Werkzaamheden en capaciteitsgebrek dwingen NS tot schrappen van stop op station Bijlmer

2017, NS

Bezoekers van de wedstrijd Ajax-Go Ahead Eagles en het afscheidsconcert van De Dijk in de Ziggo Dome kunnen aanstaande zaterdag niet met de trein naar huis. Vanwege werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht is er onvoldoende treincapaciteit om tienduizenden mensen naar huis te brengen, schrijft de NS maandag.

“Als mobiliteitsbedrijf willen wij het liefst iedereen met de trein naar hun bestemming brengen, maar dat moet wel veilig kunnen”, aldus NS, die toevoegt dat de beslissing om geen treinen te laten stoppen op Station Bijlmer “met pijn in het hart” is genomen.

De genoemde evenementen zullen naar verwachting een kleine 70.000 toeschouwers op de been brengen. Door werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht is echter maar 1 spoor beschikbaar. Hierdoor kunnen slechts 2 in plaats van de gebruikelijke 8 treinen per uur rijden op het traject. Dergelijke aantallen reizigers vervoeren met een beperkte treincapaciteit zou onverantwoord zijn, stelt NS. Vanaf 16.00 uur tot aan het einde van de dag zullen de treinen daarom niet stoppen op Station Bijlmer.

Samen met Johan Cruijff ArenA, Ziggo Dome, Gemeente Amsterdam, GVB en Politie is een alternatief reisadvies opgesteld, schrijft NS. Als onderdeel daadvan zal de GVB de capaciteit van de metrodienstregeling opschroeven, zodat meer mensen bijvoorbeeld met de auto kunnen komen, maar deze dan achterlaten in parkeergelegenheden bij de RAI of het Olympisch Stadion.

NS zegt tenslotte in gesprek te zijn met partners in het ArenA-gebied “over de programmering in het gebied, de aankomst- en vertrektijden van bezoekers en mogelijke werkzaamheden aan het spoor of in de stationsomgeving”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “Werkzaamheden en capaciteitsgebrek dwingen NS tot schrappen van stop op station Bijlmer”

Pat Rick|27.09.22|10:47

Hoofdspoor kan het niet aan. Zagen we ook tijdens F1 weekend. Metronet GVB moet zsm worden uitgebouwd, want men is te afhankelijk van NS/ProRail. Schiphol is ook ’s werelds grootste luchthaven die geen metro/skytrain heeft.

De zuidflank van A’dam loopt vast en metrodekking voor de METROpoolregio A’dam zou zeker helpen fileprobleem/fijnstof/stikstofprobleem op te lossen. Dit is evident en onbegrijpelijk dat dit nog niet is gerealiseerd in een welvarend land als NL. Dus niet lullen maar poetsen!

Illya Vaes|29.09.22|10:52

Jaaa, met de metro naar Eindhoven :-\

When the going gets tough, NS runs away…
Het idee om met 12-baks dubbeldekstreinen te gaan rijden, is kennelijk te complex voor onze nationale logistieke kampioen. In beide richtingen, waarbij die vanuit Utrecht dan doorrijden naar Schiphol, Den Haag en Rotterdam zodat reizigers in (noord)westelijke richting in die treinen stappen en zuidoostelijke richting in die naar Utrecht. Ofzo – engage your brain instead of covering your ass.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.