De Intercity Nieuwe Generatie in de onderhoudswerkplaats in Watergraafsmeer

Vooruitblik 2022: wat staat ons te wachten op het spoor?

De prijzen van treinkaartjes stijgen, de nieuwe ov-chipkaart wordt geïntroduceerd er worden meer nachttreinen ingezet. Een overzicht van wat ons te wachten staat in dit nieuwe jaar 2022. 

Prijs treinkaartjes en abonnementen omhoog

De prijzen van treintickets gaan stijgen. NS corrigeert met ingang van 1 januari de prijzen van treinkaartjes en -abonnementen op basis van het verwachte inflatiecijfer. Dit is door het Centraal Planbureau (CPB) vastgesteld op 1,8 procent. De prijsverhoging van het kaartje valt met 3 procent iets hoger uit. Voor een treinkaartje voor internationale reizen, moet 2,1 procent meer worden betaald.

Nieuwe OV Chipkaart/betaalmogelijkheden

2022 is ook het jaar waarin de nieuwe OV-chipkaart wordt geïntroduceerd. De technologie achter de huidige kaart is verouderd en inmiddels zijn er betere en betrouwbaardere technieken ontwikkeld. Onder de noemer OVpay, komen er verschillende vormen van betalen, van bankpas tot OV-chipkaart. De nieuwe kaart wordt de komende maanden getest in samenwerking met de NS. Dit najaar volgt de introductie.

Ov-chipkaart

Meer nachttreinen

Een andere ontwikkeling is dat er meer nachttreinen op het spoor gaan rijden. European Sleeper is een van de spelers in de markt van nachttreinen. Het bedrijf heeft laten weten dat in de zomer van 2022 op maandag, woensdag en vrijdagnacht een nachttrein vanuit Brussel en Nederland vertrekt. De kaartverkoop start in april. Het was eigenlijk de bedoeling dat de treindiensten in april zouden starten, maar het bedrijf heeft meer tijd nodig om de treinsamenstelling te optimaliseren.

Meer tienminutentreinen

Op de trajecten Rotterdam – Den Haag – Leiden – Schiphol en Nijmegen – Arnhem – Utrecht – Schiphol hoef je in 2022 niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Daar gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbinding die de NS als tienminutentrein wil aanbieden.Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen.

Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd tot vijf minuten sneller. Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden. Tegelijk met de Intercity’s gaat ook deze tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland.

Uitbreiding internationale treinen

Naast de nieuwe diensten rijden er dagelijks treinen naar Brussel, Parijs (Thalys), Londen (Eurostar) en Berlijn. De IC Brussel gaat zestien keer per dag van en naar de Belgische hoofdstad. Alle 32 treinen rijden vanaf december 2021 via de HSL van en naar Amsterdam Centraal.

Dat betekent dat de vier stops per dag op Den Haag HS vanaf volgend jaar zijn verdwenen. Naast deze reguliere treinen is er in de wintermaanden ook nog de Alpen Express (Railexperts), die vanaf Den Haag HS via Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, ‘s Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo naar Zell am See in de Oostenrijkse Alpen rijdt.

NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid. En vanaf 18 maart 2022 kunnen reizigers weer met de hogesnelheidsverbinding van Amsterdam naar Disneyland Parijs reizen.

City Night Line, internationale nachttrein

Groene stroom en zonnepanelen

ProRail en NS streven naar honderd procent groene stroom voor alle treinstations, verkeersleidingsposten, kantoren, onderhoudswerkplaatsen en andere gebouwen. Het contract omvat 225 gigawattuur per jaar, vergelijkbaar met het verbruik van 65.000 tot 70.000 huishoudens. Het contract gaat in op 1 januari 2022.

De energie wordt groen ingekocht met wind- en zonne-energie, wat past bij de duurzaam ondernemen strategie van NS en het streven om in 2040 geheel fossielvrij te zijn. Het is de bedoeling dat tegen die tijd alle liften, roltrappen en de verlichting werkt op basis van deze groene stroom. Huurders op het station kunnen ook van dit energiecontract gebruikmaken.

Delft Campus dak
Station Delft Campus met een dak van zonnepanelen.

Nieuwe minister en staatssecretaris

Mark Harbers en Vivianne Heijnen zijn de beoogde minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat in het kabinet-Rutte IV. De minister wordt geleverd door VVD; de staatssecretaris is een CDA-politica. Harbers en Heijnen zijn de opvolgers van respectievelijk Barbara Visser en Steven van Weyenberg. Beiden waren pas sinds kort actief op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Datacollectie-systeem voor energieverbruik verplicht

Alle infrastructuurmanagers in de EU moeten in 2022 over een datacollectiesysteem voor het energieverbruik van treinen beschikken. Dat is de volgende stap in de toepassing van EU-wetgeving die het verplicht stelt om data over energieverbruik van treinen uit te wisselen tussen diverse lidstaten. De Commissie wil dat alle landen een systeem in gebruik hebben genomen om de gebruikte energie te kunnen toewijzen en de gegevens uit te wisselen tussen de verschillende landen

ATO fase 3

ProRail, spoorgoederenvervoerder Lineas en leverancier Alstom zijn in de tweede fase beland in een proefproject, waarbij Automatic Train Operation in combinatie met obstakeldetectie wordt getest. De tests gebeuren met een rangeerlocomotief van Lineas in Oosterhout. In deze fase leert het systeem met behulp van slimme algoritmes situaties herkennen die afwijken.

In het voorjaar van 2022 wordt er verder gegaan met fase 3, waarbij er wordt getest hoe een remming wordt ingezet. In mei is fase 4, waarbij de rangeerlocomotief volledig zelf gaat rijden (ATO GoA4). “Hierbij doet de trein alles zelf. In alle fasen werkt ervaren spoorpersoneel mee, waaronder machinisten”, licht een ProRail-woordvoerder toe.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.