Strukton Spoorbouw

Strukton Rail vervangt staal door circulaire betonnen palen

De staalmarkt staat steeds meer onder druk. Daarom gaat Strukton Rail na een eerdere pilot rondom circulair beton in Lage Zwaluwe in opdracht van ProRail op een duurzame manier een aantal stalen bovenleidingdraagconstructiepalen vervangen door circulaire betonnen palen en fundaties.

Strukton zal omstreeks oktober tot december 2022 beginnen met de uitvoering van de palen. Volgens het bouw- en spoorbedrijf zullen de werkzaamheden naadloos aansluiten bij het Sustainable Development Goal 12 (#SDG12), een van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. “Door duurzamer gebruik van grondstoffen worden we er minder afhankelijk van, verkleinen we onze voetafdruk en houden we de aarde leefbaar”, aldus Strukton.

Betonakkoord

Voor het bouwmateriaal beton wordt onder andere cement als grondstof gebruikt. Bij de productie van cement komt relatief veel CO2 vrij. De cementindustrie is naar schatting goed voor 5 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2.

Dat is ook de sector niet ontgaan. Daarom is afgelopen maart door deelnemers aan het zogeheten Betonakkoord afgesproken dat het gebruik van duurzaam beton vanaf 2023 verplicht is in aanbestedingen. De sector is in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de precieze invulling van de verplichting, aldus bouwpublicatie Cobouw. Deelnemers aan het Betonakkoord zijn naast betonbedrijven en aannemers ook gemeenten en rijksopdrachtgevers.

Infrabel stapt over op ‘groene’ dwarsliggers van zwavelbeton

Vorig jaar besloot de Belgische spoorbeheerder Infrabel om over te stappen op zogeheten groene dwarsliggers van zwavelbeton, waarbij het cement vervangen is door zwavel. Dit zorgt er volgens Infrabel niet alleen voor dat er 40 procent minder CO2 wordt uitgestoten tijdens de productie maar ook dat zwavel, een afvalproduct van de olie-industrie, opnieuw wordt gebruikt. Het nieuwe materiaal volledig recyclebaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Strukton Rail vervangt staal door circulaire betonnen palen | SpoorPro.nl
Strukton Spoorbouw

Strukton Rail vervangt staal door circulaire betonnen palen

De staalmarkt staat steeds meer onder druk. Daarom gaat Strukton Rail na een eerdere pilot rondom circulair beton in Lage Zwaluwe in opdracht van ProRail op een duurzame manier een aantal stalen bovenleidingdraagconstructiepalen vervangen door circulaire betonnen palen en fundaties.

Strukton zal omstreeks oktober tot december 2022 beginnen met de uitvoering van de palen. Volgens het bouw- en spoorbedrijf zullen de werkzaamheden naadloos aansluiten bij het Sustainable Development Goal 12 (#SDG12), een van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. “Door duurzamer gebruik van grondstoffen worden we er minder afhankelijk van, verkleinen we onze voetafdruk en houden we de aarde leefbaar”, aldus Strukton.

Betonakkoord

Voor het bouwmateriaal beton wordt onder andere cement als grondstof gebruikt. Bij de productie van cement komt relatief veel CO2 vrij. De cementindustrie is naar schatting goed voor 5 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2.

Dat is ook de sector niet ontgaan. Daarom is afgelopen maart door deelnemers aan het zogeheten Betonakkoord afgesproken dat het gebruik van duurzaam beton vanaf 2023 verplicht is in aanbestedingen. De sector is in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de precieze invulling van de verplichting, aldus bouwpublicatie Cobouw. Deelnemers aan het Betonakkoord zijn naast betonbedrijven en aannemers ook gemeenten en rijksopdrachtgevers.

Infrabel stapt over op ‘groene’ dwarsliggers van zwavelbeton

Vorig jaar besloot de Belgische spoorbeheerder Infrabel om over te stappen op zogeheten groene dwarsliggers van zwavelbeton, waarbij het cement vervangen is door zwavel. Dit zorgt er volgens Infrabel niet alleen voor dat er 40 procent minder CO2 wordt uitgestoten tijdens de productie maar ook dat zwavel, een afvalproduct van de olie-industrie, opnieuw wordt gebruikt. Het nieuwe materiaal volledig recyclebaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.