Kraanwagen ramt monumentaal spoorviaduct in Maastricht

In Maastricht reed vrijdagochtend een kraanwagen tegen de monumentale spoorbrug die onderdeel uitmaakt van het voormalige spoortraject Maastricht-Hasselt. Het brugdek stortte hierbij in, maar er vielen geen gewonden meldt de regionale omroep L1.

De brug is gebouwd tussen 1854 en 1856 en was onderdeel van de spoorlijn Maastricht-Hasselt en is volgens de website van Rijksmonumenten “een kunstwerk van belang wegens de typologische en functionele zeldzaamheid, verbonden met een voor spoorbruggen relatief hoge ouderdom. Uit architectuurhistorisch oogpunt is de brug van belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek, vanwege het streekgebonden materiaalgebruik, de ornamentiek en vanwege de esthetische kwaliteit van het ontwerp.”

Geen treinen

De aanrijding heeft alleen gevolgen voor het wegverkeer omdat er sinds vorig jaar geen treinen meer rijden op het traject tussen Maastricht en het Belgische Hasselt. De brugt wordt wel onderdeel van de geplande sneltram tussen Maastricht en de Belgisch-Limburgse hoofdstad Hasselt, die op zijn vroegst in 2025 klaar is.

Volgens L1 had de chauffeur van het Belgische kraanverhuurbedrijf per ongeluk de verkeerde weg gekozen en bleef met de neergelaten kraan achter de brug hangen. Brug en kraan raakten daarbij zwaar beschadigd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Kraanwagen ramt monumentaal spoorviaduct in Maastricht”

asierts|27.08.21|16:48

Even Apeldoorn bellen …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.