Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’

De Belgische overheid bereidt momenteel nieuwe contracten met vervoerder NMBS en spoorbeheerder Infrabel voor. Volgens de Nederlands-Belgische reizigersorganisatie vTv een uitgelezen kans om spoorlijn 19 vanuit Antwerpen tot Hamont, door te trekken tot het Nederlandse station in Weert.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’”

Teko Salverda|03.05.21|13:25

Citaat: “…….en Vlaanderen (Roosendaal en Rijsel) slechts tweemaal.”
En Antwerpen – Breda/Rotterdam dan?

Ron Swart|03.05.21|14:40

Bij mijn weten zijn de Desiro-treinstellen zijn nog niet toegelaten in Nederland en moet voor de verwachte 800 reizigers zoveel geld worden uitgetrokken om Hamont – Weert te elektrificeren? Volgens mij maakt een verbinding Düsseldorf – Eindhoven – Breda – Antwerpen veel meer kans.

j das|03.05.21|20:34

De Nederlandse regering moet haar belofte tot reactivering in een voormalig regeerakoord gewoon uitvoeren. Voor het elictrificeren van de lijn Hamont- Weert zijn al diverse stoomhuusjes geplaatst en kabels gelegd. Het moet eens afgelopen zijn met het stelselmatig blokkeren van de economie in zuid-oost Nederland ten voordele van de randstad. Het activeren is g e e n rentabiliteits vraagstuk maar een economisch recht voor zuid- oost Nederland.

Ruben Royen|04.05.21|09:55

Zo denk ik er ook over. Wij leven in de Europese Unie en steden moeten goed op elkaar kunnen aansluiten. Weert grenst aan de Belgische gemeente Bree, Kinrooi en Bocholt en Cranendonk Noord Brabant. Als het gaat om investeringen via het spoor, dan zou het ideaal zijn als de lijn Antwerpen-Hamont aansluiting krijgt op het Nederlands spoorwegennet richting Venlo-Düsseldorf en Aken. Voor Weert en omgeving zou dat heel gunstig uitvallen.

Marc Busio|04.05.21|11:59

In zijn algemeenheid worden in Belgie nog maar voor drie doeleinden treinreizen gemaakt: om op het vliegveld van Brussel te komen, een universiteit in Leuven, Antwerpen of Gent te bezoeken of een dagje aan het strand in Oostende door te brengen. Kortom, niet bepaald bestemmingen waar treinreizigers in Zuidoost-Nederland behoefte aan hebben. Je zult tussen Hamont en Weert dus nooit reizigersaantallen halen die een treindienst op dit traject rechtvaardigen.

Pietje Puk|04.05.21|18:57

Of deze verbinding rendabel is weet ik niet, maar de trein keert nu in 41 (kunnen er 44 zijn) minuten in Hamont en als er dan een nuttige verbinding kan worden aangeboden naar Weert (en dus naar Eindhoven en Maastricht) moet je dat eigenlijk gewoon doen. Het zal misschien niet veel effect hebben op de regio, maar de verbinding is er wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’ | SpoorPro.nl
Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’

De Belgische overheid bereidt momenteel nieuwe contracten met vervoerder NMBS en spoorbeheerder Infrabel voor. Volgens de Nederlands-Belgische reizigersorganisatie vTv een uitgelezen kans om spoorlijn 19 vanuit Antwerpen tot Hamont, door te trekken tot het Nederlandse station in Weert.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “‘Nieuwe Belgische spoorcontracten bieden kansen voor spoorlijn Hamont-Weert’”

Teko Salverda|03.05.21|13:25

Citaat: “…….en Vlaanderen (Roosendaal en Rijsel) slechts tweemaal.”
En Antwerpen – Breda/Rotterdam dan?

Ron Swart|03.05.21|14:40

Bij mijn weten zijn de Desiro-treinstellen zijn nog niet toegelaten in Nederland en moet voor de verwachte 800 reizigers zoveel geld worden uitgetrokken om Hamont – Weert te elektrificeren? Volgens mij maakt een verbinding Düsseldorf – Eindhoven – Breda – Antwerpen veel meer kans.

j das|03.05.21|20:34

De Nederlandse regering moet haar belofte tot reactivering in een voormalig regeerakoord gewoon uitvoeren. Voor het elictrificeren van de lijn Hamont- Weert zijn al diverse stoomhuusjes geplaatst en kabels gelegd. Het moet eens afgelopen zijn met het stelselmatig blokkeren van de economie in zuid-oost Nederland ten voordele van de randstad. Het activeren is g e e n rentabiliteits vraagstuk maar een economisch recht voor zuid- oost Nederland.

Ruben Royen|04.05.21|09:55

Zo denk ik er ook over. Wij leven in de Europese Unie en steden moeten goed op elkaar kunnen aansluiten. Weert grenst aan de Belgische gemeente Bree, Kinrooi en Bocholt en Cranendonk Noord Brabant. Als het gaat om investeringen via het spoor, dan zou het ideaal zijn als de lijn Antwerpen-Hamont aansluiting krijgt op het Nederlands spoorwegennet richting Venlo-Düsseldorf en Aken. Voor Weert en omgeving zou dat heel gunstig uitvallen.

Marc Busio|04.05.21|11:59

In zijn algemeenheid worden in Belgie nog maar voor drie doeleinden treinreizen gemaakt: om op het vliegveld van Brussel te komen, een universiteit in Leuven, Antwerpen of Gent te bezoeken of een dagje aan het strand in Oostende door te brengen. Kortom, niet bepaald bestemmingen waar treinreizigers in Zuidoost-Nederland behoefte aan hebben. Je zult tussen Hamont en Weert dus nooit reizigersaantallen halen die een treindienst op dit traject rechtvaardigen.

Pietje Puk|04.05.21|18:57

Of deze verbinding rendabel is weet ik niet, maar de trein keert nu in 41 (kunnen er 44 zijn) minuten in Hamont en als er dan een nuttige verbinding kan worden aangeboden naar Weert (en dus naar Eindhoven en Maastricht) moet je dat eigenlijk gewoon doen. Het zal misschien niet veel effect hebben op de regio, maar de verbinding is er wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.