Gelderland ontvouwt plannen voor spoorverdubbeling RegioExpres

De RegioExpres tussen Arnhem, Doetinchem en Winterswijk is weer een stap dichterbij. Nu er een voorkeursalternatief is vastgesteld voor de inpassing voor het tweede spoor tussen Didam en Doetinchem, start de provincie Gelderland met de eerste fase van de planuitwerking.

De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die verder gaat als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. De nieuwe verbinding verkort de reistijden voor reizigers uit de Achterhoek met dertien tot twintig minuten. Ook krijgen ze een betere aansluiting op intercity’s richting Nijmegen en de Randstad. Gelderland ziet de nieuwe spoorverbinding als vereiste om de verwachte reizigersgroei op te kunnen vangen. Dat aantal zal onder meer toenemen door de bouw van extra woningen in Arnhem-Oost en in de Liemers.

Dubbelspoor

Om de treinen te kunnen laten rijden moeten er eerst aanpassingen gedaan worden. Er is dubbelspoor nodig tussen Didam en Doetinchem-De Huet. Het nieuwe spoor is gepland aan de zuidkant van het bestaande spoor, behalve tussen station Didam en de overweg Zandweg. Hier zal het nieuwe spoor deels aan de noordzijde komen. Ook moeten elf overwegen veiliger gemaakt worden. Voor station Wehl en Doetinchem De Huet is een extra perron gepland. Achter station Doetinchem De Huet gaat het aantal sporen terug van twee naar één.

Ook de financiering is nog niet rond voor de RegioExpres. De afgeronde verkenning wijst uit dat de kosten tussen de 91 en 133 miljoen euro liggen. Dat is lager dan eerder werd geraamd. Eerst ging de provincie uit van bedragen tussen de 107 en 168 miljoen euro. Gelderland reserveerde tot nu toe 30 miljoen euro. De provincie verwacht dat ook het Rijk meebetaalt, zegt provinciebestuurder Jan van der Meer (OV). “We rekenen erop dat dit nieuwe kabinet ook het belang van het oostelijk deel van zijn spoornet ziet. Dit jaar hopen we afspraken te kunnen maken met het Rijk over de financiering van de planfase.”

Informatiebijeenkomsten

In december organiseerde de provincie samen met spoorbeheerder ProRail en de gemeenten Montferland en Doetinchem drie informatiebijeenkomsten voor bewoners uit de regio en andere belangstellenden over de nota Voorkeursalternatief. Ook kregen ze toelichting over geluid, trillingen en ecologie. In maart zullen Provinciale Staten zich nog buigen over het voorkeursalternatief. Uit de planning van ProRail valt op te maken dat de RegioExpres op zijn vroegst in 2026 kan gaan rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

1 reactie op “Gelderland ontvouwt plannen voor spoorverdubbeling RegioExpres”

Ron Swart|20.01.22|13:57

Laten we hopen dat de RegioExpres niet meer onder de draad gaat rijden (met dieseltractie) tussen Arnhem en Zevenaar. Het NS-plan uit 1988 Spoor21 voorzag reeds in elektrificatie en spoordubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gelderland ontvouwt plannen voor spoorverdubbeling RegioExpres | SpoorPro.nl

Gelderland ontvouwt plannen voor spoorverdubbeling RegioExpres

De RegioExpres tussen Arnhem, Doetinchem en Winterswijk is weer een stap dichterbij. Nu er een voorkeursalternatief is vastgesteld voor de inpassing voor het tweede spoor tussen Didam en Doetinchem, start de provincie Gelderland met de eerste fase van de planuitwerking.

De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die verder gaat als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. De nieuwe verbinding verkort de reistijden voor reizigers uit de Achterhoek met dertien tot twintig minuten. Ook krijgen ze een betere aansluiting op intercity’s richting Nijmegen en de Randstad. Gelderland ziet de nieuwe spoorverbinding als vereiste om de verwachte reizigersgroei op te kunnen vangen. Dat aantal zal onder meer toenemen door de bouw van extra woningen in Arnhem-Oost en in de Liemers.

Dubbelspoor

Om de treinen te kunnen laten rijden moeten er eerst aanpassingen gedaan worden. Er is dubbelspoor nodig tussen Didam en Doetinchem-De Huet. Het nieuwe spoor is gepland aan de zuidkant van het bestaande spoor, behalve tussen station Didam en de overweg Zandweg. Hier zal het nieuwe spoor deels aan de noordzijde komen. Ook moeten elf overwegen veiliger gemaakt worden. Voor station Wehl en Doetinchem De Huet is een extra perron gepland. Achter station Doetinchem De Huet gaat het aantal sporen terug van twee naar één.

Ook de financiering is nog niet rond voor de RegioExpres. De afgeronde verkenning wijst uit dat de kosten tussen de 91 en 133 miljoen euro liggen. Dat is lager dan eerder werd geraamd. Eerst ging de provincie uit van bedragen tussen de 107 en 168 miljoen euro. Gelderland reserveerde tot nu toe 30 miljoen euro. De provincie verwacht dat ook het Rijk meebetaalt, zegt provinciebestuurder Jan van der Meer (OV). “We rekenen erop dat dit nieuwe kabinet ook het belang van het oostelijk deel van zijn spoornet ziet. Dit jaar hopen we afspraken te kunnen maken met het Rijk over de financiering van de planfase.”

Informatiebijeenkomsten

In december organiseerde de provincie samen met spoorbeheerder ProRail en de gemeenten Montferland en Doetinchem drie informatiebijeenkomsten voor bewoners uit de regio en andere belangstellenden over de nota Voorkeursalternatief. Ook kregen ze toelichting over geluid, trillingen en ecologie. In maart zullen Provinciale Staten zich nog buigen over het voorkeursalternatief. Uit de planning van ProRail valt op te maken dat de RegioExpres op zijn vroegst in 2026 kan gaan rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

1 reactie op “Gelderland ontvouwt plannen voor spoorverdubbeling RegioExpres”

Ron Swart|20.01.22|13:57

Laten we hopen dat de RegioExpres niet meer onder de draad gaat rijden (met dieseltractie) tussen Arnhem en Zevenaar. Het NS-plan uit 1988 Spoor21 voorzag reeds in elektrificatie en spoordubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.