen die SpoorPro had moeten stellen: was dit plan niet geoptimaliseerd dan? Waarom zou het nu beter kunnen? Hoeveel kost wéér een rondje “tekentafel” en wie betaalt dat?
Voorspelling: straks is die ongelijkvloerse kruising er wel maar geen verbetering voor de treinreiziger.
Men voelt zich goed besodemieterd dit zou in 1998 voltooid zijn en ook te denken dat destijds geld beschikbaar was gesteld voor de Rijn Gouwelijn dat deze ook wer afgeblazen maar wwl geld voor een tunnelproject in de buurt