SZW: ProRail mag geen kwartsstof meer gebruiken in tunnels en bij treinstations

De Inspectie SZW eist dat ProRail en de spooraannemers tijdens werkzaamheden in tunnels en in de directe omgeving van treinstations per direct geen stenen meer gebruiken die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. De eis zou binnen een jaar voor alle spoorwerkzaamheden moeten gelden, meldt Zembla op basis van vertrouwelijke correspondentie tussen de ISZW en spooraannemers en ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “SZW: ProRail mag geen kwartsstof meer gebruiken in tunnels en bij treinstations”

Jan Oosterlaak|24.09.21|10:41

Ik lees hier dat dit de laatste 10 jaar is. Naar mijn idee speelt dit al veel langer. In 1984 is men in Nederland begonnen om het grind dat toen veelvuldig gebruikt werd te vervangen voor basalt. Tussen tijds zijn er diverse onderzoeken geweest naar het stof dat vrij kwam. Altijd was de uitkomst dat het niet direct schadelijk was, althans dat is het personeel verteld. Dus maak er maar 30 jaar van in plaats van 10.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SZW: ProRail mag geen kwartsstof meer gebruiken in tunnels en bij treinstations | SpoorPro.nl

SZW: ProRail mag geen kwartsstof meer gebruiken in tunnels en bij treinstations

De Inspectie SZW eist dat ProRail en de spooraannemers tijdens werkzaamheden in tunnels en in de directe omgeving van treinstations per direct geen stenen meer gebruiken die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. De eis zou binnen een jaar voor alle spoorwerkzaamheden moeten gelden, meldt Zembla op basis van vertrouwelijke correspondentie tussen de ISZW en spooraannemers en ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “SZW: ProRail mag geen kwartsstof meer gebruiken in tunnels en bij treinstations”

Jan Oosterlaak|24.09.21|10:41

Ik lees hier dat dit de laatste 10 jaar is. Naar mijn idee speelt dit al veel langer. In 1984 is men in Nederland begonnen om het grind dat toen veelvuldig gebruikt werd te vervangen voor basalt. Tussen tijds zijn er diverse onderzoeken geweest naar het stof dat vrij kwam. Altijd was de uitkomst dat het niet direct schadelijk was, althans dat is het personeel verteld. Dus maak er maar 30 jaar van in plaats van 10.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.