Spoorwerkers Infrabel installeren ERTMS-balise

40 procent Belgisch spoor nu voorzien van ERTMS

In de provincie Antwerpen is het Europese spoorbeveiligingssysteem (ERTMS) in twee dagen op 65 kilometer spoor in werking gesteld. Met deze stap is nu 40 procent van het Belgische spoor uitgerust met ERTMS. Eind 2025 moet het volledige spoornetwerk in België voorzien zijn van het beveiligingssysteem. 

In het weekend van zaterdag 19 en zondag 20 maart heeft spoorbeheerder Infrabel een belangrijke stap gezet naar een veiliger spoornetwerk in België. Met de recente uitbreiding van 65 kilometer ERTMS-spoor, is inmiddels 40 procent van het Belgische spoor voorzien van het Europese spoorbeveiligingssysteem. Dat is in zijn totaliteit goed voor 2.536 kilometer spoor.

Het systeem werd op twee plekken in de provincie Antwerpen aangelegd: op de spoorlijn tussen Kappelen en Essen en in de haven van Antwerpen. Dat laatste was ook nodig, want in februari 2020 vond er nog een treinongeluk plaats in de haven van Antwerpen. De materiële schade was destijds gigantisch en het treinverkeer op de belangrijke goederenlijn lag dagenlang stil.

“Gelijkaardig ongeval zo goed als uitgesloten”

Met de uitrusting van het ERTMS-veiligheidssysteem ter lengte van 65 kilometer in de provincie Antwerpen, is een “gelijkaardig ongeval, op die plaats, zo goed als uitgesloten”, aldus Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. “En dat dankzij het Europese veiligheidssysteem ETCS (onderdeel van ERTMS – red.) dat infrastructuurbeheerder Infrabel er recent uitrolde.”

Baeken vervolgt: “Datzelfde systeem, dat de snelheid van treinen controleert, werd ook in dienst genomen op het spoor tussen Kapellen en de Nederlandse grens. Een project over de grenzen met financiële steun van de federale overheid en Europa.”

Financiering

Voor de aanleg van het Europese beveiligheidssysteem op de spoorlijn tussen Kapellen en Essen stelde de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen een cofinanciering van maximaal 0,66 miljoen euro beschikbaar. De rest van de financiering nam de Belgische overheid voor haar rekening.

Zie ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

40 procent Belgisch spoor nu voorzien van ERTMS | SpoorPro.nl
Spoorwerkers Infrabel installeren ERTMS-balise

40 procent Belgisch spoor nu voorzien van ERTMS

In de provincie Antwerpen is het Europese spoorbeveiligingssysteem (ERTMS) in twee dagen op 65 kilometer spoor in werking gesteld. Met deze stap is nu 40 procent van het Belgische spoor uitgerust met ERTMS. Eind 2025 moet het volledige spoornetwerk in België voorzien zijn van het beveiligingssysteem. 

In het weekend van zaterdag 19 en zondag 20 maart heeft spoorbeheerder Infrabel een belangrijke stap gezet naar een veiliger spoornetwerk in België. Met de recente uitbreiding van 65 kilometer ERTMS-spoor, is inmiddels 40 procent van het Belgische spoor voorzien van het Europese spoorbeveiligingssysteem. Dat is in zijn totaliteit goed voor 2.536 kilometer spoor.

Het systeem werd op twee plekken in de provincie Antwerpen aangelegd: op de spoorlijn tussen Kappelen en Essen en in de haven van Antwerpen. Dat laatste was ook nodig, want in februari 2020 vond er nog een treinongeluk plaats in de haven van Antwerpen. De materiële schade was destijds gigantisch en het treinverkeer op de belangrijke goederenlijn lag dagenlang stil.

“Gelijkaardig ongeval zo goed als uitgesloten”

Met de uitrusting van het ERTMS-veiligheidssysteem ter lengte van 65 kilometer in de provincie Antwerpen, is een “gelijkaardig ongeval, op die plaats, zo goed als uitgesloten”, aldus Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. “En dat dankzij het Europese veiligheidssysteem ETCS (onderdeel van ERTMS – red.) dat infrastructuurbeheerder Infrabel er recent uitrolde.”

Baeken vervolgt: “Datzelfde systeem, dat de snelheid van treinen controleert, werd ook in dienst genomen op het spoor tussen Kapellen en de Nederlandse grens. Een project over de grenzen met financiële steun van de federale overheid en Europa.”

Financiering

Voor de aanleg van het Europese beveiligheidssysteem op de spoorlijn tussen Kapellen en Essen stelde de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen een cofinanciering van maximaal 0,66 miljoen euro beschikbaar. De rest van de financiering nam de Belgische overheid voor haar rekening.

Zie ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.