Kapotte spoorbrug bij Weener

Nieuwe Friesenbrücke wordt nog duurder dan verwacht

De nieuwe Friesenbrücke wordt naar verwachting viermaal zo duur als verwacht, zo meldden Duitse media eerder deze maand. De nieuw te bouwen spoorbrug over de Eems bij de Duitse plaats Weener gaat naar verluidt 125 miljoen euro kosten.

De kosten van de nieuwe Friesenbrücke werden aanvankelijk geraamd op 30 miljoen euro. Later werd dit opgeschroefd naar 66 miljoen en vervolgens nog een keer tot 96 miljoen euro. Deutsche Bahn wijst volgens berichten op de toegenomen kosten voor materiaal en personeel. Volgende maand moet de bouw van de nieuwe spoorbrug van start gaan.

Vrachtschip

Sinds de brug in 2015 werd geramd door een vrachtschip is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en het Duitse Oldenburg. Tegen 2024 zou de nieuwe brug klaar moeten zijn. Inmiddels wordt er gesproken over een opleverdatum ergens in 2030. Dat betekent slecht nieuws voor grensreizigers.

Internationaal OV-verkeer gaat nu via bussen. Treinreizigers kunnen tot Weener met de trein en moeten overstappen op een bus naar Leer. De totale reistijd is hierdoor 20 minuten langer dan voorheen. Ook rijdt er een rechtstreekse snelbus tussen Groningen en Leer. Jaarlijks ondervinden circa 255.000 grensreizigers hinder van de situatie.

De nieuwe brug moet het één van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa worden met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter. Zo kan er rekening gehouden worden met zowel het treinverkeer als de scheepvaart.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “Nieuwe Friesenbrücke wordt nog duurder dan verwacht”

asierts|23.06.21|15:01

Daar is maar 1 woord voor: bizar.

Pat Rick|23.06.21|16:43

@sierst: bizar als je alleen het verhaal op de pers leest. Maar de Duitsers weten dat er in Nederland stemmen op gaan om een tunnel en dat Nederland dan wil meebetalen vanwege een snelle verbinding. Dus an de prijs van de brug opschuiven om de eerste optie aantrekkelijker te maken. En een tunnel is nog voordeliger voor de werf in Papenburg.

Nederland heeft al vaker meebetaald aan puur Duitse infra (bijv A31 in Emsland), dus vissen ze mogelijk weer naar geld uit Nederland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.