De schade aan de spoorinfrastructuur in Wallonië, foto: Infrabel

Infrabel: schade spoor door overstromingen tientallen miljoenen euro’s

Spoornetbeheerder Infrabel verwacht dat de schade aan het Belgische spoornetwerk door overstromingen tussen de dertig en vijftig miljoen euro zal uitkomen. De helft van het Waalse spoornet is momenteel buiten gebruik. Dit betekent naast overlast voor reizigers ook financiële schade voor bedrijven die afhankelijk zijn van spoorvervoer.

“Voorlopig schatten we de schade tussen de 30 en 50 miljoen euro. Maar nog niet overal is het water weg getrokken. Dus het is nog even afwachten om een goede inschatting te kunnen maken”, laat Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken weten aan de VRT.

Ingestorte brug en weggespoelde ballast

Naar aanleiding van het noodweer en de overstromingen in de tweede helft van vorige week zijn vele spoorlijnen in het zuiden van België versperd, een brug is ingestort, modderstromen hebben de ballast verplaatst en vele baanvakken en locaties zijn niet meer bereikbaar omwille van grondverzakkingen onder de spoorinfrastructuur.

“In totaal moeten we voor 70.000 ton aan nieuwe kiezels leggen, enkele tienduizenden dwarsliggers moeten we vervangen, en meer dan 10 kilometer aan spoorbermen en grondverzakkingen moeten opnieuw worden gestabiliseerd”, vervolgt Baeken.

Helft van spoornetwerk buiten gebruik

Infrabel-topman Benoit Gilson laat aan de VRT weten dat zowat de helft van het netwerk in Wallonië buiten gebruik is. Alhoewel er op Vlaamse bodem geen schade genoteerd werd, zijn er ook repercussies voor Vlaamse spoorvervoerders. Zo is de lijn in Nassogne bijvoorbeeld een belangrijke as voor goederentransport tussen bedrijven hier in de regio, de Antwerpse haven, maar ook richting Italië en Frankrijk.”

Ook de logistieke schade voor lokale bedrijven is enorm. “Zo is er een papierfabriek die gebruikmaakt van het goederentransport op deze lijn. Vaak is er wel een strategische stock, maar na enkele weken is die ook uitgeput”, aldus Thomas Baeken. “Ook de fabriek van ArcelorMittal in Luxemburg stuurt vaak staal over deze lijn richting de Antwerpse haven. En in Athus, in het zuidelijkste puntje van ons land, is een grote containerterminal waar containers van vrachtwagens op treinen worden overgeladen. Ook die hangt sterk af van deze lijnen”, aldus de woordvoerder.

Laatste lijn eind augustus hersteld

Infrabel communiceerde eerder al een planning voor de herstelwerken, waarbij de meeste spoorlijnen tegen 9 augustus weer operationeel zijn. Een uitzondering is de zwaar getroffen lijn Pepinster en Luik waar een spoorwegbrug verzakte. Daar zullen de herstelwerkzaamheden volgens Infrabel tot 30 augustus duren.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.