klimaat

ProRail: herstel spoor Limburg vanavond afgerond, herstel België duurt langer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor bij Eijsden zullen maandag de hele dag duren. Dat meldt een woordvoerder van ProRail. De spoorbeheerder verwacht dat de werkzaamheden bij Eijsen maandagavond rond 20.00 uur zullen zijn afgerond. Aan Belgische zijde is de complete spoorbaan weggespoeld en wordt verwacht dat het herstel pas op 2 augustus zal zijn afgerond.

Nadat het water was gezakt kon de schade aan het spoor bij Eijsden afgelopen weekend worden geïnspecteerd. Hoewel de schade volgens de woordvoerder meevalt in vergelijking met de situatie in België en Duitsland, moeten twaalf railspoelen worden vervangen. Een railspoel is een elektrotechnische component, waarmee de beide spoorstaven kunnen worden verbonden voor de tractie retourstroom. Tussen Maastricht en Eijsden worden bussen ingezet.

Aan Belgische zijde is het spoor veel zwaarder beschadigd. Over verschillende plekken is de complete spoorbaan weggespoeld. De verwachting is dat het treinverkeer tussen Maastricht, Visé en Luik pas vanaf 2 augustus kan worden hersteld. Tussen Luik en Spa en Luik en Verviers is zelfs de verwachting dat de treinen pas op 30 augustus weer kunnen gaan rijden. Ook andere spoorlijnen in het land zijn nog getroffen. Spoorbeheerder Infrabel houdt de actuele situatie bij in een overzicht.

Treinverkeer Sittard-Maastricht

Het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht is zaterdag weer hervat. Vrijdagmiddag werd een gat in een dijk bij Meerssen ontdekt. Daardoor moest het treinverkeer worden stilgelegd. Het gat werd vrij snel gedicht, waardoor het treinverkeer kon worden hervat. “Later moest vrijdag het treinverkeer echter weer worden stilgelegd, zodat de omwonenden een spoorwegovergang als vluchtweg konden gebruiken. Toen het weer veilig was konden de treinen weer rijden”, aldus de woordvoerder.

Op de lijn Weert-Roermond kwam bij Haelen veel water in de omgeving van een spoordijk. De spoordijk raakte daardoor verweekt. Treinen reden daar tijdelijk met lage snelheid. Het water is inmiddels gezakt. Nadat zondag uitvoerige inspecties en testritten werden uitgevoerd, werd de spoordijk weer in orde bevonden. Treinverkeer rijdt daar sinds maandagochtend weer op normale snelheid.

Opluchting

Opluchting overheerst in de provincie. Of zoals voorzitter Antoin Scholten van de Veiligheidsregio Limburg Noord het zondagavond tijdens een persconferentie uitdrukte: “Je bent pas opgelucht als maandagmiddag de waterplas richting mijn collega Hubert Bruls in Nijmegen vertrokken is.”

In het overstromingsgebied van de Roer is iedereen terug naar huis. Maar dat geldt niet voor zestien bewoners van huizen in Vlodrop. De Roer in het gebied Tussen de Bruggen staat nog te hoog. De N271 tussen Well en Venlo is weer voor het verkeer opengesteld. De weg was sinds zondag dicht vanwege overstromingen en opruimwerkzaamheden. Tussen Maastricht en Luik rijden voorlopig geen treinen.

In meerdere gemeenten geldt nog een noodverordening waarmee kan worden opgetreden tegen ramptoeristen. Limburg heeft veel last van deze mensen gehad de afgelopen dagen. Het gaat daarbij om mensen die afzettingen negeren, over de verzadigde dijken lopen en hulpverleners voor de voeten lopen. Ook in de nacht van zondag op maandag zijn boetes uitgeschreven.

Bron: MvG/ANP

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: herstel spoor Limburg vanavond afgerond, herstel België duurt langer | SpoorPro.nl
klimaat

ProRail: herstel spoor Limburg vanavond afgerond, herstel België duurt langer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor bij Eijsden zullen maandag de hele dag duren. Dat meldt een woordvoerder van ProRail. De spoorbeheerder verwacht dat de werkzaamheden bij Eijsen maandagavond rond 20.00 uur zullen zijn afgerond. Aan Belgische zijde is de complete spoorbaan weggespoeld en wordt verwacht dat het herstel pas op 2 augustus zal zijn afgerond.

Nadat het water was gezakt kon de schade aan het spoor bij Eijsden afgelopen weekend worden geïnspecteerd. Hoewel de schade volgens de woordvoerder meevalt in vergelijking met de situatie in België en Duitsland, moeten twaalf railspoelen worden vervangen. Een railspoel is een elektrotechnische component, waarmee de beide spoorstaven kunnen worden verbonden voor de tractie retourstroom. Tussen Maastricht en Eijsden worden bussen ingezet.

Aan Belgische zijde is het spoor veel zwaarder beschadigd. Over verschillende plekken is de complete spoorbaan weggespoeld. De verwachting is dat het treinverkeer tussen Maastricht, Visé en Luik pas vanaf 2 augustus kan worden hersteld. Tussen Luik en Spa en Luik en Verviers is zelfs de verwachting dat de treinen pas op 30 augustus weer kunnen gaan rijden. Ook andere spoorlijnen in het land zijn nog getroffen. Spoorbeheerder Infrabel houdt de actuele situatie bij in een overzicht.

Treinverkeer Sittard-Maastricht

Het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht is zaterdag weer hervat. Vrijdagmiddag werd een gat in een dijk bij Meerssen ontdekt. Daardoor moest het treinverkeer worden stilgelegd. Het gat werd vrij snel gedicht, waardoor het treinverkeer kon worden hervat. “Later moest vrijdag het treinverkeer echter weer worden stilgelegd, zodat de omwonenden een spoorwegovergang als vluchtweg konden gebruiken. Toen het weer veilig was konden de treinen weer rijden”, aldus de woordvoerder.

Op de lijn Weert-Roermond kwam bij Haelen veel water in de omgeving van een spoordijk. De spoordijk raakte daardoor verweekt. Treinen reden daar tijdelijk met lage snelheid. Het water is inmiddels gezakt. Nadat zondag uitvoerige inspecties en testritten werden uitgevoerd, werd de spoordijk weer in orde bevonden. Treinverkeer rijdt daar sinds maandagochtend weer op normale snelheid.

Opluchting

Opluchting overheerst in de provincie. Of zoals voorzitter Antoin Scholten van de Veiligheidsregio Limburg Noord het zondagavond tijdens een persconferentie uitdrukte: “Je bent pas opgelucht als maandagmiddag de waterplas richting mijn collega Hubert Bruls in Nijmegen vertrokken is.”

In het overstromingsgebied van de Roer is iedereen terug naar huis. Maar dat geldt niet voor zestien bewoners van huizen in Vlodrop. De Roer in het gebied Tussen de Bruggen staat nog te hoog. De N271 tussen Well en Venlo is weer voor het verkeer opengesteld. De weg was sinds zondag dicht vanwege overstromingen en opruimwerkzaamheden. Tussen Maastricht en Luik rijden voorlopig geen treinen.

In meerdere gemeenten geldt nog een noodverordening waarmee kan worden opgetreden tegen ramptoeristen. Limburg heeft veel last van deze mensen gehad de afgelopen dagen. Het gaat daarbij om mensen die afzettingen negeren, over de verzadigde dijken lopen en hulpverleners voor de voeten lopen. Ook in de nacht van zondag op maandag zijn boetes uitgeschreven.

Bron: MvG/ANP

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.