Een omgebouwde WINK-trein van Arriva

Dit najaar definitief besluit over komst batterijtreinen in Twente

Foto: Marieke van Gompel

Het provinciebestuur in Overijssel en het Rijk willen dit najaar definitief de knoop doorhakken over de komst van batterijtreinen. Het voorstel is om vanaf 2027 batterijtreinen te laten rijden op het Twentse spoor. De plannen liggen al jaren op tafel, maar er zijn wel risico’s aan verbonden omdat batterijtreinen nog niet in Nederland rijden.

In de afgelopen maanden zijn er meerdere proefritten geweest met de batterijtrein, die vanaf 2027 de dieseltreinen op de trajecten Oldenzaal-Zutphen, Almelo-Hardenberg en Enschede-Dortmund-Münster moet vervangen. De huidige contracten van de dieseltreinen lopen in 2027-2028 af.

Volledig elektrisch te kostbaar

Eigenlijk wilde de provincie Overijssel de dieseltreinen vervangen voor volledig elektrische treinen. Dat gebeurde al op het spoor tussen Enschede en Zwolle. Omdat de kosten niet opwegen tegen de baten is daar toch vanaf gezien. Om elektrisch treinverkeer beschikbaar te maken op alle trajecten, zijn er ingrijpende spoorwerkzaamheden nodig. De provincie Overijssel lijkt nu dus toch te zinspelen om de batterijtrein te introduceren op het Twentse spoor.

Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail legde eerder tegenover SpoorPro uit dat er in Nederland in totaal nog 572 kilometer spoor is waar met dieseltreinen wordt gereden. “Tot op heden hadden we als enige alternatief volledige bovenleiding. Dat is een intensief en kostbaar traject als je dat gaat elektrificeren.” Volgens Wennekendonk is het belangrijk om ook naar alternatieven te kijken. Dat is eerder gedaan bij een proef met een waterstoftrein en nu ook met een batterijtrein.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.