Maaslijn - Arriva

Poging twee tot aanbesteding Maaslijn in gang gezet

Een dieseltrein van Arriva op de nu nog niet-geëlektrificeerde Maaslijn. Rob Dammers/Flickr

ProRail heeft voor de tweede keer de aanbesteding van het project ‘Maaslijn’ opengezet. “We hebben de aannemerij van alle relevante stukken voorzien, dus daarmee kunnen ze aan de slag”, zegt ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen. “De deadline voor inschrijving is in juli en dan verwachten we in oktober tot gunning over te kunnen gaan.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Poging twee tot aanbesteding Maaslijn in gang gezet”

Marc Busio|16.03.23|10:42

Eerder stelde ik al voor om het spreekwoord ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’ te vervangen door ‘vertrouwen komt te voet en gaat met de trein’. Nu wil ik voorstellen om het spreekwoord ’trekken aan een dood paard’ te vervangen door ‘duwen tegen een stilstaande trein’. De totstandkoming van dit elektrificatieproject is niet voor niets tot stilstand gekomen: kosten en baten zijn volledig in onbalans. Regionale lijnen zijn in het verleden niet zonder reden ongeelektrificeerd gebleven.

A C F Sierts|17.03.23|09:53

@ Marc : je vergeet drie cruciale verschillen met vroeger:
1. Hogere frequenties en hogere snelheid regiolijnen
2. Hergebruik remenergie (hierdoor e-rijden in potentie fors goedkoper)
3. Diesel ongewenst en blijvend duurder

Verder is e-mat sowieso lichter dan mat met verbrandingsmotor & brandstoftank of grote batterij. Lichter mat heeft talloze voordelen, ook wat betreft infra.
Kortom, je slaat de plank bedrijfs- en maatschappelijk economisch finaal mis. Zelfs Es-Gf wordt geelectrificeerd.

Marc Busio|17.03.23|12:02

Als de elektrificatie van regionale lijnen werkelijk zo’n aantrekkelijk perspectief is, waarom komt het dan niet van de grond? Zou dat misschien komen omdat meer dan een half miljard euro wel erg veel geld is om de studenten uit Midden- en Noord-Limburg dagelijks naar de hogeschool en universiteit in Nijmegen te vervoeren? Als deze lijn werkelijk betekenis heeft, dan was ze in het verleden al wel verdubbeld en van een bovenleiding voorzien. Het reizigerspotentieel is gewoon te gering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.