Utrechtse trams

Merwedelijn lijkt streepje voor te hebben op Lelylijn en Nedersaksenlijn

De Merwedelijn is een deels ondergrondse tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein. 2018, Harry_nl /flickr.com

De Merwedelijn in Utrecht staat beter voorgesorteerd ten opzichte van de Lelylijn of Nedersaksenlijn als het gaat over de aanleg van nieuwe lijnen. Volgens premier Mark Rutte zorgt het huidige model voor verdeling van middelen ervoor dat er te weinig in dunbevolkte regio’s terecht komt. Of dat betekent dat dat model nu ook op de schop gaat, laten de beleidsbepalers in het midden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Merwedelijn lijkt streepje voor te hebben op Lelylijn en Nedersaksenlijn”

Illya Vaes|03.04.23|12:23

Zolang de zelf per auto rijdende bestuurders het geld blijven steken in het herverbouwen van de Sneltram Utrecht – Nieuwegein (met wegjagen van reizigers van dien) wordt het nooit wat…

Werner van der Wal Winchester|04.04.23|13:13

pracht antwoord. Alsof kinderen met lego spelen en steeeeds opnieuw dezelfde lijn “anders” aanleggen, het “mag”, ja idd. ‘mag’, …v.wie toch.., miljarden korten. De Weense Spitstram die jaren terug nog reed met maar 5 stops incl. begin en eindpunt was enorm succes, de wiel of chassis slijtage hoorde je, maar was volgens technici een mini fractie vd kosten voor aanpassing en ook de niet weense tram kon als spits-snel ingezet worden.. Je was in 11-13 minuten v.CS Utrecht in Nieuwegein C & -Zuid..

A C F Sierts|18.05.23|16:11

@ Werner : jazeker, u heeft helemaal gelijk. Het gaat hier inderdaad om politiek spelen met Lego. Van Openbaar Vervoer ( = de business die in deze ontwikkeld moet worden) hebben de betrokken ambtenaren & adviesburo’s nulkommanul ‘kunde’. Kennis mischien nog wel wat, maar de kunde van OV-ontwikkeling is zo goed als nul. En wat is OV volgens meester-architect Maurits van Witsen? Juist, een kunde. De OV-ontwikkelkunde is verdampt. De focus ligt op Systeemkeuze, Infra, Lijnvoering en Frequentie.

Cornelius Koelewijn|22.05.23|15:58

“De focus ligt op Systeemkeuze, Infra, Lijnvoering en Frequentie.” En kosten niet te vergeten. Daarom wordt er zo weinig aan OV uitgegeven. Als er al geld naar OV gaat, moet het zo goedkoop mogelijk. Dus vooral bussen. Maar daar wil niemand in reizen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Merwedelijn lijkt streepje voor te hebben op Lelylijn en Nedersaksenlijn | SpoorPro.nl
Utrechtse trams

Merwedelijn lijkt streepje voor te hebben op Lelylijn en Nedersaksenlijn

De Merwedelijn is een deels ondergrondse tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein. 2018, Harry_nl /flickr.com

De Merwedelijn in Utrecht staat beter voorgesorteerd ten opzichte van de Lelylijn of Nedersaksenlijn als het gaat over de aanleg van nieuwe lijnen. Volgens premier Mark Rutte zorgt het huidige model voor verdeling van middelen ervoor dat er te weinig in dunbevolkte regio’s terecht komt. Of dat betekent dat dat model nu ook op de schop gaat, laten de beleidsbepalers in het midden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Merwedelijn lijkt streepje voor te hebben op Lelylijn en Nedersaksenlijn”

Illya Vaes|03.04.23|12:23

Zolang de zelf per auto rijdende bestuurders het geld blijven steken in het herverbouwen van de Sneltram Utrecht – Nieuwegein (met wegjagen van reizigers van dien) wordt het nooit wat…

Werner van der Wal Winchester|04.04.23|13:13

pracht antwoord. Alsof kinderen met lego spelen en steeeeds opnieuw dezelfde lijn “anders” aanleggen, het “mag”, ja idd. ‘mag’, …v.wie toch.., miljarden korten. De Weense Spitstram die jaren terug nog reed met maar 5 stops incl. begin en eindpunt was enorm succes, de wiel of chassis slijtage hoorde je, maar was volgens technici een mini fractie vd kosten voor aanpassing en ook de niet weense tram kon als spits-snel ingezet worden.. Je was in 11-13 minuten v.CS Utrecht in Nieuwegein C & -Zuid..

A C F Sierts|18.05.23|16:11

@ Werner : jazeker, u heeft helemaal gelijk. Het gaat hier inderdaad om politiek spelen met Lego. Van Openbaar Vervoer ( = de business die in deze ontwikkeld moet worden) hebben de betrokken ambtenaren & adviesburo’s nulkommanul ‘kunde’. Kennis mischien nog wel wat, maar de kunde van OV-ontwikkeling is zo goed als nul. En wat is OV volgens meester-architect Maurits van Witsen? Juist, een kunde. De OV-ontwikkelkunde is verdampt. De focus ligt op Systeemkeuze, Infra, Lijnvoering en Frequentie.

Cornelius Koelewijn|22.05.23|15:58

“De focus ligt op Systeemkeuze, Infra, Lijnvoering en Frequentie.” En kosten niet te vergeten. Daarom wordt er zo weinig aan OV uitgegeven. Als er al geld naar OV gaat, moet het zo goedkoop mogelijk. Dus vooral bussen. Maar daar wil niemand in reizen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.