ProRail kantoor

ProRail een zbo: dit is wat er verandert

Als het aan staatssecretaris Vivianne Heijnen ligt wordt ProRail een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. PvL/Flickr

ProRail wordt een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dat is wat anders dan een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. Maar het is ook wat anders dan een besloten vennootschap (BV). De verandering in rechtspersoon die staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil doorvoeren heeft wel degelijk consequenties. Hieronder leggen we het zo kort mogelijk uit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “ProRail een zbo: dit is wat er verandert”

Timotheus R|19.07.23|14:01

Kan iemand nog uitleggen wat het uiteindelijke doel was om van BV naar ZBO te gaan? Alle rapporten die hierover zijn opgesteld zijn eenduidig. Het levert helemaal niet meer sturingsmogelijkheden op. Het is er voor het aantreden van Rutte 3 snel door het demissionaire kabinet door staatssecretaris Dijksma er doorheen gedrukt, zelfs voor de onderzoeksresultaten bekend waren. Daarnaast heeft de gehele spoorketen middels een brief verzocht om dit niet door te voeren.

Richard Bredero|20.07.23|12:43

Wat gebeurt er eigenlijk als we de wet niet uitvoeren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail een zbo: dit is wat er verandert | SpoorPro.nl
ProRail kantoor

ProRail een zbo: dit is wat er verandert

Als het aan staatssecretaris Vivianne Heijnen ligt wordt ProRail een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. PvL/Flickr

ProRail wordt een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dat is wat anders dan een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. Maar het is ook wat anders dan een besloten vennootschap (BV). De verandering in rechtspersoon die staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil doorvoeren heeft wel degelijk consequenties. Hieronder leggen we het zo kort mogelijk uit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “ProRail een zbo: dit is wat er verandert”

Timotheus R|19.07.23|14:01

Kan iemand nog uitleggen wat het uiteindelijke doel was om van BV naar ZBO te gaan? Alle rapporten die hierover zijn opgesteld zijn eenduidig. Het levert helemaal niet meer sturingsmogelijkheden op. Het is er voor het aantreden van Rutte 3 snel door het demissionaire kabinet door staatssecretaris Dijksma er doorheen gedrukt, zelfs voor de onderzoeksresultaten bekend waren. Daarnaast heeft de gehele spoorketen middels een brief verzocht om dit niet door te voeren.

Richard Bredero|20.07.23|12:43

Wat gebeurt er eigenlijk als we de wet niet uitvoeren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.