Dijksgracht Amsterdam, foto: ProRail

Dijksgracht geeft aftrap voor hoogfrequent spoor Amsterdam CS

In opdracht van ProRail wordt er de komende jaren gewerkt aan project PHS Amsterdam Centraal. Strukton Rail voert daarbij vanaf 1 september voorbereidende werkzaamheden uit. Daarbij worden de sporen van het bestaande opstelterrein op de Dijksgracht verwijderd en een tijdelijke hulpbrug gebouwd.

Het project PHS Amsterdam Centraal maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor, dat er voor moet zorgen dat treinen op verschillende trajecten in Nederland elkaar sneller opvolgen, ook wel de tienminutentrein genoemd.

De hulpbrug die door Strukton wordt aangelegd biedt vanaf mei 2022 toegang tot het bouwterrein voor een vrije kruising die op deze locatie gebouwd gaat worden. Dit maakt het makkelijker voor spoorwerkers om de komende tien jaar werkzaamheden in en om station Amsterdam Centraal uit te voeren.

Nieuwe bestemming voor Trans Europa Express

Vanwege het saneren van het emplacement Dijksgracht heeft de historische Trans Europa Express (TEE) deze week een nieuwe bestemming gekregen. De afgelopen jaren stond de TEE op de Dijksgracht geparkeerd. Maar deze week is het voertuig naar Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep getransporteerd.

De werkzaamheden bij opstelterrein Dijksgracht luiden diverse werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal in. Er wordt meer ruimte voor de reizigers gecreëerd door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden, en door de huidige perrons te verbreden en te verlengen.

Aantal reizigers Amsterdam CS neemt toe

ProRail verwacht dat het aantal reizigers dat naar en via Amsterdam Centraal reist van 200.000 naar 275.000 per dag zal stijgen. Het stationsgebouw van Amsterdam Centraal wordt gerenoveerd en bij de Oostertoegang worden vijf bruggen vervangen, die aan het einde van hun levensduur zijn. Bij de Dijksgracht komt verder een vrije kruising, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen passeren.

In Westhaven komt een nieuw opstelterrein dat ruimte biedt aan extra treinen voor het Programma Hoogfrequent Spoor. Daartoe wordt ook de spoorinfrastructuur aangepast, onder meer door het weghalen van wissels, het vernieuwen van sporen en het plaatsen van extra seinen. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat treinen korter achter elkaar het station binnen kunnen rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.