Minervapassage

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid krijgt groen licht voor nieuwe fase station Amsterdam Zuid

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) heeft een officiële ‘go’ voor de volgende fase van de stationsvernieuwing die in 2026 start. Marcel Steinback / Zuidasdok

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) heeft te horen gekregen dat ze mogen beginnen aan de volgende fase van de stationsvernieuwing van Amsterdam Zuid. Het gaat in deze fase om de verbreding en verhoging van de Minervapassage, de huidige passage van het station. Ook de treinperrons zullen in deze fase worden aangepast.

Op 26 augustus 2021 tekenden de betrokken partijen voor de eerste fase van het contract: de bouw van de tweede stationspassage, de Brittenpassage. De Bouwcombinatie Nieuw-Zuid is momenteel volop bezig met de bouw en schrijft in een update op de website dat de Zuidasdok tevreden is over de vorderingen en daarom groen licht heeft gegeven om in 2026 de volgende fase in te gaan.

“De officiële ‘go’ is van belang om nu al te kunnen beginnen met het ontwerp en de voorbereiding. Ook deze fase van de stationsvernieuwing gaat impact hebben op het trein-, metro- en wegverkeer en vraagt tijdige afstemming met alle betrokken vervoerders en beheerders”, legt Bouwcombinatie Nieuw-Zuid uit.

Minervapassage

De Minervapassage wordt straks veertig meter breed, hoger en krijgt meer ruimte voor stationsvoorzieningen. In deze fase wordt er ook een ondergrondse fietsenstalling gebouwd en worden de perrons voor de treinen verder verbreed en overkapt. In het ontwerp voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid blijft de Minervapassage de hoofdentree van het station. Ook de verbindingsroute tussen het Zuidplein en het Gustav Mahlerplein blijft behouden.

“Om het functioneren van het station tijdens de verbouwing niet te belemmeren, worden voorafgaand aan het werk de treinperrons tijdelijk verlengd tot boven de Parnassusweg. Als het werk klaar is worden deze perronverlengingen weer verwijderd”, aldus Bouwcombinatie Nieuw-Zuid.

Voorbereiding

Projectdirecteur Bouwcombinatie Nieuw-Zuid Erik van Weesep zegt blij te zijn met de vervolgopdracht waarmee over iets meer dan anderhalf jaar de volgende fase mee kan worden ingegaan. “De intensieve samenwerking met Zuidasdok kan hiermee efficiënt worden voortgezet. De opgedane ervaring kan op tijd worden verwerkt in de voorbereiding voor de nieuwe fase zodat hinder goed kan worden beheerst en de organisatie op tijd gesteld staat voor de uitvoering. Ook deze fase zal weer een olympische prestatie worden in deze uitdagende omgeving.”

Zuidasdok

Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Uiteindelijk biedt het project na een jarenlange ingrijpende verbouwing een betere bereikbaarheid van Amsterdam en van het noordelijke deel van de Randstad. Zowel het station, het stationsgebied, het spoor en de weg worden hierbij grondig aangepakt en vernieuwd. Het project Zuidasdok is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid krijgt groen licht voor nieuwe fase station Amsterdam Zuid | SpoorPro.nl
Minervapassage

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid krijgt groen licht voor nieuwe fase station Amsterdam Zuid

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) heeft een officiële ‘go’ voor de volgende fase van de stationsvernieuwing die in 2026 start. Marcel Steinback / Zuidasdok

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) heeft te horen gekregen dat ze mogen beginnen aan de volgende fase van de stationsvernieuwing van Amsterdam Zuid. Het gaat in deze fase om de verbreding en verhoging van de Minervapassage, de huidige passage van het station. Ook de treinperrons zullen in deze fase worden aangepast.

Op 26 augustus 2021 tekenden de betrokken partijen voor de eerste fase van het contract: de bouw van de tweede stationspassage, de Brittenpassage. De Bouwcombinatie Nieuw-Zuid is momenteel volop bezig met de bouw en schrijft in een update op de website dat de Zuidasdok tevreden is over de vorderingen en daarom groen licht heeft gegeven om in 2026 de volgende fase in te gaan.

“De officiële ‘go’ is van belang om nu al te kunnen beginnen met het ontwerp en de voorbereiding. Ook deze fase van de stationsvernieuwing gaat impact hebben op het trein-, metro- en wegverkeer en vraagt tijdige afstemming met alle betrokken vervoerders en beheerders”, legt Bouwcombinatie Nieuw-Zuid uit.

Minervapassage

De Minervapassage wordt straks veertig meter breed, hoger en krijgt meer ruimte voor stationsvoorzieningen. In deze fase wordt er ook een ondergrondse fietsenstalling gebouwd en worden de perrons voor de treinen verder verbreed en overkapt. In het ontwerp voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid blijft de Minervapassage de hoofdentree van het station. Ook de verbindingsroute tussen het Zuidplein en het Gustav Mahlerplein blijft behouden.

“Om het functioneren van het station tijdens de verbouwing niet te belemmeren, worden voorafgaand aan het werk de treinperrons tijdelijk verlengd tot boven de Parnassusweg. Als het werk klaar is worden deze perronverlengingen weer verwijderd”, aldus Bouwcombinatie Nieuw-Zuid.

Voorbereiding

Projectdirecteur Bouwcombinatie Nieuw-Zuid Erik van Weesep zegt blij te zijn met de vervolgopdracht waarmee over iets meer dan anderhalf jaar de volgende fase mee kan worden ingegaan. “De intensieve samenwerking met Zuidasdok kan hiermee efficiënt worden voortgezet. De opgedane ervaring kan op tijd worden verwerkt in de voorbereiding voor de nieuwe fase zodat hinder goed kan worden beheerst en de organisatie op tijd gesteld staat voor de uitvoering. Ook deze fase zal weer een olympische prestatie worden in deze uitdagende omgeving.”

Zuidasdok

Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Uiteindelijk biedt het project na een jarenlange ingrijpende verbouwing een betere bereikbaarheid van Amsterdam en van het noordelijke deel van de Randstad. Zowel het station, het stationsgebied, het spoor en de weg worden hierbij grondig aangepakt en vernieuwd. Het project Zuidasdok is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.