‘Geïntegreerde spoorbedrijven als DB zorgen voor meer problemen dan oplossingen’

De nieuwe Duitse regering kondigde onlangs aan dat de splitsing van Deutsche Bahn in twee verschillende entiteiten niet zal plaatsvinden. In plaats daarvan wordt ingezet op het ‘efficiënter en transparanter’ maken van de interne structuren van het bedrijf. Dit lijkt echter niets te veranderen aan de dienstverlening aan private vervoerders.

Het voorstel tot de splitsing van het bedrijf in een vervoerder en een spoorbeheerder had tot doel de transparantie en de concurrentie op de Duitse spoorwegmarkt te vergroten. Een dergelijke ontwikkeling zou echter ook kunnen helpen om de dienstverlening van de Duitse infrastructuurbeheerder aan private vervoerders, die momenteel “erg traag en niet gedigitaliseerd” is, te verbeteren, aldus Tom Buchhold van Flixmobility tijdens een webinar georganiseerd door Investigate Europe.

Waarom splitsen?

Het eerste voorstel voor de splitsing van DB in twee verschillende entiteiten (spoorbeheerder en vervoerder) kwam eerder dit jaar van de Duitse monopoliecommissie. Het werd gevolgd door soortgelijke verzoeken van organisaties voor spoorgoederenvervoerders en reizigers. De monopoliecommissie adviseerde een verticale scheiding tussen infrastructuurbeheer en spoorvervoer. Tegelijkertijd publiceerden NGO’s uit de spoorwegsector een position paper waarin werd opgeroepen tot een tweede grote spoorhervorming in Duitsland, aangezien “er geen enkele manier is om zeker te zijn dat financiële middelen alleen ten goede komen aan de infrastructuur en niet aan de activiteiten van de DB Group”.

DB Group verdedigde zichzelf door te zeggen dat “netwerk en operaties te allen tijde bij elkaar horen”. Een woordvoerder van DB legde uit: “Het is van cruciaal belang dat investeringsbeslissingen op het gebied van management en infrastructuur onder één dak worden genomen, op elkaar aansluiten en de beste services voor onze klanten bieden”. Bovendien voegde hij eraan toe dat op basis van de jarenlange ervaring van het bedrijf, “succesvolle spoorwegen wereldwijd en in Europa een geïntegreerde structuur hebben, en geen goede reden te zien om een ​​ander pad te kiezen voor de toekomst van het spoor in Duitsland.”

Geïntegreerde spoorbedrijven zorgen voor problemen

Aangezien de Duitse infrastructuurbeheerder DB Netze deel zal blijven uitmaken van de geïntegreerde groep van DB, waren velen niet tevreden met de ontwikkeling. Onder hen was het bedrijf Flixmobility, dat de FlixTrain exploiteert in Duitsland en Zweden.

Tom Buchhold van Flixmobility legde uit dat toen het bedrijf rijpaden aanvroeg om zijn trein in Duitsland te laten rijden, het proces dat volgde lang en inefficiënt was. “We moesten ons verzoek op papier zetten en naar Deutsche Bahn sturen. Het duurde vervolgens veel te lang voordat we antwoord kregen – bijna drie maanden, en het antwoord was aanvankelijk negatief”.

“In Zweden is dit niet het geval omdat de infrastructuurbeheerder gescheiden is van de nationale spoorwegmaatschappij en vervoerders als klanten behandelt en steeds meer wil overstappen op het spoor”, voegde hij eraan toe. Verder concludeerde hij dat “geïntegreerde bedrijven niet houdbaar vindt omdat ze meer problemen opleveren dan oplossingen”.

Kritiek op dienstverlening

Het is niet de eerste keer dat DB Netze wordt bekritiseerd vanwege de klantenservice die het biedt. Toen het Midden-Rijndal in april werd afgesloten vanwege een aardverschuiving, benadrukte Hans-Willem Vroon, directeur van spoorgoederenbelangenorganisatie RailGood hetzelfde probleem. Het crisismanagement van de Duitse infrastructuurbeheerder was voor hem aanleiding om te benadrukken dat DB Netze drie basisdingen mist: communicatie, betrouwbare prognoses en ondernemerschap.

“Het wordt hoog tijd voor een cultuuromslag bij de infrastructuurbeheerder die het spoor als een bedrijf moet gaan behandelen en verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheid moet tonen”, legde hij uit. Misschien wordt DB toch niet gesplitst, en zullen interne structuren inderdaad efficiënter en transparanter worden. Een belangrijk aandachtspunt dat echter niet mag worden gemist, is de klantgerichte dienstverlening. De feedback van vervoerders kan stof tot nadenken zijn voor het verbeteren en moderniseren van processen die momenteel niet efficiënt zijn en kunnen het spoor aantrekkelijker maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nikos Papatolios

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.