De in 2015 beschadigde Friesenbrücke

Kosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 200 miljoen, brug pas eind 2024 klaar

De in 2015 beschadigde Friesenbrücke wordt de komende jaren herbouwd.Spoorjan/Creative Commons

De bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de rivier de Eems in Duitsland pakt veel duurder uit dan aanvankelijk gedacht. De kosten van de herbouw van de spoorbrug bij Weener worden nu door DB Netz geschat op 200 miljoen euro. Direct na het ongeluk dat de brug in 2015 beschadigde ging DB Netz nog uit van een reparatie die hooguit 5 miljoen euro zou kosten. De brug kan naar verwachting eind 2024 heropend worden, al bestaan daar links en rechts nog de nodige twijfels over.

De oude Friesenbrücke werd in december 2015 geramd door een vrachtschip genaamd Emmsmoon. Het treinverkeer tussen Groningen en Oldenburg in Duitsland is sindsdien gestremd. Internationaal verkeer gaat via bussen. Treinreizigers kunnen tot Weener met de trein en moeten overstappen op een bus naar Leer.

Het duurde na het ongeluk lang voordat er echt actie werd ondernomen. Pas eind 2021 werd begonnen met ontmanteling van de brug. Onderwijl was er wel nagedacht over de bouw van een nieuwe brug. Uiteindelijk werd er gekozen voor een hef- en draaibrug die in Oostenrijk wordt gebouwd en per vrachtwagen naar Weener wordt gebracht. De kosten voor nieuwbouw van de brug liepen op van 5 miljoen voor reparatie, naar 30 miljoen, 66, 96 en 125 naar nu dus 200 miljoen. De verwachting is dat de uiteindelijke kostprijs nog wat hoger zal liggen.

Voorbereidingen op de herbouw gestart

Redenen voor de steeds hoger wordende kostenbegroting zijn er voldoende, volgens DB Netz. Niet minder dan 40 ingenieursbureaus werkten mee aan het ontwerp van de nieuwe brug, aangezien bouw en aanleg van de nieuwe hef- en draaibrug – de grootste van Europa, volgens DB Netz – een technisch bijzonder ingewikkelde klus is. Bij de aanbesteding bleken zich bovendien maar een paar aannemers te hebben gemeld, zodat er geen prettige economische keuze kon worden gemaakt. Verder zijn ook hogere kosten voor bouwmateriaal en personeel oorzaken van de forse kostenstijging.

Het drijvende hefplatform ‘Andreas’ boort momenteel proefgaten in de rivierbodem om te controleren of het daar obstakels tegenkomt. Hier worden komend jaar de damwanden voor de nieuwe brugpijlers geheid. Tevens is men bezig met het graven van een sloot achter de dijk bij Weener, waar de kabels voor de brug straks ingegraven worden. De bouw van de brug verkeert dus nog in de voorbereidingsfase, mag gesteld worden.

Het beoogde wonder: Friesenbrücke klaar, Wunderline operationeel

Toch kan de Friesenbrücke volgens DB Netz eind 2024 worden heropend. Voorzien is dat rond die tijd ook de Wunderline tussen Groningen en Bremen gaat rijden. Reizigers zijn via die lijn binnen tweeëneenhalf uur van Groningen in Bremen of vice versa. Die tijd zou nog eens met 20 minuten verkort als in 2030 alle noodzakelijke aanpassingen gedaan zijn om de Wunderline geschikt te maken voor hogesnelheidstreinen.

Na de eerste twee stappen, waarvan de eerste onder andere de nieuwe Friesenbrücke behelst, en als tweede stap de  verdubbeling van een deel van het spoor tussen Leer en Oldenburg, is de lijn geschikt voor snelheden van 120 kilometer per uur. Voor verhoging van de snelheid naar 160-200 kilometer per uur kent het Wunderline-tracé op het deel Groningen –Oldenburg wel een aantal obstakels. Zo is de ondergrond slap en zijn forse ingrepen nodig ten behoeve van het garanderen van de oversteekbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van en langs het tracé bij hoge snelheden, volgens een verkenning van Jans! infrastructuur projecten. Voor internationale verbindingen kan de Wunderline een grote rol spelen, zoals de verbinding Amsterdam – Kopenhagen en een snelle spoorverbinding tussen Parijs en Stockholm.

Overigens merken sommige Duitse media bij berichtgeving over de Friesenbrücke fijntjes op dat de brug in 2015 werd geramd door een Nederlands schip. Dat is slechts ten dele waar. Het schip werd op de scheepswerf van Ferus Smit in Westerbroek gebouwd en werd daar gedoopt met de naam Morgenstond III. Het schip heeft in die zin dus ‘de Nederlandse nationaliteit’. Ten tijde van de botsing met de Friesenbrücke was het schip evenwel in bezit van Emsmoon NTH Schiffahrts uit het Duitse Papenburg-Ems. Deze eigenaar veranderde de naam van het schip in Emmsmoon. Het schip vaart nog steeds, maar kent sinds 2019 een nieuwe Duitse eigenaar en luistert naar de naam Helas. Echt waar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.