Locomotief op rangeerterrein Kijfhoek

Alstom rust goederenlocomotief DB Cargo uit met ETCS voor België en Nederland

Treinenbouwer Alstom gaat een ​​DE6400 locomotief van DB Cargo uitrusten met ETCS. Het project wordt mede gefinancierd door de EU vanuit de Connecting Europe Facility (CEF) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ombouw zelf wordt uitgevoerd door Shunter in Rotterdam, dat begin dit jaar werd overgenomen door Alstom.

Het gaat om Atlas ETCS Baseline 3 Release 2. De nieuwe treinbeveiligingstechnologie European Train Control System (ETCS) moet het spoorgoederenverkeer tussen Nederland en België gaan ondersteunen met ingang van de nieuwe dienstregeling 2024/2025 in België en 2026/2027 in Nederland. Atlas ETCS Baseline 3 Release 2 is een door Alstom ontwikkeld systeem, dat zich volgens het bedrijf al in de praktijk heeft bewezen.

ATB-integreren

De bestaande ATB-EG- en ATB-NG-systemen in Nederland en het nationale systeem in België, TBL1+, worden in het kader van deze overeenkomst geïntegreerd in het ETCS-systeem. ETCS is een van de meest efficiënte treinbeveiligingssystemen ter wereld, en de overstap naar deze moderne technologie zal het vrachtverkeer tussen Nederland en België veiliger, betrouwbaarder en punctueler maken. Ook leidt het nieuwe controlesysteem tot lagere onderhoudskosten.

Het engineering-gedeelte van het project wordt uitgevoerd door de teams van het Alstom signalling centre of excellence in Charleroi (België), in samenwerking met het projectteam voor signalling in Utrecht (Nederland). De modificatie van het eerste prototype zal voor rekening komen van Shunter, expert op het gebied van onderhoud aan goederenlocomotieven en in maart 2021 overgenomen door Alstom.

Duitse locomotieven

De modificatie van dit prototype locomotief is de meest recente stap in Alstoms strategie om zijn positie in de markt voor onboard signalling voor Europees vrachtverkeer te vergroten. Alstom en DB Cargo kondigden in januari 2020 aan dat er in totaal 13 EG3100-vrachtlocomotieven, bestemd voor vrachtverkeer tussen Duitsland, Denemarken en Zweden, uitgerust zouden worden met ETCS Baseline 3 Release 2, de nieuwste standaard in signalling technologie.

“We zijn blij dat DB Cargo zijn modificaties wederom aan ons toevertrouwt. Alstom is het eerste bedrijf dat volledig gecertificeerd is volgens de nieuwste normen op het gebied van ETCS aan boord en aan baanzijde. Daarnaast kunnen onze geavanceerde signalling oplossingen afgestemd worden op de vereisten van elke omgeving, waardoor veilig, trans-Europees vrachtverkeer van het hoogste niveau gewaarborgd wordt”, aldus Bernard Belvaux, Managing Director bij Alstom voor Benelux.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.