Mark Harbers

Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn

Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, tijdens het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer. Bart Maat / ANP

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij goede hoop heeft dat Brussel financieel zal bijdragen aan de realisatie van de Lelylijn. De Europese Commissie lijkt volgens de minister bereid om de Lelylijn op te nemen in het netwerk van het Trans-European Transport Network (TEN-T), een voorwaarde voor co-financiering. 

Minister Harbers spreekt in zijn brief aan de Tweede Kamer de hoop uit dat hij binnenkort meer duidelijkheid kan verschaffen over de toelating van de Lelylijn in de TEN-T. Wanneer de Lelylijn door de Europese Commissie wordt toegelaten kan de regering in Den Haag in Brussel een subsidieaanvraag indienen. Momenteel zijn de Europese transportministers bijeen om verkennende gesprekken te voeren over de toekomst van het Europese spoor.

Wim van Wegen van de lobbyclub Initiatiefgroep Lelylijn schrijft op Twitter dat er nu Europese beweging rondom de Lelylijn is. “Integratie in het Trans-European Transport Network (TEN-T) lijkt binnen handbereik”, aldus Van Wegen. “Het is een hele mooie en vooral nodige nieuwe stap voor Noord-Nederland, maar eigenlijk voor heel het land.”

Harbers zegt tenslotte dat de eventuele opname van de Lelylijn in het TEN-T niet betekent “dat daarmee de
nationale doelstellingen voor de aanleg van de Lelylijn naar de achtergrond zijn geschoven”. Hij deed zijn uitspraak na vragen van de BBB-Fractie over de toegevoegde waarde van opname in het TEN-T. Zo kan aansluiting van de Lelylijn op de bestaande Wunderline “een nieuwe impuls aan de verbetering met de verbinding naar Noord-Duitsland” geven, aldus de minister.

Prioriteit

Halverwege september verzekerde staatssecretaris Vivianne Heijnen dat de Lelylijn, als onderdeel van het coalitieakkoord, een prioriteit is voor het kabinet. “De Lelylijn staat in het coalitieakkoord en is daarmee voor mij een prioriteit. Daarom zijn we voor de zomer gestart met een MIRT-onderzoek (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, red.)”, aldus de staatssecretaris eerder dit jaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn”

TVwierden Wierden|20.10.22|11:37

Zou ik niet dopen.

Snelle verbinding(personen) van Amsterdam naar Berlijn en Hamburg/Kopenhagen zal over Hengelo en Osnabrück gaan lopen.

Bij alle goederen treinen naar noord-Duitsland en verder gaan naar het Oosten. Dus naar Hannover en Polen. Weinig/geen goederentreinen naar Hamburg/Denemarken/Noorwegen. Er gaan enkele Belgische goederentreinen naar Zweden en vanuit Coevorden gaat een goederentrein naar Zweden. De 2 bovengenoemde goederentreinen zullen niet over de Lelylijn gaan rijden.

TVwierden Wierden|20.10.22|11:43

Zou ik niet doen.

Snelle verbinding(personen) van Amsterdam naar Berlijn en Hamburg/Kopenhagen zal over Hengelo en Osnabrück gaan lopen.

Bij alle goederen treinen naar noord-Duitsland en verder gaan naar het Oosten. Dus naar Hannover en Polen. Weinig/geen goederentreinen naar Hamburg/Denemarken/Noorwegen. Er gaan enkele Belgische goederentreinen naar Zweden en vanuit Coevorden gaat een goederentrein naar Zweden. De 2 bovengenoemde goederentreinen zullen niet over de Lelylijn gaan rijden.

kees boer|20.10.22|17:03

Nu even doorpakken,redenen genoeg,krijgen eindelijk Emmeloord en Drachten een railverbinding en de noordelijke provincies hebben toegezegd als de Lelylijn er daadwerkelijk komt om extra woningen te bouwen om de overvolle Randstad te ontlasten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.