Gert Jan van Alphen en Frank Walenberg

SVO-rail en WRA geven ICE L-project Nederlands tintje

Gert-Jan van Alphen en Frank Walenberg bij een model van de Talgo ICE-L SVO-rail

Het ICE L-project van Deutsche Bahn krijgt een Nederlandse bijdrage. Walenberg Rail Assessment (WRA) en zusterorganisatie SVO-rail werken aan een belangrijk aspect van de toelating van de ICE L tot het spoor.

De Spaanse fabrikant Talgo en Deutsche Bahn presenteerden tijdens InnoTrans het ontwerp van de nieuwe ICE-L trein. Dit nieuwe lid van de ICE-familie kreeg de ‘L’ van ‘laagvloers’ achter zijn naam en zal vanaf oktober 2024 ingezet gaan worden op de trajecten waar nu de IC Berlijn van Amsterdam – Berlijn rijdt en in Duitsland op trajecten waarop nu de ICE-1 wordt ingezet. Een nieuw ontwikkelde multicourante locomotief, ook van Talgo, zal de trein uiteindelijk gaan trekken.

Interactie tussen trein en detectie

WRA en SVO-rail werken aan het testen van de interactie tussen de trein en de treindetectie. Gert-Jan van Alphen, technisch specialist bij SVO-rail, legt uit: “Voordat de trein mag rijden met reizigers, moet hij aan allerlei eisen voldoen. Er zijn internationale standaarden en aanvullend heeft elk land nog eigen eisen. Wij zijn bezig met de land-specifieke aspecten voor Duitsland, Nederland en Oostenrijk. We kijken naar Electrical Systems Compatibility (ESC) in de breedste zin. Je kunt het zo zien: alle apparatuur zendt radiostraling uit en krijgt ook te maken met radiostraling van andere apparatuur. Daarvoor heeft Talgo natuurlijk een EMC-plan opgesteld. De trein trekt stroom uit de bovenleiding en die stroom komt in de spoorstaven terecht. Ook daarin, daaraan en eromheen zit allerlei apparatuur, vooral voor treindetectie. De stroom moet aan eisen voldoen, want anders kunnen er storingen ontstaan. Ook naar die aspecten kijken we.”

Bevindingen voor het Talgo-dossier

De bevindingen van het Nederlandse team worden doorgegeven aan Talgo, die uiteindelijk een dossier moet opleveren waarin wordt aangetoond dat de trein aan alle eisen voldoet. Het project is klaar als in Nederland de Inspectie Leefomgeving en in Duitsland de EBA toestemming hebben gegeven om de trein met reizigers te laten rijden.

‘Live’ projectbesprekingen

Tijdens InnoTrans voerde Van Alphen, samen met Walenberg, projectbesprekingen met Talgo en andere betrokken partijen om afspraken te maken over de voortgang. Van Alphen: “Na een lange tijd waarin Corona besprekingen op locatie onmogelijk maakte, was het productief én aangenaam om elkaar weer in levenden lijve te kunnen zien. We werken met veel enthousiasme aan dit project!”

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SVO-rail en WRA geven ICE L-project Nederlands tintje | SpoorPro.nl
Gert Jan van Alphen en Frank Walenberg

SVO-rail en WRA geven ICE L-project Nederlands tintje

Gert-Jan van Alphen en Frank Walenberg bij een model van de Talgo ICE-L SVO-rail

Het ICE L-project van Deutsche Bahn krijgt een Nederlandse bijdrage. Walenberg Rail Assessment (WRA) en zusterorganisatie SVO-rail werken aan een belangrijk aspect van de toelating van de ICE L tot het spoor.

De Spaanse fabrikant Talgo en Deutsche Bahn presenteerden tijdens InnoTrans het ontwerp van de nieuwe ICE-L trein. Dit nieuwe lid van de ICE-familie kreeg de ‘L’ van ‘laagvloers’ achter zijn naam en zal vanaf oktober 2024 ingezet gaan worden op de trajecten waar nu de IC Berlijn van Amsterdam – Berlijn rijdt en in Duitsland op trajecten waarop nu de ICE-1 wordt ingezet. Een nieuw ontwikkelde multicourante locomotief, ook van Talgo, zal de trein uiteindelijk gaan trekken.

Interactie tussen trein en detectie

WRA en SVO-rail werken aan het testen van de interactie tussen de trein en de treindetectie. Gert-Jan van Alphen, technisch specialist bij SVO-rail, legt uit: “Voordat de trein mag rijden met reizigers, moet hij aan allerlei eisen voldoen. Er zijn internationale standaarden en aanvullend heeft elk land nog eigen eisen. Wij zijn bezig met de land-specifieke aspecten voor Duitsland, Nederland en Oostenrijk. We kijken naar Electrical Systems Compatibility (ESC) in de breedste zin. Je kunt het zo zien: alle apparatuur zendt radiostraling uit en krijgt ook te maken met radiostraling van andere apparatuur. Daarvoor heeft Talgo natuurlijk een EMC-plan opgesteld. De trein trekt stroom uit de bovenleiding en die stroom komt in de spoorstaven terecht. Ook daarin, daaraan en eromheen zit allerlei apparatuur, vooral voor treindetectie. De stroom moet aan eisen voldoen, want anders kunnen er storingen ontstaan. Ook naar die aspecten kijken we.”

Bevindingen voor het Talgo-dossier

De bevindingen van het Nederlandse team worden doorgegeven aan Talgo, die uiteindelijk een dossier moet opleveren waarin wordt aangetoond dat de trein aan alle eisen voldoet. Het project is klaar als in Nederland de Inspectie Leefomgeving en in Duitsland de EBA toestemming hebben gegeven om de trein met reizigers te laten rijden.

‘Live’ projectbesprekingen

Tijdens InnoTrans voerde Van Alphen, samen met Walenberg, projectbesprekingen met Talgo en andere betrokken partijen om afspraken te maken over de voortgang. Van Alphen: “Na een lange tijd waarin Corona besprekingen op locatie onmogelijk maakte, was het productief én aangenaam om elkaar weer in levenden lijve te kunnen zien. We werken met veel enthousiasme aan dit project!”

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.