Bij de spoorovergang Onsteinseweg in Vorden ontspoorde in mei een trein na een aanrijding met een bestelbus. Foto: ANP

ProRail schakelt ministerie in bij kwestie onbewaakte spoorwegovergang Vorden

Bij de spoorovergang Onsteinseweg in Vorden ontspoorde in mei een trein na een aanrijding met een bestelbus. Foto: ANP

ProRail vraagt in augustus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) om hulp in de kwestie rondom de onbewaakte spoorwegovergang bij Vorden. In mei kwam bij deze spoorwegovergang nabij de Onsteinweg een GTW-trein van Arriva in botsing met een bestelbusje. De trein ontspoorde, de chauffeur van de bus raakte zwaargewond. Miljardair Hans Melchers, op wiens landgoed de overgang zich bevindt, en ProRail komen niet tot een oplossing.

Maandagochtend 16 mei rukten hulpdiensten massaal uit naar de spoorwegovergang tussen Vorden en Groenlo. Rond kwart over tien kwam er een melding binnen van een ontspoorde trein na een botsing.

ProRail liet daarna weten al langer de wens te hebben om de onbewaakte spoorwegovergang te sluiten. De spoorbeheerder is al tijden bezig om gevaarlijke overwegen in Nederland te laten weghalen, om gevaarlijke situaties te vermijden. Maar deze specifieke overweg in Gelderland ligt op het land van de chemiemiljardair Melchers, en hij wil de spoorwegovergang openhouden.

Bewaking, geen sluiting

Aan De Gelderlander laat Melchers’ zaakwaarnemer weten dat ook hij een oplossing wil. “Beide partijen willen meewerken aan een oplossing, alleen de uitvoering ervan verschilt van elkaar door verschillende belangen.” Melchers wil graag dat de overweg blijft bestaan, met bewaking door middel van een slagboom of een hek dat alleen door specifieke personen kan worden geopend. ProRail wil de overweg echter geheel opdoeken.

Het ministerie bevestigt tegenover SpoorPro dat ProRail heeft aangekondigd tegen problemen aan te zijn gelopen tijdens de gesprekken met de landeigenaar. Deze zomer zullen concrete hulpvragen bij het ministerie worden neergelegd door de spoorbeheerder. Woordvoerster Susanne Uilenbroek laat weten dat het ministerie vindt dat de spoorweg gevaarlijk is en moet worden aangepakt. Samen met ProRail zal worden gekeken naar de beste oplossing.

Veilig en haalbaar

Of het ministerie een bemiddelende rol gaat spelen, of op een andere manier een oplossing zal bewerkstelligen tussen twee partijen, wordt deze zomer dus nog duidelijk. Het ministerie benoemt beide oplossingen, sluiten of bewaken, als opties. “IenW en ProRail werken intensief samen om de onbewaakte overwegen in Nederland veilig te maken. Dat kan door het opheffen van de overwegen, maar soms ook door het beveiligen van een overweg. Als een particuliere landeigenaar om een specifieke oplossing vraagt, wordt uitgezocht of deze haalbaar en veilig is en wordt gekeken of het ook een betaalbare en rechtmatige oplossing is”, schrijft Uilenbroek.

Volgens IenW is hun betrokkenheid in ieder geval zinvol: “In de gevallen dat deze gesprekken in een impasse raken, wordt de betrokkenheid vanuit het ministerie vergroot om te bezien of alsnog een oplossing kan worden gevonden. Dit heeft in het verleden in enkele gevallen al tot doorbraken geleid.”

In maart 2021 kondigde toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan met nieuwe wetgeving te komen, om op lokaal niveau meer vaart achter de aanpak van Niet Actief Beveiligde Overwegen te krijgen. “Daarvoor heb ik een aanwijzingsbevoegdheid in voorbereiding als wettelijke stok achter de deur waarmee, na een zorgvuldige belangenafweging, eenzijdig een verplichting aan een wegbeheerder (gemeente of gebruiker/ rechthebbende) kan worden opgelegd om de benodigde maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid op en rondom een onbeveiligde spoorwegovergang te garanderen”, zei ze destijds.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Robin van den Bovenkamp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.