Nieuwe veiligheidsrichtlijn voor hoogspanning zet werkzaamheden centraal

In oktober is het nieuwe Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning (VVW HS) gepresenteerd, de opvolger van de richtlijn 128 van ProRail. Albert Holtrust van RailAlert zegt in de uitzending van SpoorProTV dat de nieuwe richtlijn meer in lijn is met installatiewerk in het algemeen en minder specifiek op het werk in de spoorsector gericht is.

De nieuwe richtlijn treedt op 1 januari volgend jaar in werking in feite voor iedereen die met hoogspanning werkt. Dit is onder meer gedaan omdat werknemers van spooraannemers breed ingezet worden en niet alleen werken aan de installaties van hoofd- en lokaal spoor, waar het risico op elektrocutie en elektrisering bestaat. Daarom zijn er generieke werkinstructies voor onderhoudswerkzaamheden aan apparatuur opgenomen.

“De richtlijn is nu zo dat er per sector minder verschillen zijn”, aldus Holtrust, die bovendien aangeeft dat het voorschrift nu echt van de sector zelf is, de spooraannemers. “Het oude voorschrift, richtlijn 128, was nog van ProRail. Er is nu meer aandacht voor het werk zelf en minder voor de bedrijfsvoering van ProRail”.

Bekijk hier het interview met Albert Holtrust:

Lange voorgeschiedenis

Holtrust benadrukt dat de nieuwe richtlijn niet het gevolg is van een toename in het aantal incidenten, wat overigens niet het geval is, maar dat het voorschrift ge-update is naar de huidige eisen van Europese en Nederlandse regelgeving. Dat komt onder meer tot uitdrukking in zaken als kledingvoorschriften. Ook de terminologie wordt consequenter gehanteerd en is voortaan beter afgestemd op de praktijk. Grote wijzigingen zijn er niet.

De inspectie SWZ handahaaft inmiddels al aan de hand van de nieuwe richtlijn. Deze is na de presentatie in oktober ook verstuurd naar aannemers en ingenieursbureaus, zodat het personeel geïnformeerd wordt over de wijzigingen.

De voorgeschiedenis van de nieuwe richtlijn gaat terug tot het zogeheten zwarte boekje uit 1965, waarin alles over het veilig werken op en aan het spoor stond. Dat kreeg in 1985 een vervolg, waarbij meer aandacht kwam voor de elektrokant van het werk. In 1998 verscheen vervolgens richtlijn 128.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe veiligheidsrichtlijn voor hoogspanning zet werkzaamheden centraal | SpoorPro.nl

Nieuwe veiligheidsrichtlijn voor hoogspanning zet werkzaamheden centraal

In oktober is het nieuwe Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning (VVW HS) gepresenteerd, de opvolger van de richtlijn 128 van ProRail. Albert Holtrust van RailAlert zegt in de uitzending van SpoorProTV dat de nieuwe richtlijn meer in lijn is met installatiewerk in het algemeen en minder specifiek op het werk in de spoorsector gericht is.

De nieuwe richtlijn treedt op 1 januari volgend jaar in werking in feite voor iedereen die met hoogspanning werkt. Dit is onder meer gedaan omdat werknemers van spooraannemers breed ingezet worden en niet alleen werken aan de installaties van hoofd- en lokaal spoor, waar het risico op elektrocutie en elektrisering bestaat. Daarom zijn er generieke werkinstructies voor onderhoudswerkzaamheden aan apparatuur opgenomen.

“De richtlijn is nu zo dat er per sector minder verschillen zijn”, aldus Holtrust, die bovendien aangeeft dat het voorschrift nu echt van de sector zelf is, de spooraannemers. “Het oude voorschrift, richtlijn 128, was nog van ProRail. Er is nu meer aandacht voor het werk zelf en minder voor de bedrijfsvoering van ProRail”.

Bekijk hier het interview met Albert Holtrust:

Lange voorgeschiedenis

Holtrust benadrukt dat de nieuwe richtlijn niet het gevolg is van een toename in het aantal incidenten, wat overigens niet het geval is, maar dat het voorschrift ge-update is naar de huidige eisen van Europese en Nederlandse regelgeving. Dat komt onder meer tot uitdrukking in zaken als kledingvoorschriften. Ook de terminologie wordt consequenter gehanteerd en is voortaan beter afgestemd op de praktijk. Grote wijzigingen zijn er niet.

De inspectie SWZ handahaaft inmiddels al aan de hand van de nieuwe richtlijn. Deze is na de presentatie in oktober ook verstuurd naar aannemers en ingenieursbureaus, zodat het personeel geïnformeerd wordt over de wijzigingen.

De voorgeschiedenis van de nieuwe richtlijn gaat terug tot het zogeheten zwarte boekje uit 1965, waarin alles over het veilig werken op en aan het spoor stond. Dat kreeg in 1985 een vervolg, waarbij meer aandacht kwam voor de elektrokant van het werk. In 1998 verscheen vervolgens richtlijn 128.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.