Nieuwe treinbeveiliging Amersfoort ‘geen kapitaalvernietiging’
In 2024 vernieuwt ProRail een groot deel van de sporen aan de westzijde van Amersfoort Centraal. Deze werkzaamheden maken deel uit van de totale vernieuwing van station Amersfoort. Gedurende 2020 en 2021 werd de oostkant van het station al aangepakt, waarmee die zijde van het station al klaar is voor de toekomst. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor het karwei ‘Amersfoort West’, een veel grotere klus, al in volle gang. In Amersfoort móet de treinbeveiliging worden vervangen en dat voelt wat als zonde, aangezien straks door heel het land ERTMS wordt aangelegd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
@ redactie: dit verhaal is overduidelijk niet van voldoende journalistiek niveau. Het is helder dat er kritiek is op de huidige aanpak – dat wordt ook genoemd in het artikel. Die kritiek wordt hier echter zo oppervlakkig gepareerd, zonder kritische tegenvragen, dat het bijna doet denken aan een advertorial. Van een professioneel medium mag meer verwacht worden dan het herhalen van de boodschap van belanghebbende marktpartijen.
Voordat heel Nederland ERTMS heeft zijn we zo ver dat het volgens mij geen kapitaalvernietiging is om nu aan de beveiliging in Amersfoort groot onderhoud te plegen.
Kapitaalvernietiging is wat mij betreft het onzalige plan om geld te besteden aan een nieuw sein. Zogenaamd omdat het beter zichtbaar is. Hoe dit idee door “de commissie” is gekomen is mij een raadsel. ERTMS moet het nieuwe beveiligingssysteem worden maar tussendoor geven we geld uit aan de ontwikkeling van een nieuw sein.
de cruciale vraag in deze is of er (bewezen & betaalbaar) aan deze PLC interlocking een ETCS Level 2 Radio Block Center is te koppelen. Indien het antwoord niet bevestigend is, dan is deze interlocking inclusief dure arbeidsuren inderdaad weggegooid geld.
@ Sander : Amersfoort ligt op de corridor Amsterdam-Hengelo-Duitsland. Niet zomaar een punt in het net. Natuurlijk installeer je daar een ETCS Level 2 ready interlocking – ipv een nationaal hobbyproject.
Bedenk daarbij ook dat een PLC in de basis niet ontworpen is als intrinsiek failsafe systeem. Dat is ook precies het fundamentele verschil tussen interlocking en PLC. Een PLC is SIL4 en kán dus onveilig falen. Theoretisch kleine kans, maar het kan. Rijdt u straks nog prettig over de wissels?