Inspecteurs Movares bij drone en spoorbrug

Dronebeelden van spoorbruggen Eefde en Tiel leverden 3D-puntenwolk op

ProRail en Movares hebben vorig jaar drones ingezet voor inspecties van de spoorbrug Eefde en de spoorbrug Tiel. Deze inspecties leverden honderden beelden op die zijn uitgewerkt tot een 3D-model/puntenwolk en een interactieve beeldbank.

Deze opdracht maakt deel uit van het raamcontract Norminspecties Kunstwerken (NIKW) regio Noord-Oost dat Movares en ProRail hebben gesloten. Daarbij worden in totaal honderd kunstwerken geïnspecteerd waarvan twee met een drone. Het voordeel van de inzet van een drone is dat er beelden kunnen worden gemaakt van lastig bereikbare plekken. Daarover vertelden vakspecialist John van Dijk bij ProRail en adviseur assetmanagement Margreet Gerdessen bij Movares in een magazine van Movares.

Traditionele inspectie is lastig

De Spoorbrug Eefde is een unieke boogbrug met aan beide kanten van de brug acht tuikabels die dienstdoen als hangers. Door de zwarte kleur wordt de brug ook wel Black Beauty genoemd. Voor een traditionele inspectie moet het spoor buiten dienst worden gesteld en zouden de inspecteurs met een kraan boven het kanaal moeten werken. Dit brengt risico’s met zich mee.

De brug bij Tiel passeert het kanaal bij de Prins Bernhardsluis en ligt tussen twee andere bruggen in. Van Dijk: “Een traditionele inspectie is hier lastig vanwege de ligging bij het sluizencomplex. Binnen het raamcontact kunnen wij adviseren op welke manier de inspectie gedaan wordt. Bij een overzichtelijke brug is het visuele inspectie voldoende. Soms is het juist goed zo’n inspectie zelf te ‘beleven’, bijvoorbeeld de overgang van de broekbalk – de overgang van de overspanning naar het landhoofd – te horen wanneer er een trein overheen rijdt.”

De specialisten wijzen erop dat drone-inspecties “heel veel data” opleveren. De honderden beelden worden automatisch voorzien van een tijd- en locatieaanduiding. Dit maakt opnames eenvoudig traceerbaar en één-op-één vergelijkbaar met historische of toekomstige opnames.

Visuele tijdlijn van degeneratie

Een brug heeft een levensduur van honderd jaar; stalen bruggen worden eens per zes jaar geïnspecteerd. Van Dijk: “Met een frequentie van eens per zes jaar inspecteren, ontstaat een visuele tijdlijn van de degeneratie van de brug door de tijd. Zo kunnen we bij de instandhoudingsadviezen rekening houden met eventueel versnelde of vertraagde degeneratie van het kunstwerk.” Zodra de ProRail-systemen erop voorbereid zijn, kan alle inspectie-informatie worden benaderd via een dashboard.

Gerdessen: “Door gegevens online te ontsluiten kunnen meer gebruikers, gelijktijdig en op afstand, informatie over diverse assets raadplegen. Hierdoor kan ProRail de adviezen beter op waarde schatten en beter besluiten nemen over het al dan niet accorderen van de instandhoudingsadviezen.”

SNCF zet robots, drones en lidar in voor treinonderhoud

Van Dijk: “Er zijn straks heel wat data beschikbaar. Een belangrijke vraag voor beheerders is: hoe gaan we om met al die data? Hoe ontsluiten en delen we die? Dat moet uiteraard volledig veilig gebeuren. Wat ook meespeelt is dat de data op de juiste manier geïnterpreteerd moeten worden. Vakkennis is heel belangrijk om goed advies te kunnen geven over de staat van het object en de nodige maatregelen.”

Lees ook:

SNCF zet robots, drones en lidar in voor treinonderhoud

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dronebeelden van spoorbruggen Eefde en Tiel leverden 3D-puntenwolk op | SpoorPro.nl
Inspecteurs Movares bij drone en spoorbrug

Dronebeelden van spoorbruggen Eefde en Tiel leverden 3D-puntenwolk op

ProRail en Movares hebben vorig jaar drones ingezet voor inspecties van de spoorbrug Eefde en de spoorbrug Tiel. Deze inspecties leverden honderden beelden op die zijn uitgewerkt tot een 3D-model/puntenwolk en een interactieve beeldbank.

Deze opdracht maakt deel uit van het raamcontract Norminspecties Kunstwerken (NIKW) regio Noord-Oost dat Movares en ProRail hebben gesloten. Daarbij worden in totaal honderd kunstwerken geïnspecteerd waarvan twee met een drone. Het voordeel van de inzet van een drone is dat er beelden kunnen worden gemaakt van lastig bereikbare plekken. Daarover vertelden vakspecialist John van Dijk bij ProRail en adviseur assetmanagement Margreet Gerdessen bij Movares in een magazine van Movares.

Traditionele inspectie is lastig

De Spoorbrug Eefde is een unieke boogbrug met aan beide kanten van de brug acht tuikabels die dienstdoen als hangers. Door de zwarte kleur wordt de brug ook wel Black Beauty genoemd. Voor een traditionele inspectie moet het spoor buiten dienst worden gesteld en zouden de inspecteurs met een kraan boven het kanaal moeten werken. Dit brengt risico’s met zich mee.

De brug bij Tiel passeert het kanaal bij de Prins Bernhardsluis en ligt tussen twee andere bruggen in. Van Dijk: “Een traditionele inspectie is hier lastig vanwege de ligging bij het sluizencomplex. Binnen het raamcontact kunnen wij adviseren op welke manier de inspectie gedaan wordt. Bij een overzichtelijke brug is het visuele inspectie voldoende. Soms is het juist goed zo’n inspectie zelf te ‘beleven’, bijvoorbeeld de overgang van de broekbalk – de overgang van de overspanning naar het landhoofd – te horen wanneer er een trein overheen rijdt.”

De specialisten wijzen erop dat drone-inspecties “heel veel data” opleveren. De honderden beelden worden automatisch voorzien van een tijd- en locatieaanduiding. Dit maakt opnames eenvoudig traceerbaar en één-op-één vergelijkbaar met historische of toekomstige opnames.

Visuele tijdlijn van degeneratie

Een brug heeft een levensduur van honderd jaar; stalen bruggen worden eens per zes jaar geïnspecteerd. Van Dijk: “Met een frequentie van eens per zes jaar inspecteren, ontstaat een visuele tijdlijn van de degeneratie van de brug door de tijd. Zo kunnen we bij de instandhoudingsadviezen rekening houden met eventueel versnelde of vertraagde degeneratie van het kunstwerk.” Zodra de ProRail-systemen erop voorbereid zijn, kan alle inspectie-informatie worden benaderd via een dashboard.

Gerdessen: “Door gegevens online te ontsluiten kunnen meer gebruikers, gelijktijdig en op afstand, informatie over diverse assets raadplegen. Hierdoor kan ProRail de adviezen beter op waarde schatten en beter besluiten nemen over het al dan niet accorderen van de instandhoudingsadviezen.”

SNCF zet robots, drones en lidar in voor treinonderhoud

Van Dijk: “Er zijn straks heel wat data beschikbaar. Een belangrijke vraag voor beheerders is: hoe gaan we om met al die data? Hoe ontsluiten en delen we die? Dat moet uiteraard volledig veilig gebeuren. Wat ook meespeelt is dat de data op de juiste manier geïnterpreteerd moeten worden. Vakkennis is heel belangrijk om goed advies te kunnen geven over de staat van het object en de nodige maatregelen.”

Lees ook:

SNCF zet robots, drones en lidar in voor treinonderhoud

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.