Goederentrein door Emmerich

EU helpt Nederland met subsidie aan Duitsers

Een goederentrein rijdt door Emmerich, komend vanaf de Betuweroute, richting Ruhrgebied. Rob Dammers/Flickr

Duitsland krijgt bijna 65 miljoen van de EU voor het werk aan het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Het Nederlandse goederenvervoer wacht al jaren met smart op de voltooing van het derde spoor aan de Duitse aansluiting op de Betuweroute en wordt zo dus met een omweg geholpen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Simone van der Lee

Bron: Nieuwsblad Transport

Simone van der Lee is verslaggever, journalist en redacteur voor NT.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

7 reacties op “EU helpt Nederland met subsidie aan Duitsers”

Marc Busio|28.06.23|10:20

Natuurlijk volkomen belachelijk, een subsidie voor de spoorverbinding tussen de grootste haven van Europa, Rotterdam, en de grootste economie van Europa, Duitsland. Moet hier nog iets gestimuleerd worden? Duitsland zou juist gestraft moeten worden omdat het decennialang verzuimd heeft om zijn grensoverschrijdende spoorinfrastructuur op orde te brengen, terwijl deze zoveel potentie heeft!

A C F Sierts|28.06.23|11:34

@ Marc : in dat geval mag NL nog veel zwaarder beboet worden. Want wat is er terechtgekomen van de Warnemünde-overeenkomst ? Het verkeer vd BR zou verspreid worden over 3 grensovergangen. Nou, waar zijn die aftakkingen nu?
En dan hebben we in NL ook nog het dossier Ijzeren Rijn. Hermetisch in diepe la verstopt ..

Marc Busio|29.06.23|09:46

@Sierts: Nederland heeft wel miljarden uitgegeven aan de Betuweroute, maar terecht gewacht met aftakkingen naar Venlo en Oldenzaal omdat er aan Duitse zijde niets gebeurde. Het was namelijk niet denkbeeldig dat wanneer het goederenverkeer verdeeld over drie plaatsen Duitsland in zou gaan rijden er voor de Duitsers helemaal geen aanleiding meer zou bestaan om ergens ook maar iets aan capaciteitsuitbreiding te gaan doen. De kosten zouden dan wel heel eenzijdig aan Nederlandse kant komen te liggen.

Robert Jan Roos|29.06.23|13:05

Helemaal mee eens Arco. Want wij hebben ook héééél veel miljoenen gekregen door het mede ondertekenen van andere lidstaten. Is helaas wel een typisch van de zijlijn reactie. Hullie ….!!! (en wij zijn zielig🤔

Pat Rick|30.06.23|10:20

Wat ons dit leert zijn harde afspraken te maken met Duitsland, incl. een deadline. Want de Duitsers moeten ook willen en kunnen. Dat laatste hebben ze bewezen met de (relatief) korte tijd voor de aanleg van spoor naar de diepzeehaven Jade-port. Dit ging sneller, want het was een volledig Duits belang.

De zuidelijke tak vraagt ook nog aan Duitse kant een verdubbeling van een kleinstukje Kaldenkerken-Duelken. Hier wachten we ook nog een halve eeuw op. En totaal geen progressie hier. Ongelooflijk!

qw zx|30.06.23|12:38

Laten we gemeenzaam, gezamenlijk optrekken vóór betere internationale spoorverbindingen.
Zowel Duitsland alsook Nederland hebben hier immers baat bij, economisch danwel juist voor een beter milieu vergeleken met het wegtransport. Enne… hoe was het de Betuwelijn ook alweer vergaan?? en waaróm dan toch…

Pat Rick|04.07.23|14:49

@qw zx: inderdaad. En eigenlijk moet dit bovennationaal gestimuleerd EN gefinancieerd worden. Kijkend naar Duitsland had men 30 jaar geleden de eenwording als reden om zelf weinig te investeren. Nu is het spoorplan Deutschlandtakt, met een binnenlandse focus, de reden om weinig naar buitenlandse verbindingen te kijken. En in Nederland is dit weer PHS. Zo is er altijd wat en nooit genoeg geld/focus bij de landen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.