
Achterhoekers spreken zorgen over goederenspoor uit
Verschillende belangenverenigingen uit de Achterhoekse gemeente Berkelland hebben zich per brief gericht aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat uitgesproken tegen voorstellen voor een noordelijke aftakking van de Betuwelijn.
“Een nieuwe spoorlijn waarover dag en nacht goederentreinen rijden, zal het woon- en leefklimaat van tienduizenden mensen aantasten,” stellen de gezamenlijke belangenverenigingen in hun brief aan de staatssecretaris. Ook vrezen de inwoners volgens Tubantia voor de aantasting van het zogeheten coulisselandschap, het lappendeken van onregelmatige stukken grond met afscheidingen.
Een woordvoerder van het Infrastructuur en Waterstaat bevestigt tegenover SpoorPro dat de brief ontvangen is.
Regio liet zich in het verleden vaker horen
De route die de beleidsbepalers voor ogen hebben voert langs Groenlo en doorkruist vervolgens de gemeente Berkelland richting Haaksbergen, waardoor in verschillende dorpen in de gemeente onrust is ontstaan. De inwoners roerden zich eerder in 1999 en later in 2013 opnieuw in de discussie over nieuwe goederenspoorlijnen. Uiteindelijk werd het plan voor een Noordtak in 2014 door toenmalig staatssecretaris Wilma Mansveld afgeschoten.
De regio is met name bezorgd over de aandacht die er voor het beoogde tracé is in de aanloop naar de verkiezingen. Dit vloeit voort uit het in 2019 verschenen rapport van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking Betuwelijn (RONA), waarin de een noordelijke aftakking van de Betuwelijn over een nieuw spoor opnieuw als de te verkiezen optie naar voren geschoven wordt.
De gezamenlijke belangenverenigingen wijzen de staatssecretaris op het besluit van haar verre voorganger om een Noordtak naar de prullenbak te verwijzen en roepen Van Veldhoven op hetzelfde te doen.
De staatssecretaris zette onlangs in de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 uiteen wat de komende jaren nodig is om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken. Voor de spoorgoederensector staat het maken van een keuze voor de routering van goederentreinen van Rotterdam naar Noordoost-Europa centraal.
Lees meer:
- Noordtak van de Betuweroute essentieel in ontwikkelagenda OV
- Nederlandse spoorbranche ziet nieuwe vertakkingen Betuweroute liever dan IJzeren Rijn
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?