Brusselse Noord-Zuidverbinding

België grijpt naar Kanaaltunneltechnologie in de strijd tegen spoorlopers

De zuidelijke tunnelingang van de Brusselse Noord-Zuidverbinding. 2022, Matthias Vanheerentals

De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft maatregelen genomen tegen spoorlopers. Aan de zuidelijke tunnelingang van de Brusselse Noord-Zuidverbinding, het drukste punt van het Belgische spoornet, heeft Infrabel een detectiesysteem geïnstalleerd dat ook gebruikt wordt in de Kanaaltunnel. Daarnaast werden intelligente afsluitingen geplaatst. 

Brussel-Kapellekerk ligt aan de zuidelijke ingang van de Noord-Zuidverbinding. Het is een van de 49 hotspots van spoorlopen in België. Gemiddeld worden hier jaarlijks niet minder dan 18 gevallen van spoorlopen (of pogingen) geregistreerd. De spoortunnel is het drukste punt van het spoornet. Dagelijks rijden hier ongeveer 1.200 treinen. Wanneer iemand probeert de tunnel binnen te dringen is dat niet alleen levensgevaarlijk, het heeft ook een enorme impact voor de regelmaat het treinverkeer.

Daarom installeerde Infrabel hier dezelfde technologie die gebruikt wordt voor de beveiliging van de Kanaaltunnel. Het is een detectiesysteem dat werkt met infraroodstralen. Het systeem bestaat uit twee kolommen van elk 4 meter hoog. Tussen deze twee palen weven 12 infraroodstralen een voor het blote oog onzichtbaar horizontaal raster. Verspreid over de drie tunnelkokers staan er dus in totaal acht zuilen. Het systeem is zo ontworpen dat het geen alarm verstuurt wanneer er een trein door de stralen rijdt. Het systeem werd eind 2021 in gebruik genomen, maar pas onlangs vond een demonstratie plaats waar onze collega van RailTech.be aanwezig was.

Sleutelposities

Per tunnelkoker zijn er twee camera’s gekoppeld aan het infraroodssysteem. De zes camera’s staan 50 meter tunnelinwaarts en zijn naar buiten gericht. Wie door de onderste stralen loopt, activeert automatisch een alarmsignaal en wordt ook tegelijk door de camera’s gevangen. Zo kunnen bewakingsagenten van de Brusselse controlekamer (BCR) te allen tijde zien wat er gebeurt en ingrijpen indien nodig. Deze detectie en een daaropvolgende snelle interventie kunnen de impact op de regelmaat van het treinverkeer beperken.

In totaal investeerde Infrabel 170.000 euro in deze technologie, die zijn nut dus al bewees in de tunnel onder het Kanaal en nu ook in Brussel. Het systeem zal binnenkort geïnstalleerd worden op andere sleutelposities op het Belgische spoor zoals de noordelijke tunnelingang van de Noord-Zuidverbinding, de Schuman-Josafattunnel, de Noord-Zuidverbinding onder het station van Antwerpen-Centraal en de tunnel van Soumagne (hogesnelheidslijn Brussel-Duitsland).

Brusselse Noord-Zuidverbinding
Er zijn per tunnelkoker twee camera’s gekoppeld aan het infraroodssysteem.

Intelligente afsluitingen

Tegelijk plaatste de infrastructuurbeheerder ook “intelligente afsluitingen”, die mensen detecteren die erop klimmen of ze vernielen. Het doel: nieuwe slachtoffers voorkomen en de stiptheid zoveel mogelijk beschermen. De intelligente afsluiting werd aan beide kanten van het station Brussel-Kapellekerk geplaatst. Deze hekken van 2,5 meter hoog zijn uitgerust met speciale bewegingssensoren. Wanneer iemand over de intelligente afsluiting probeert te klimmen om over de sporen te lopen, registreren sensors de schokken en registreren twee 360-graden camera’s, die op hoge palen staan, alles. Tegelijk komt er ook een waarschuwingssignaal binnen in de BCR van de NMBS en kunnen de operatoren in real-time evalueren en maatregelen nemen. Het gaat hier om een investering van bijna 200.000 euro. Eerder al werden er gelijkaardige afsluitingen geplaatst in Jambes (Namen) in 2019 en in Kortrijk (West-Vlaanderen) in 2021, alwaar ze hun nut al ruimschoots bewezen.

Vijf doden en 5 uur vertraging/dag

Vorig jaar werden in België 591 gevallen van spoorlopen geregistreerd (tegenover 614 het jaar daarvoor). Al deze incidenten deden zich voor in de 49 hotspots die door Infrabel als zodanig zijn aangemerkt. In 2021 stierven vijf mensen door op, over of naast de sporen te lopen. Naast al het menselijke leed weegt spoorlopen ook heel zwaar door op de stiptheid. Vorig jaar veroorzaakten spoorlopers gemiddeld bijna 5 uur vertraging per dag. Spoorlopers riskeren een boete van 300 euro en verhoogd tot 500 euro bij recidive.

Dit artikel is afkomstig van zusterpublicatie RailTech.be.

Meer te weten komen over de spoorsector in België? Je zichtbaarheid vergroten op de spoormarkt van het buurland? Registreer je dan nu voor RailTech Belgium 2023 of bekijk onze mogelijkheden voor exposanten en partners

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is verslaggever, journalist en redacteur voor RailTech.be en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België grijpt naar Kanaaltunneltechnologie in de strijd tegen spoorlopers | SpoorPro.nl
Brusselse Noord-Zuidverbinding

België grijpt naar Kanaaltunneltechnologie in de strijd tegen spoorlopers

De zuidelijke tunnelingang van de Brusselse Noord-Zuidverbinding. 2022, Matthias Vanheerentals

De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft maatregelen genomen tegen spoorlopers. Aan de zuidelijke tunnelingang van de Brusselse Noord-Zuidverbinding, het drukste punt van het Belgische spoornet, heeft Infrabel een detectiesysteem geïnstalleerd dat ook gebruikt wordt in de Kanaaltunnel. Daarnaast werden intelligente afsluitingen geplaatst. 

Brussel-Kapellekerk ligt aan de zuidelijke ingang van de Noord-Zuidverbinding. Het is een van de 49 hotspots van spoorlopen in België. Gemiddeld worden hier jaarlijks niet minder dan 18 gevallen van spoorlopen (of pogingen) geregistreerd. De spoortunnel is het drukste punt van het spoornet. Dagelijks rijden hier ongeveer 1.200 treinen. Wanneer iemand probeert de tunnel binnen te dringen is dat niet alleen levensgevaarlijk, het heeft ook een enorme impact voor de regelmaat het treinverkeer.

Daarom installeerde Infrabel hier dezelfde technologie die gebruikt wordt voor de beveiliging van de Kanaaltunnel. Het is een detectiesysteem dat werkt met infraroodstralen. Het systeem bestaat uit twee kolommen van elk 4 meter hoog. Tussen deze twee palen weven 12 infraroodstralen een voor het blote oog onzichtbaar horizontaal raster. Verspreid over de drie tunnelkokers staan er dus in totaal acht zuilen. Het systeem is zo ontworpen dat het geen alarm verstuurt wanneer er een trein door de stralen rijdt. Het systeem werd eind 2021 in gebruik genomen, maar pas onlangs vond een demonstratie plaats waar onze collega van RailTech.be aanwezig was.

Sleutelposities

Per tunnelkoker zijn er twee camera’s gekoppeld aan het infraroodssysteem. De zes camera’s staan 50 meter tunnelinwaarts en zijn naar buiten gericht. Wie door de onderste stralen loopt, activeert automatisch een alarmsignaal en wordt ook tegelijk door de camera’s gevangen. Zo kunnen bewakingsagenten van de Brusselse controlekamer (BCR) te allen tijde zien wat er gebeurt en ingrijpen indien nodig. Deze detectie en een daaropvolgende snelle interventie kunnen de impact op de regelmaat van het treinverkeer beperken.

In totaal investeerde Infrabel 170.000 euro in deze technologie, die zijn nut dus al bewees in de tunnel onder het Kanaal en nu ook in Brussel. Het systeem zal binnenkort geïnstalleerd worden op andere sleutelposities op het Belgische spoor zoals de noordelijke tunnelingang van de Noord-Zuidverbinding, de Schuman-Josafattunnel, de Noord-Zuidverbinding onder het station van Antwerpen-Centraal en de tunnel van Soumagne (hogesnelheidslijn Brussel-Duitsland).

Brusselse Noord-Zuidverbinding
Er zijn per tunnelkoker twee camera’s gekoppeld aan het infraroodssysteem.

Intelligente afsluitingen

Tegelijk plaatste de infrastructuurbeheerder ook “intelligente afsluitingen”, die mensen detecteren die erop klimmen of ze vernielen. Het doel: nieuwe slachtoffers voorkomen en de stiptheid zoveel mogelijk beschermen. De intelligente afsluiting werd aan beide kanten van het station Brussel-Kapellekerk geplaatst. Deze hekken van 2,5 meter hoog zijn uitgerust met speciale bewegingssensoren. Wanneer iemand over de intelligente afsluiting probeert te klimmen om over de sporen te lopen, registreren sensors de schokken en registreren twee 360-graden camera’s, die op hoge palen staan, alles. Tegelijk komt er ook een waarschuwingssignaal binnen in de BCR van de NMBS en kunnen de operatoren in real-time evalueren en maatregelen nemen. Het gaat hier om een investering van bijna 200.000 euro. Eerder al werden er gelijkaardige afsluitingen geplaatst in Jambes (Namen) in 2019 en in Kortrijk (West-Vlaanderen) in 2021, alwaar ze hun nut al ruimschoots bewezen.

Vijf doden en 5 uur vertraging/dag

Vorig jaar werden in België 591 gevallen van spoorlopen geregistreerd (tegenover 614 het jaar daarvoor). Al deze incidenten deden zich voor in de 49 hotspots die door Infrabel als zodanig zijn aangemerkt. In 2021 stierven vijf mensen door op, over of naast de sporen te lopen. Naast al het menselijke leed weegt spoorlopen ook heel zwaar door op de stiptheid. Vorig jaar veroorzaakten spoorlopers gemiddeld bijna 5 uur vertraging per dag. Spoorlopers riskeren een boete van 300 euro en verhoogd tot 500 euro bij recidive.

Dit artikel is afkomstig van zusterpublicatie RailTech.be.

Meer te weten komen over de spoorsector in België? Je zichtbaarheid vergroten op de spoormarkt van het buurland? Registreer je dan nu voor RailTech Belgium 2023 of bekijk onze mogelijkheden voor exposanten en partners

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is verslaggever, journalist en redacteur voor RailTech.be en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.