Een botsing tussen een personenauto en een Arriva-trein in het Friese Bozum, foto: Arriva

ProRail: onbewaakte overweg Friesland begin 2023 beveiligd

De onbewaakte overweg in het Friese Bozum waar zaterdagochtend een een 79-jarige man en 79-jarige vrouw uit Schagen omkwamen bij een botsing met een Arriva-trein, krijgt uiterlijk in 2023 bomen en bellen. Spoorbeheerder ProRail meldde na het ongeluk dat de planuitwerking hiervoor gaande is. Onder meer vakbond FNV Spoor vindt dat veel te lang duren en pleit voor een directe sluiting van alle NABO’s.

ProRail bereikte eind 2020 al een akkoord met de provincie Friesland en de gemeente over het beveiligen van de bewuste overweg in Friesland, maar geeft als reden voor het een half jaar later nog ontbreken van de bomen, lampen en bellen dat het realiseren van een nieuwe beveiligde overweg complex en tijdrovend is. “Juist met het oog op de veiligheid. Want iedereen, van weggebruiker tot machinist en treindienstleider, rekent daarna op de werking ervan, in alle omstandigheden”, aldus de spoorbeheerder. ProRail verwacht dat de overweg in Bozum uiterlijk begin 2023 beveiligd is.

Spoedoverleg

Dit jaar zijn al zeven mensen om het leven gekomen bij een aanrijding op een overweg, waarvan vier op een onbewaakte overweg en drie op een bewaakte overweg. FNV Spoor vroeg staatssecretaris Van Veldhoven zaterdag na het ongeluk in Bozum om een spoedoverleg over de Niet Actief Bewaakte Overwegen (NABO’s). Vakbondsbestuurder Henri Janssen liet maandagochtend aan SpoorPro weten maandagavond overleg te hebben met directeur-generaal Kees van der Burg van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“Sinds 2003 zijn er stapels rapporten verschenen waarin staat dat NABO’s opgeheven of beveiligd moeten worden. Dit jaar zijn er al vier dodelijke slachtoffers op NABO’s en twee doden op beveiligde overwegen te betreuren. Daarnaast gebeuren er dagelijks bijna-ongevallen op NABO’s”, aldus Janssen.

“Wat mij betreft moeten de onbewaakte overwegen per direct dicht. Het is niet meer nodig om ze te laten open gaan. Dat is voor de machinisten niet goed. ProRail werkt er hard aan om het voor elkaar te krijgen, maar we hebben gewoon geen tijd meer.”

NABO-programma

ProRail wil voor 2024 alle openbaar toegankelijke NABO’s opheffen of beveiligen. Critici, waaronder spoorvakbonden en nabestaanden, vinden dat de opheffingen niet snel genoeg gaan.

Als de NABO’s niet dicht kunnen dan moeten ze volgens FNV direct beveiligd worden. En tot die tijd moet er met aangepaste snelheid bij de onbewaakte overwegen worden gereden, vindt de vakbond. NS en ProRail namen naar aanleiding van het dodelijk ongeval in Hooghalen, waar vorig jaar mei een NS-machinist omkwam, aanvullende maatregelen.

Eén van die maatregelen was om de snelheid op NABO’s te verlagen naar 90 kilometer per uur. FNV gaf eerder in een advies aan dat de snelheid zelfs naar 80 kilometer per uur zou moeten worden verlaagd. Arriva gaf nadat NS en ProRail de maatregelen aankondigden, te vinden dat een Tijdelijke Snelheidsbeperking (TSB) niet de oplossing is van het probleem en voerde deze maatregel niet uit.

“De veiligheid op overwegen hangt af van meerdere factoren zoals zichtlijnen, de zichtbaarheid van de trein en snelheid. We kunnen echter met zekerheid zeggen dat als treinen langzamer rijden dat het een positief effect heeft op de veiligheid”, aldus Janssen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “ProRail: onbewaakte overweg Friesland begin 2023 beveiligd”

Gerard van Teeffelen|07.06.21|12:17

FNV kan wel willen echter in dit geval is het de ENIGE toegangsweg naar boerderij/camping.
En zo zullen er wel meer situaties zijn waarbij je niet tot directe afsluiting kan overgaan, nadenken voordat je roept!

André Hirdes|07.06.21|13:35

Weer 2 slachtoffers die mogelijk voorkomen hadden worden met een beetje meer creativiteit.
Er bestaan genoeg eenvoudige oplossingen die misschien niet zo veilig zijn als een volwaardige AHOB, maar daarentegen slechts een fractie kosten en in weken te realiseren zijn.Dus veel, veel veiliger zijn dan helemaal niets doen!

Teko Salverda|07.06.21|16:29

Citaat: (….) dat het realiseren van een nieuwe beveiligde overweg complex en tijdrovend is. “Juist met het oog op de veiligheid. Want iedereen, van weggebruiker tot machinist en treindienstleider, rekent daarna op de werking ervan, in alle omstandigheden”, (….)
Zou dit echt de reden zijn, of is het de bureaucratie (aanbesteding enz.)?

asierts|08.06.21|09:11

@Teko: natuurlijk is het burocratie, plus de keuze om het ‘slim’ te combineren met andere werkzaamheden.
En dat statement is ingestudeerd voorlichters-gebabbel. Dan wordt iedereen geacht vol diep ontzag te buigen voor de spoorse technoburocratie, en netjes ‘amen’ te zeggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.