ProRail onderzoekt doordeweekse buitendienstellingen spoorwerkzaamheden

Buitendienststelling voor spoorwerkzaamheden (tvp’s) hoeft in de toekomst niet meer plaats te vinden in de weekeinden, maar zou in de toekomst zomaar eens doordeweekse dagen kunnen omvatten. Op den duur zouden werkzaamheden op doordeweekse dagen zelfs de overhand kunnen nemen. De mogelijkheden onderzoekt ProRail nu. Robert Degenhart en Frank Knottnerus gaven op RailTech Europe 2022 een toelichting.

De reden dat ProRail onderzoekt om de tvp’s buiten de weekenden te organiseren, is om spoorbouwers meer ruimte te geven om de werkzaamheden in te plannen en uit te voeren. Nu is er om de zoveel zondagen een treintraject buiten gebruik, maar dat zou in de toekomst dus ook een maandag, dinsdag en woensdag kunnen zijn.

53 procent doordeweekse tvp’s

Door de tvp’s doordeweeks in te plannen kunnen aannemers zelf hun planning kiezen. Knottnerus: “Daar zit wel een limiet aan, je wil ook de capaciteit van de markt niet leegeten.” De ambitie van ProRail is om uiteindelijk 53 procent doordeweekse tvp’s tegenover 47 procent in het weekend. “Maar dat is in het meest gunstige uitgangspunt, je hebt toch rekening te houden met verschillende baanvakken.”

‘30 tot 40 procent toename spoorwerkzaamheden’

De verwachting is volgens ProRail dat de groei van het totale volume aan spoorwerkzaamheden in de komende jaren met 30 tot 40 procent toe zal nemen. “De capaciteit van werkzaamheden op het spoor is echter eindig”, aldus Knottnerus. “Wij proberen een landelijke puzzel te maken om alle werkzaamheden op het spoor te regelen”, voegt Degenhart daar aan toe.

Noordelijke lijnen

Knottnerus noemt de noordelijke lijnen als voorbeeld dat het mogelijk is om ook buiten de weekenden spoorwerkzaamheden uit te voeren. “De eerste aanbestedingen lopen al tussen Leeuwarden en Groningen met betrekking tot de keuzevrijheid van aannemers. We gaan op de noordelijke lijnen zoveel mogelijk doordeweeks werken en niet in het weekend. Het vergt natuurlijk anders denken, maar het kan wel.”

Degenhart voegt daar aan toe: “Niet alle trajecten zijn doordeweeks te doen, zoals Groningen en Assen bijvoorbeeld. Maar we kijken graag naar de mogelijkheden waar het passend te maken is om doordeweekse werkzaamheden uit te voeren”

Hinderarm werken

“We kijken letterlijk hoe we hinderarm kunnen werken op het spoor. Doordeweeks kunnen we ook werken met een zondagsdienstregeling voor een aantal dagen. We zijn ook mogelijkheden aan het onderzoeken of bijvoorbeeld intercitys wel kunnen rijden bij werkzaamheden, en een stoptrein niet”, aldus Knottnerus.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.