Mark Harbers

Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn

Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, tijdens het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer. Bart Maat / ANP

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij goede hoop heeft dat Brussel financieel zal bijdragen aan de realisatie van de Lelylijn. De Europese Commissie lijkt volgens de minister bereid om de Lelylijn op te nemen in het netwerk van het Trans-European Transport Network (TEN-T), een voorwaarde voor co-financiering. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn”

TVwierden Wierden|20.10.22|11:43

Zou ik niet doen.

Snelle verbinding(personen) van Amsterdam naar Berlijn en Hamburg/Kopenhagen zal over Hengelo en Osnabrück gaan lopen.

Bij alle goederen treinen naar noord-Duitsland en verder gaan naar het Oosten. Dus naar Hannover en Polen. Weinig/geen goederentreinen naar Hamburg/Denemarken/Noorwegen. Er gaan enkele Belgische goederentreinen naar Zweden en vanuit Coevorden gaat een goederentrein naar Zweden. De 2 bovengenoemde goederentreinen zullen niet over de Lelylijn gaan rijden.

kees boer|20.10.22|17:03

Nu even doorpakken,redenen genoeg,krijgen eindelijk Emmeloord en Drachten een railverbinding en de noordelijke provincies hebben toegezegd als de Lelylijn er daadwerkelijk komt om extra woningen te bouwen om de overvolle Randstad te ontlasten

Pat Rick|21.10.22|09:36

@TVwierden: A’dam-Hamburg is nog een hiaat in TEN-T. Dus goed idee om de Lelylijn ook hiervoor in te zetten. Ook snellere verbinding met Bremen, Hamburg, Kopenhagen/Malmö. Men moet de Wunderline een extra upgrade geven.

Hengelo – Bad Oeynhausen (waar Duitse HSL-net begint) is nog 100 km/u. En er is geen drive om dit te upgraden, dus blijft dit nog zo de komende 50 jaar. NS probeert nog iets met materieel (Loc-wissel uitsparen en Talgo) op de lijn naar Berlijn, maar het blijft langzaam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn | SpoorPro.nl
Mark Harbers

Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn

Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, tijdens het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer. Bart Maat / ANP

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij goede hoop heeft dat Brussel financieel zal bijdragen aan de realisatie van de Lelylijn. De Europese Commissie lijkt volgens de minister bereid om de Lelylijn op te nemen in het netwerk van het Trans-European Transport Network (TEN-T), een voorwaarde voor co-financiering. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Minister Harbers in Kamerbrief hoopvol over Europese financiering Lelylijn”

TVwierden Wierden|20.10.22|11:43

Zou ik niet doen.

Snelle verbinding(personen) van Amsterdam naar Berlijn en Hamburg/Kopenhagen zal over Hengelo en Osnabrück gaan lopen.

Bij alle goederen treinen naar noord-Duitsland en verder gaan naar het Oosten. Dus naar Hannover en Polen. Weinig/geen goederentreinen naar Hamburg/Denemarken/Noorwegen. Er gaan enkele Belgische goederentreinen naar Zweden en vanuit Coevorden gaat een goederentrein naar Zweden. De 2 bovengenoemde goederentreinen zullen niet over de Lelylijn gaan rijden.

kees boer|20.10.22|17:03

Nu even doorpakken,redenen genoeg,krijgen eindelijk Emmeloord en Drachten een railverbinding en de noordelijke provincies hebben toegezegd als de Lelylijn er daadwerkelijk komt om extra woningen te bouwen om de overvolle Randstad te ontlasten

Pat Rick|21.10.22|09:36

@TVwierden: A’dam-Hamburg is nog een hiaat in TEN-T. Dus goed idee om de Lelylijn ook hiervoor in te zetten. Ook snellere verbinding met Bremen, Hamburg, Kopenhagen/Malmö. Men moet de Wunderline een extra upgrade geven.

Hengelo – Bad Oeynhausen (waar Duitse HSL-net begint) is nog 100 km/u. En er is geen drive om dit te upgraden, dus blijft dit nog zo de komende 50 jaar. NS probeert nog iets met materieel (Loc-wissel uitsparen en Talgo) op de lijn naar Berlijn, maar het blijft langzaam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.