Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris: wetsvoorstel snelle sluiting overwegen na zomer naar Kamer

Het wetsvoorstel dat ProRail de bevoegdheid geeft om eenzijdig te besluiten dat een overweg aangepakt moet worden, gaat kort na de zomer naar de Tweede Kamer. Die toezegging deed staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IenW dinsdag in een Kamerdebat. Nu is de spoorbeheerder vaak nog afhankelijk van gemeenten of van particulieren die eigenaar zijn van terreinen die aan de overgangen grenzen. Dit maakt dat het opheffen van overwegen heel traag verloopt. 

Het opheffen of beveiligen van onbewaakte spoorwegovergangen moet sneller kunnen, vinden onder meer PvdA, VVD en CDA, maar volgens Van Veldhoven wordt er al enorm hard gewerkt aan het beveiligen van overwegen. “Het werk is soms complex en heeft lange tijd nodig.” Ze zegt de operatie te versnellen als ze daarvoor ruimte ziet. Voor 2023 moeten alle 180 openbaar toegankelijke onbeveiligde overwegen zijn opgeheven of beveiligd. Tot nu toe is dit bij 75 van deze overwegen gebeurd. Van Veldhoven denkt de deadline in 2023 vooralsnog wel te halen.

Meedenken

ProRail zelf heeft daarnaast de ambitie om voor 2040 het merendeel van de beveiligde overwegen op te heffen. Dat vertelde regiodirecteur Noordoost Dorothé Wennekendonk in mei tijdens het SpoorPro Seminar Spoorveiligheid. Hiervoor moet nog wel geld vrijgemaakt worden door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tijdens hetzelfde seminar bood TU gastprofessor John Stoop aan om mee te denken over innovatieve methodes om overwegen te beveiligen. “Die uitnodiging nemen we van harte aan”, zei Van Veldhoven tijdens het debat.

Het aanpakken van Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) staat hoog op de agenda van de spoorsector en de politiek na een aantal ongevallen met dodelijke afloop in een relatief korte tijd. Zo kwam ruim een week geleden een ouder echtpaar om het leven op een onbewaakte spoorwegovergang in het Friese Bozum. Op 7 maart verongelukte een 21-jarige maaltijdbezorger op een NABO in het Overijsselse Zenderen. Deze overweg is inmiddels opgeheven, maar de overweg in Bozum krijgt pas in 2023 spoorbomen, lampen en bellen.

Extra risico

Het onderzoek na de aanrijding bij Hooghalen was voor NS en ProRail aanleiding om een aantal extra veiligheidsmaatregelen te nemen. Daar botste in mei 2020 een NS-sprinter op een zwaar landbouwvoertuig. Daarbij kwam de treinmachinist om het leven. Bij 28 overgangen bleek het risico op ongelukken extra groot omdat er relatief veel zwaar wegverkeer oversteekt. Zes oversteekplaatsen werden met spoed gesloten en voor vier overgangen geldt een maximumsnelheid voor het treinverkeer van 90 kilometer per uur.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.