De in 2015 beschadigde Friesenbrücke

Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar

De in 2015 beschadigde Friesenbrücke wordt de komende jaren herbouwd. Spoorjan/Creative Commons

De bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de rivier de Eems in Duitsland pakt veel duurder uit dan aanvankelijk gedacht. De kosten van de herbouw van de spoorbrug bij Weener worden nu door DB Netz geschat op 200 miljoen euro. Direct na het ongeluk dat de brug in 2015 beschadigde ging DB Netz nog uit van een reparatie die hooguit 5 miljoen euro zou kosten. De brug kan naar verwachting eind 2024 heropend worden, al bestaan daar links en rechts nog de nodige twijfels over.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar”

Illya Vaes|29.11.22|15:16

Dat nieuwbouw in plaats van herstel duurder is, soit.
Maar het zou toch een mooi staaltje onderzoeksjournalistiek zijn om te bepalen wie hoe de kosten van 30 naar 200 weet te krijgen. Dat klinkt alsof er forse “scope creep” is (nou ja, “creep” bij een stijging van 567%?), zo niet al dan niet legale corruptie (toeschuiven van opgeblazen opdrachten aan bevriende bedrijven) met alle risico’s van dien dat de hele verbinding maar wordt opgeheven (bij een snelweg zal dat NOOIT gebeuren).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar | SpoorPro.nl
De in 2015 beschadigde Friesenbrücke

Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar

De in 2015 beschadigde Friesenbrücke wordt de komende jaren herbouwd. Spoorjan/Creative Commons

De bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de rivier de Eems in Duitsland pakt veel duurder uit dan aanvankelijk gedacht. De kosten van de herbouw van de spoorbrug bij Weener worden nu door DB Netz geschat op 200 miljoen euro. Direct na het ongeluk dat de brug in 2015 beschadigde ging DB Netz nog uit van een reparatie die hooguit 5 miljoen euro zou kosten. De brug kan naar verwachting eind 2024 heropend worden, al bestaan daar links en rechts nog de nodige twijfels over.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar”

Illya Vaes|29.11.22|15:16

Dat nieuwbouw in plaats van herstel duurder is, soit.
Maar het zou toch een mooi staaltje onderzoeksjournalistiek zijn om te bepalen wie hoe de kosten van 30 naar 200 weet te krijgen. Dat klinkt alsof er forse “scope creep” is (nou ja, “creep” bij een stijging van 567%?), zo niet al dan niet legale corruptie (toeschuiven van opgeblazen opdrachten aan bevriende bedrijven) met alle risico’s van dien dat de hele verbinding maar wordt opgeheven (bij een snelweg zal dat NOOIT gebeuren).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.