Dassenburcht Geffen

Net op tijd actie in Geffen: spoor al aan het verzakken

Het ontmantelen van een dassenburcht, zoals hier bij Geffen, heeft heel wat voeten in de aarde. Rob Engelaar/ANP

ProRail is deze week druk doende dassenburchten uit te graven bij Berghem en Geffen, op het traject ‘s-Hertogenbosch-Nijmegen. De spoorbeheerder kan deze herstelwerkzaamheden combineren met eerder geplande onderhoudswerkzaamheden, dankzij een met spoed afgegeven ontheffing door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De snelle actie van de RVO kwam als geroepen, want er was een gevaarlijke situatie aan het ontstaan, zo vertelt bouwmanager Yorick Valk van ProRail aan Omroep Brabant. “De situatie was ernstig.”

Op het traject reden de treinen al enige tijd met een snelheidsbeperking. Dat was niet voor niks, zo bleek deze week toen men begon met het uitgraven van de dassenburchten. “De dassenburcht hier moest echt verwijderd worden”, zegt Val. “Het pad langs het spoor was al flink verzakt en ook het spoor zelf was langzaam aan het wegzakken.” ProRail wist dat de situatie verslechterde en wilde daarom zo snel mogelijk ingrijpen. “De afgelopen weken werd de snelheid verlaagd van tachtig naar veertig kilometer per uur”, vertelt Valk. De volgende stap is dan het volledig stilleggen van het treinverkeer.

Omdat ProRail een treinvrije week had gepland op het traject ten behoeve van onderhoudswerkzaamheden leefde de wens om de dassenburchten tegelijkertijd aan te pakken. Die hoop werd gehonoreerd door de RVO. Bij het begin van de werkzaamheden bleek al snel dat de situatie ernstiger was dan verwacht. “We zitten hier namelijk met een bocht en dan zijn verzakkingen extra gevaarlijk”, aldus Valk. “Als je daar met een wiel overheen rijdt, heb je kans op een ontsporing. De trein wil namelijk rechtdoor terwijl het spoor naar links gaat.” Omdat ProRail dit soort situaties scherp monitort, zijn de reizigers nooit in gevaar geweest, wil Valk nog wel benadrukken. Als een situatie namelijk onhoudbaar wordt, legt ProRail het treinverkeer stil, zoals in maart gebeurde bij Esch, enkele tientallen kilometers verderop.

Wachten op de volgende calamiteit

Afgelopen weekend werd al een dassenburcht verwijderd in Berghem en deze week werden de dassen in Geffen vriendelijk verzocht te verkassen naar een nieuw aanlegde kunstburcht. De activiteiten van het herstelteam werden nauwlettend gevolgd door een vertegenwoordiger van de Stichting Das & Boom die controleerde of alles wel volgens de regels gebeurde. “Eerder deze week hebben we hekken geplaatst zodat de das wel weg kan, maar niet terug”, legt Valk uit. “Vervolgens keken we met een camera of er nog een das verstopt zat. Toen bleek dat alle dassen onder het spoor weg waren, werden de gangen dichtgegooid en overige herstelwerkzaamheden uitgevoerd.”

Met het ontmantelen van de dassenburchten bij Berghem en Geffen zijn de ernstigste ‘brandhaarden’ nu onder controle. “Er zijn nog meer locaties in Brabant waar dassen zitten”, zegt Valk. “Maar qua calamiteiten, plekken die dus echt gevaar opleveren, hebben we het nu wel gehad hier.” Toch wil ProRail de burchten die nu nog geen overlast of dreiging veroorzaken alsnog graag verwijderen, omdat het anders wachten is op de volgende calamiteit. De spoorbeheerder is ook in afwachting van een generieke ontheffing, zodat er acuut ingegrepen kan worden als een dreigende situatie daarom vraagt. Die aanvraag is in behandeling bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Maandagochtend wordt de normale dienstregeling tussen Den Bosch en Oss hervat. Dan zijn ook alle onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. ProRail is nu in afwachting voor een ontheffing om een dassenburcht bij Voerendaal uit te graven. Die burcht vormt een bedreiging voor het treinverkeer op het traject Heerlen-Maastricht.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Net op tijd actie in Geffen: spoor al aan het verzakken | SpoorPro.nl
Dassenburcht Geffen

Net op tijd actie in Geffen: spoor al aan het verzakken

Het ontmantelen van een dassenburcht, zoals hier bij Geffen, heeft heel wat voeten in de aarde. Rob Engelaar/ANP

ProRail is deze week druk doende dassenburchten uit te graven bij Berghem en Geffen, op het traject ‘s-Hertogenbosch-Nijmegen. De spoorbeheerder kan deze herstelwerkzaamheden combineren met eerder geplande onderhoudswerkzaamheden, dankzij een met spoed afgegeven ontheffing door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De snelle actie van de RVO kwam als geroepen, want er was een gevaarlijke situatie aan het ontstaan, zo vertelt bouwmanager Yorick Valk van ProRail aan Omroep Brabant. “De situatie was ernstig.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.