Station Vught

Vught vreest overlast van geluid, trillingen, stof en bouwverkeer tijdens bouw verdiept spoor

Als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) wordt er in de komende jaren tussen Den Bosch en Vught-Noord een vierde spoor aangelegd. In Vught zelf komen de twee sporen richting Eindhoven verdiept te liggen. Om dit mogelijk te maken is het nodig om twee tijdelijke sporen ten westen van de huidige sporen aan te leggen. De Klankbordgroep van omwonenden vreest dat het vele bouwverkeer ten koste gaat van de verkeersveiligheid.

De bouw gaat naar verwachting volgend jaar van start en duurt tot 2028. De Klankbordgroep, ProRail en de gemeente Vught bogen zich de afgelopen twee maanden over de omgevingshinder die het project gaat veroorzaken en hoe deze zoveel mogelijk beperkt kan worden. Volgens de omwonenden is het bereikbaar houden van Vught van groot belang en zijn er zorgen over geluid, trillingen, stof en de hoeveelheid bouwverkeer in relatie tot de verkeersveiligheid. Daarnaast onderstreepte de Klankborgroep het belang van adequate en tijdige communicatie en een klachtenloket en heeft de klankbordgroep benadrukt dat het belangrijk is een aannemer te contracteren die zich goed verdiept in de Vughtse situatie.

Niet alles inwilligen

ProRail zegt een deel van de aanbevelingen over te nemen in het aanbestedingscontract. “Toch is het duidelijk dat we niet alle wensen kunnen inwilligen”, zegt Erik Schwencke, omgevingsmanager van het project. “We hebben afgesproken dat wij na de zomer bij de Klankbordgroep terugkomen en toelichten hoe wij hun inbreng hebben verwerkt.”

“Wij realiseren ons dat dit project een grote impact gaat hebben op de inwoners van Vught. Het is belangrijk dat onze aannemer straks op een goede manier rekening houdt met de omgeving. Wij hebben in de werksessies met de Klankbordgroep waardevolle aandachtspunten ontvangen. Wij hebben uitgebreid gesproken over de kwaliteitseisen waaraan een aannemer moet voldoen en welke kaders wij kunnen meegeven in het bouwcontract.”

Aanbesteding

Omwonenden of inwoners van Vught met vragen over het project of de Klankbordgroep kunnen contact opnemen via e-mail. Meer hierover is te op de website van het regionale huis-aan-huisblad Het Klaverblad. Nadat de voorbereiding is afgerond start ProRail met de aanbesteding van het werk. Dat zal een aantal maanden duren. Tegelijkertijd lopen de onderzoeken door en wacht het project op de zitting bij de Raad van State. Naar verwachting duurt de bouwperiode minimaal zes jaar. ProRail gunde het ingenieurswerk voor PHS s-Hertogenbosch-Vught vorig jaar al aan Movares.

Naast een extra vierde spoor en een verdiept spoor, wordt ook de kruising met de N65 ‘Omgekeerd’. Waar nu de N65 onder het spoor door gaat, gaat de N65 straks over het verdiepte spoor heen. Verder worden er twee tunnels onder het spoor gebouwd. Eén tunnel bij de Loonsebaan voor fietsers en voetgangers en één tunnel bij de Wolfskamerweg voor autoverkeer, fietsers en voetgangers. Want daar ligt het spoor niet verdiept.

Station verplaatsen

Door het verdiepte spoor worden de Helvoirtseweg, Esschestraat en Molenstraat ‘ongelijkvloers’. Dat betekent hier dat het spoor onder deze wegen door gaat. Verkeer kan veiliger het spoor passeren en Vught wordt beter bereikbaar. Er komt een extra overgang voor fietsers en voetgangers, ter hoogte van het station. Ook komt er een verdiept gelegen station en wordt het historische stationsgebouw verplaatst. Het gebouw krijgt volgens ProRail een centrale plaats in het nieuwe stationsgebied.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Vught vreest overlast van geluid, trillingen, stof en bouwverkeer tijdens bouw verdiept spoor”

Wiebe Goossen|22.07.21|16:34

Er GAAT verbouwd worden – dat is ‘beschlossene Sache’! Als Vught nu ook dáárover al gaat klagen, stel ik voor het hele station dan maar op te heffen en alle sporen onder de grond te brengen. Dan kunnen de Vughtenaren met de bus vanuit de nauwe straten ter plekke naar Den Bosch reizen, of eventueel naar Eindhoven – dan zijn we allemaal gelukkig – toch?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.