Station Groningen

Oplevering Hoofdstation Groningen loopt mogelijk drie jaar vertraging op

Door vertragingen bij de werkzaamheden aan Hoofdstation Groningen en omliggende sporen, haalt aannemer Strukton de voor de zomer van 2022 geplande treinvrije periode (TVP) niet. Omdat zo’n TVP ruim twee jaar van tevoren moet worden aangevraagd kan het hele project hierdoor drie jaar vertraging oplopen. De provincie Groningen, de gemeente, ProRail en aannemer Strukton Civiel zoeken momenteel naar een alternatieve oplossing.

“We kunnen nog niet precies aangeven hoeveel vertraging het project oploopt en in hoeverre het herplannen van de treinvrije periode gevolgen heeft voor het hele project”, laat woordvoerder Manon Hoiting van de gemeente Groningen weten namens alle betrokken partijen. “We zijn nu met de aannemer aan het kijken hoe een nieuwe TVP gepland kan worden.” Wanneer hier meer over bekend wordt kon Hoiting nog niet aangeven. “Zo concreet is het overleg nog niet.”

De vertraging wordt veroorzaakt door archeologische vondsten en extra kabels en leidingen die dit najaar onverwachts op de bouwplaats zijn aangetroffen. Inmiddels is bekend dat deze vondsten voor zo veel vertraging bij de werkzaamheden zorgen dat de aannemer tegen de zomer van 2022 nog niet zo ver is dat zij op het spoor aan het werk kunnen. Het aanvragen en plannen van een nieuwe treinvrije periode volgens de officiële procedures betekent dat het werk pas in 2026 klaar is.

Creatieve oplossing

De provincie Groningen hoopt nu in gesprek met de stad Groningen en ProRail die vertraging te kunnen beperken, maar heeft daarover nog geen zekerheid. De annulering van de treinvrije periode houdt in dat aannemer Strukton Civiel in de zomerperiode niet kan werken aan de verbouwing van het Hoofdstation.

“Formeel gezien moet een aannemer ruim twee jaar voor de periode een aanvraag doen voor een treinvrije periode”, zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) tegen RTV Noord. “Wij als provincie hebben tegelijkertijd tegen de aannemer en ProRail gezegd: dit kan niet waar zijn. Wij willen dat daar creatiever naar gekeken wordt door te kijken welke treinvrije periodes gecombineerd kunnen worden.”

Afstemmen werkzaamheden

ProRail hanteert een termijn van twee jaar voor de aanvraag van een treinvrije periode op het hoofdnet om het voor een langere tijd stilleggen van het treinverkeer goed af te kunnen stemmen op werkzaamheden in de rest van het land. In het geval van Groningen mogen er bijvoorbeeld tegelijkertijd geen werkzaamheden worden verricht op Station Zwolle om de impact op het treinverkeer van en naar het noorden te beperken.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.