Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’

De Belgische overheid bereidt momenteel nieuwe contracten met vervoerder NMBS en spoorbeheerder Infrabel voor. Volgens de Nederlands-Belgische reizigersorganisatie vTv een uitgelezen kans om spoorlijn 19 vanuit Antwerpen tot Hamont, door te trekken tot het Nederlandse station in Weert.

De vereniging Treinreizigersvervoer (vTv) pleit ervoor om de treinen op lijn 19 door te laten rijden tot Weert en op te nemen in de lijst van de grensoverschrijdende vervoerslijnen die vallen onder de openbare dienstverlening van de NMBS en zo worden te opgenomen in het nieuwe beheerscontract met de MNBS.

Haalbaalheidsonderzoek

Volgens de NMBS zelf is het door laten rijden van de trein tot in Weert niet rendabel. Het potentieel aan reizigers op de verbinding in beide richtingen samen ligt volgens een in februari gepubliceerd haalbaarheidsonderzoek in de buurt van 1.000 reizigers per dag. Dat aantal is te laag zegt NMBS ten opzichte van onder meer de (personeels)kosten die voor de dienst noodzakelijk zijn en vraagtekens rond de beschikbaarheid van treinstellen.

Volgens vTv en een aantal anders studies leidt een toename van 800 – 1000 unieke reizigers per dag in de bediening van de lijn tot Weert wel tot een rendabele dienst. “Reden waarom vTv nu ook de uitbreiding van de lijnen over de grens in het openbaredienstencontract met de NMBS, aangevuld wil zien met lijn 19 Antwerpen – Hamont, voortgezet tot in Weert”, aldus voorzitter Jean Pauwels.

Belgische kant klaar

Het gaat hier om een bestaand spoortraject waarvan het baanvak tot Weert gemoderniseerd moet worden, zoals elektrificatie en moderne veiligheidssystemen. Aan de Belgische kant zijn deze werkzaamheden in de afrondende fase. Naar verwachting is het traject tussen Mol en Hamont in juni klaar voor gebruik.

Het wachten is nu op het doortrekken en elektrificeren van de lijn op het Nederlandse stuk tussen Hamont en Weert. Ondanks de negatieve uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek van NMBS willen de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en het parlement de verbinding nog niet opgeven en in overleg met demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen en de stuurgroep Nederland-België die het grensoverschrijdende verkeer opvolgt.

Wallonië

vTv-voorzitter Pauwels is van mening dat een verhoogde bediening van het aantal grensoverschrijdende lijnen vanuit Vlaanderen met het buitenland ten opzichte van dat vanuit Wallonië zeer verdedigbaar is: “Van de zeven bestaande grensoverschrijdende lijnen wordt Wallonië zes keer bediend (Rijsel drie keer, Luxemburg, Aken en Maastricht) en Vlaanderen (Roosendaal en Rijsel) slechts tweemaal.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’”

Teko Salverda|03.05.21|13:25

Citaat: “…….en Vlaanderen (Roosendaal en Rijsel) slechts tweemaal.”
En Antwerpen – Breda/Rotterdam dan?

Ron Swart|03.05.21|14:40

Bij mijn weten zijn de Desiro-treinstellen zijn nog niet toegelaten in Nederland en moet voor de verwachte 800 reizigers zoveel geld worden uitgetrokken om Hamont – Weert te elektrificeren? Volgens mij maakt een verbinding Düsseldorf – Eindhoven – Breda – Antwerpen veel meer kans.

j das|03.05.21|20:34

De Nederlandse regering moet haar belofte tot reactivering in een voormalig regeerakoord gewoon uitvoeren. Voor het elictrificeren van de lijn Hamont- Weert zijn al diverse stoomhuusjes geplaatst en kabels gelegd. Het moet eens afgelopen zijn met het stelselmatig blokkeren van de economie in zuid-oost Nederland ten voordele van de randstad. Het activeren is g e e n rentabiliteits vraagstuk maar een economisch recht voor zuid- oost Nederland.

Ruben Royen|04.05.21|09:55

Zo denk ik er ook over. Wij leven in de Europese Unie en steden moeten goed op elkaar kunnen aansluiten. Weert grenst aan de Belgische gemeente Bree, Kinrooi en Bocholt en Cranendonk Noord Brabant. Als het gaat om investeringen via het spoor, dan zou het ideaal zijn als de lijn Antwerpen-Hamont aansluiting krijgt op het Nederlands spoorwegennet richting Venlo-Düsseldorf en Aken. Voor Weert en omgeving zou dat heel gunstig uitvallen.

Marc Busio|04.05.21|11:59

In zijn algemeenheid worden in Belgie nog maar voor drie doeleinden treinreizen gemaakt: om op het vliegveld van Brussel te komen, een universiteit in Leuven, Antwerpen of Gent te bezoeken of een dagje aan het strand in Oostende door te brengen. Kortom, niet bepaald bestemmingen waar treinreizigers in Zuidoost-Nederland behoefte aan hebben. Je zult tussen Hamont en Weert dus nooit reizigersaantallen halen die een treindienst op dit traject rechtvaardigen.

Pietje Puk|04.05.21|18:57

Of deze verbinding rendabel is weet ik niet, maar de trein keert nu in 41 (kunnen er 44 zijn) minuten in Hamont en als er dan een nuttige verbinding kan worden aangeboden naar Weert (en dus naar Eindhoven en Maastricht) moet je dat eigenlijk gewoon doen. Het zal misschien niet veel effect hebben op de regio, maar de verbinding is er wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’ | SpoorPro.nl
Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’

De Belgische overheid bereidt momenteel nieuwe contracten met vervoerder NMBS en spoorbeheerder Infrabel voor. Volgens de Nederlands-Belgische reizigersorganisatie vTv een uitgelezen kans om spoorlijn 19 vanuit Antwerpen tot Hamont, door te trekken tot het Nederlandse station in Weert.

De vereniging Treinreizigersvervoer (vTv) pleit ervoor om de treinen op lijn 19 door te laten rijden tot Weert en op te nemen in de lijst van de grensoverschrijdende vervoerslijnen die vallen onder de openbare dienstverlening van de NMBS en zo worden te opgenomen in het nieuwe beheerscontract met de MNBS.

Haalbaalheidsonderzoek

Volgens de NMBS zelf is het door laten rijden van de trein tot in Weert niet rendabel. Het potentieel aan reizigers op de verbinding in beide richtingen samen ligt volgens een in februari gepubliceerd haalbaarheidsonderzoek in de buurt van 1.000 reizigers per dag. Dat aantal is te laag zegt NMBS ten opzichte van onder meer de (personeels)kosten die voor de dienst noodzakelijk zijn en vraagtekens rond de beschikbaarheid van treinstellen.

Volgens vTv en een aantal anders studies leidt een toename van 800 – 1000 unieke reizigers per dag in de bediening van de lijn tot Weert wel tot een rendabele dienst. “Reden waarom vTv nu ook de uitbreiding van de lijnen over de grens in het openbaredienstencontract met de NMBS, aangevuld wil zien met lijn 19 Antwerpen – Hamont, voortgezet tot in Weert”, aldus voorzitter Jean Pauwels.

Belgische kant klaar

Het gaat hier om een bestaand spoortraject waarvan het baanvak tot Weert gemoderniseerd moet worden, zoals elektrificatie en moderne veiligheidssystemen. Aan de Belgische kant zijn deze werkzaamheden in de afrondende fase. Naar verwachting is het traject tussen Mol en Hamont in juni klaar voor gebruik.

Het wachten is nu op het doortrekken en elektrificeren van de lijn op het Nederlandse stuk tussen Hamont en Weert. Ondanks de negatieve uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek van NMBS willen de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en het parlement de verbinding nog niet opgeven en in overleg met demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen en de stuurgroep Nederland-België die het grensoverschrijdende verkeer opvolgt.

Wallonië

vTv-voorzitter Pauwels is van mening dat een verhoogde bediening van het aantal grensoverschrijdende lijnen vanuit Vlaanderen met het buitenland ten opzichte van dat vanuit Wallonië zeer verdedigbaar is: “Van de zeven bestaande grensoverschrijdende lijnen wordt Wallonië zes keer bediend (Rijsel drie keer, Luxemburg, Aken en Maastricht) en Vlaanderen (Roosendaal en Rijsel) slechts tweemaal.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’”

Teko Salverda|03.05.21|13:25

Citaat: “…….en Vlaanderen (Roosendaal en Rijsel) slechts tweemaal.”
En Antwerpen – Breda/Rotterdam dan?

Ron Swart|03.05.21|14:40

Bij mijn weten zijn de Desiro-treinstellen zijn nog niet toegelaten in Nederland en moet voor de verwachte 800 reizigers zoveel geld worden uitgetrokken om Hamont – Weert te elektrificeren? Volgens mij maakt een verbinding Düsseldorf – Eindhoven – Breda – Antwerpen veel meer kans.

j das|03.05.21|20:34

De Nederlandse regering moet haar belofte tot reactivering in een voormalig regeerakoord gewoon uitvoeren. Voor het elictrificeren van de lijn Hamont- Weert zijn al diverse stoomhuusjes geplaatst en kabels gelegd. Het moet eens afgelopen zijn met het stelselmatig blokkeren van de economie in zuid-oost Nederland ten voordele van de randstad. Het activeren is g e e n rentabiliteits vraagstuk maar een economisch recht voor zuid- oost Nederland.

Ruben Royen|04.05.21|09:55

Zo denk ik er ook over. Wij leven in de Europese Unie en steden moeten goed op elkaar kunnen aansluiten. Weert grenst aan de Belgische gemeente Bree, Kinrooi en Bocholt en Cranendonk Noord Brabant. Als het gaat om investeringen via het spoor, dan zou het ideaal zijn als de lijn Antwerpen-Hamont aansluiting krijgt op het Nederlands spoorwegennet richting Venlo-Düsseldorf en Aken. Voor Weert en omgeving zou dat heel gunstig uitvallen.

Marc Busio|04.05.21|11:59

In zijn algemeenheid worden in Belgie nog maar voor drie doeleinden treinreizen gemaakt: om op het vliegveld van Brussel te komen, een universiteit in Leuven, Antwerpen of Gent te bezoeken of een dagje aan het strand in Oostende door te brengen. Kortom, niet bepaald bestemmingen waar treinreizigers in Zuidoost-Nederland behoefte aan hebben. Je zult tussen Hamont en Weert dus nooit reizigersaantallen halen die een treindienst op dit traject rechtvaardigen.

Pietje Puk|04.05.21|18:57

Of deze verbinding rendabel is weet ik niet, maar de trein keert nu in 41 (kunnen er 44 zijn) minuten in Hamont en als er dan een nuttige verbinding kan worden aangeboden naar Weert (en dus naar Eindhoven en Maastricht) moet je dat eigenlijk gewoon doen. Het zal misschien niet veel effect hebben op de regio, maar de verbinding is er wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.