Een botsing tussen een personenauto en een Arriva-trein in het Friese Bozum, foto: Arriva

ProRail: onbewaakte overweg Friesland begin 2023 beveiligd

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

De onbewaakte overweg in het Friese Bozum waar zaterdagochtend een een 79-jarige man en 79-jarige vrouw uit Schagen omkwamen bij een botsing met een Arriva-trein, krijgt uiterlijk in 2023 bomen en bellen. Spoorbeheerder ProRail meldde na het ongeluk dat de planuitwerking hiervoor gaande is. Onder meer vakbond FNV Spoor vindt dat veel te lang duren en pleit voor een directe sluiting van alle NABO’s.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “ProRail: onbewaakte overweg Friesland begin 2023 beveiligd”

Gerard van Teeffelen|07.06.21|12:17

FNV kan wel willen echter in dit geval is het de ENIGE toegangsweg naar boerderij/camping.
En zo zullen er wel meer situaties zijn waarbij je niet tot directe afsluiting kan overgaan, nadenken voordat je roept!

André Hirdes|07.06.21|13:35

Weer 2 slachtoffers die mogelijk voorkomen hadden worden met een beetje meer creativiteit.
Er bestaan genoeg eenvoudige oplossingen die misschien niet zo veilig zijn als een volwaardige AHOB, maar daarentegen slechts een fractie kosten en in weken te realiseren zijn.Dus veel, veel veiliger zijn dan helemaal niets doen!

Teko Salverda|07.06.21|16:29

Citaat: (….) dat het realiseren van een nieuwe beveiligde overweg complex en tijdrovend is. “Juist met het oog op de veiligheid. Want iedereen, van weggebruiker tot machinist en treindienstleider, rekent daarna op de werking ervan, in alle omstandigheden”, (….)
Zou dit echt de reden zijn, of is het de bureaucratie (aanbesteding enz.)?

asierts|08.06.21|09:11

@Teko: natuurlijk is het burocratie, plus de keuze om het ‘slim’ te combineren met andere werkzaamheden.
En dat statement is ingestudeerd voorlichters-gebabbel. Dan wordt iedereen geacht vol diep ontzag te buigen voor de spoorse technoburocratie, en netjes ‘amen’ te zeggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: onbewaakte overweg Friesland begin 2023 beveiligd | SpoorPro.nl
Een botsing tussen een personenauto en een Arriva-trein in het Friese Bozum, foto: Arriva

ProRail: onbewaakte overweg Friesland begin 2023 beveiligd

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

De onbewaakte overweg in het Friese Bozum waar zaterdagochtend een een 79-jarige man en 79-jarige vrouw uit Schagen omkwamen bij een botsing met een Arriva-trein, krijgt uiterlijk in 2023 bomen en bellen. Spoorbeheerder ProRail meldde na het ongeluk dat de planuitwerking hiervoor gaande is. Onder meer vakbond FNV Spoor vindt dat veel te lang duren en pleit voor een directe sluiting van alle NABO’s.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “ProRail: onbewaakte overweg Friesland begin 2023 beveiligd”

Gerard van Teeffelen|07.06.21|12:17

FNV kan wel willen echter in dit geval is het de ENIGE toegangsweg naar boerderij/camping.
En zo zullen er wel meer situaties zijn waarbij je niet tot directe afsluiting kan overgaan, nadenken voordat je roept!

André Hirdes|07.06.21|13:35

Weer 2 slachtoffers die mogelijk voorkomen hadden worden met een beetje meer creativiteit.
Er bestaan genoeg eenvoudige oplossingen die misschien niet zo veilig zijn als een volwaardige AHOB, maar daarentegen slechts een fractie kosten en in weken te realiseren zijn.Dus veel, veel veiliger zijn dan helemaal niets doen!

Teko Salverda|07.06.21|16:29

Citaat: (….) dat het realiseren van een nieuwe beveiligde overweg complex en tijdrovend is. “Juist met het oog op de veiligheid. Want iedereen, van weggebruiker tot machinist en treindienstleider, rekent daarna op de werking ervan, in alle omstandigheden”, (….)
Zou dit echt de reden zijn, of is het de bureaucratie (aanbesteding enz.)?

asierts|08.06.21|09:11

@Teko: natuurlijk is het burocratie, plus de keuze om het ‘slim’ te combineren met andere werkzaamheden.
En dat statement is ingestudeerd voorlichters-gebabbel. Dan wordt iedereen geacht vol diep ontzag te buigen voor de spoorse technoburocratie, en netjes ‘amen’ te zeggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.