Sneeuw op station Tilburg

Liveblog sneeuwval | spoorgoederenvervoer kampt met forse verstoringen

Het treinverkeer ondervindt nog steeds flinke hinder van de sneeuwval in de afgelopen dagen. In dit liveblog houden we de laatste ontwikkelingen bij. Donderdag meldt NS dat het opnieuw vooral met Sprinters blijft rijden en een enkele intercity. Reizigers en hun belangenvereniging Rover klagen over te volle treinen en de corona besmettingsrisico’s die daar mee gepaard gaan. 

Update donderdag 09:00 uur: veel vastgevroren wissels op goederenemplacementen

In zowel de haven van Amsterdam als Rotterdam kampt het goederenvervoer per spoor nog met forse verstoringen door het winterweer. Hoewel het hoofdnet sneeuwvrij is, zijn veel wissels op emplacementen defect of vastgevroren, aldus spoorbeheerder ProRail.

Het is vandaag de vijfde dag dat het goederenvervoer per spoor in Nederland bijna volledig stilstaat. Hoewel het reizigersverkeer grotendeels is hervat, kunnen vervoerders slechts een handvol treinen het land in en uit laten rijden. De grootste problemen doen zich voor in het havengebied van Rotterdam.

“Vanochtend reden reizigerstreinen volgens plan. De strenge kou vannacht belemmert wel de inspanningen om spoorwegen beschikbaar te maken voor goederenvervoer. Wissels bevriezen weer. Vandaag kijken we hoe we daarin verder kunnen komen”, zei ProRail donderdagochtend.

De updates over welke gebieden toegankelijk zijn, zorgen voor verwarring, omdat ze continue wijzigen of onjuist zijn. Zo werd woensdagmiddag de hoofdroute van de Havenlijn operationeel verklaard, evenals de terminals APMT, EMO, LWR, RWG, Maasvlakte oost, Europoort, CTT en RSC.

Update donderdag 8.00 uur: reizigers klagen over ‘onveilig’ volle treinen

De NS heeft donderdag opnieuw een dienstregeling met Sprinters en een aantal intercity’s. Dit vanwege het strenge winterweer. Volgens het vervoersbedrijf moeten reizigers rekening houden met uitval van treinen als gevolg van storingen. “Doel is om zoveel mogelijk treinen te laten rijden om reizigers zo snel en zo betrouwbaar mogelijk op hun bestemming te brengen”, aldus de NS.

De vervoerder roept reizigers op alleen gebruik te maken van de trein als dat echt noodzakelijk is. Op die manier blijft de ruimte in de treinen beschikbaar voor mensen met essentiële beroepen en noodzakelijke reizen. NS reageert hiermee op klachten van reizigers dat de weinige treinen die rijden, te vol zijn om veilig te kunnen reizen. Ook reizigersorganisatie Rover vindt dat de vervoerder duidelijkheid zou moeten kunnen geven wanneer er weer sprake is van een normale dienstregeling of bussen zou moeten inzetten om de reizigersstroom beter te kunnen spreiden.

De problemen met de spoorinfrastructuur lijken sinds woensdag grotendeels te zijn verholpen, maar NS geeft aan met veel storingen aan materieel te kampen en ook zijn nog niet alle terreinen goed bereikbaar om voldoende materieel in te kunnen zetten. Verder ervaren goederenvervoerders nog wel veel overlast van infrastoringen.

Sprinters puilden donderdag uit, foto: Marieke van Gompel
Reizigers zaten in de Sprinter tussen Breda en Tilburg als haringen in een ton. Foto: Marieke van Gompel

Update woensdag 7:50 uur: DB Cargo start treindienst op

Goederenvervoerder DB Cargo Nederland meldt dat het een begin heeft gemaakt met het opstarten van de treindienst. Deze lag sinds zaterdag stil als gevolg van een combinatie van krachtige wind, sneeuw en strenge vorst. Inmiddels zijn de belangrijkste routes volgens de vervoerder te berijden. “Problemen doen zich echter nog wel voor bij het bedienen van terminals en spooraansluitingen. Het zijn met name vastgevroren wissels die DB Cargo hinderen. Het sorteerproces van wagenladingen op Kijfhoek is nog niet opgestart”, zegt woordvoerder Jelle Rebbers.

De situatie in Duitsland is nog onverminderd ernstig. Met name de sorteerstations die een belangrijke rol vervullen in het wagenladingnetwerk kampen met ernstige problemen als gevolg van de combinatie van overvloedige sneeuwval, krachtige wind en strenge vorst. Hierdoor is het treinverkeer van DB Cargo van en naar Duitsland ernstig verstoord. “Het opstarten van de treindienst zal in verschillende stappen plaatsvinden en het zal nog geruime tijd duren voordat de dienstverlening genormaliseerd is.”

Update dinsdag 17:00 uur: NS laat woensdag weer enkele intercity’s rijden

De treinen van NS zullen ook woensdag vanwege de strenge vorst nog niet volgens de gebruikelijke dienstregeling rijden. De spoorvervoerder bereidt samen met ProRail opnieuw een aangepaste dienstregeling voor. In tegenstelling tot dinsdag zullen op enkele trajecten wel weer intercity’s gaan rijden.

NS kan nog niet op volle sterkte rijden omdat de vrieskou en vocht kunnen zorgen voor ijsafzetting aan de bovenleiding. Bovendien zijn opstelterreinen en onderhoudsbedrijven moeilijk bereikbaar door wisselstoringen. Daardoor kan een deel van de treinen niet worden ingezet voor de dienstregeling. Volgens het KNMI lopen de minimumtemperaturen in de nacht van dinsdag op woensdag uiteen van -4 graden Celcius op de wadden tot lokaal -16 graden Celcius in het oosten.

Trein, NS, sneeuw

Update dinsdag 08:00 uur: ‘Vanaf woensdag meer treinen’

Prorail-directeur John Voppen verwacht woensdag een grote stap te kunnen maken met een grotere beschikbaarheid van het spoor. “Daarna kunnen er weer meer treinen gaan rijden en komen we hopenlijk in de buurt van een normale dienstregeling”, dat zei Voppen vanmorgen in het radioprogramma 1op1. “Op dit moment rijden er vooral Sprinters en werken we nog hard aan het repareren van volgesneeuwde wissels. Zodra de wind gaat liggen, verwacht ik dat we weer ‘in control’ kunnen komen.”

Het dalen van het kwik tot -20 graden, zoals is voorspeld is, kan vervolgens voor nieuwe problemen zorgen, erkent Voppen. Maar veel hangt af van de combinatie met sneeuw en wind. “Wanneer we mist krijgen, kan deze bevriezen op de bovenleiding.” De spoorbeheerder gaat hierover in overleg met de vervoerders. Door de hele nacht treinen te laten rijden, kan dit worden voorkomen.

Update maandag 17:45 uur: storingsploegen werken aan herstel Havenspoorlijn

ProRail is in de Rotterdamse haven met zes tot acht ploegen bezig om het spoor begaanbaar te maken voor goederentreinen. Er is onder meer een storing op de Calandbrug. De routes vanaf Kijfhoek naar Emmerich en naar Bentheim zijn redelijk goed begaanbaar, maar daar zouden problemen aan Duitse zijde zijn. Op de route Kijfhoek-Venlo is er juist in Nederland, bij Lage Zwaluwe, een probleem. de spoorbeheerder heeft goede hoop dat dit op korte termijn kan worden opgelost, zodat op de terminals aan de Brabantroute en het internationale treinverkeer kan worden opgestart via Venlo.

Update maandag 17.00 uur: nachtvorst zorgt dinsdag voor problemen

Vanwege de voorspelde strenge vorst vanavond en vannacht meldt NS ook dinsdag alleen te rijden met Sprinters De vervoerder verwacht dat vrieskou en vocht voor ijsafzetting aan bovenleidingen gaan zorgen. Daarnaast zijn er nog veel storingen op het spoor als gevolg van de hevige sneeuwval van de afgelopen dagen.

NS en ProRail bereiden daarom voor dinsdag 9 februari een dienstregeling met enkel Sprinters voor. Sprinters stoppen ook op kleine stations en daarmee kunnen we zoveel mogelijk reizigers naar hun plaats van bestemming brengen. Waar mogelijk worden treinen verlengd. Ondanks alle inzet is de situatie op het spoor nog steeds onzeker.

wisselverwarming

Update maandag 13.30 uur: NS laat enkel Sprinters rijden

Het winterweer zorgt nog steeds voor problemen op het spoor. Waar mogelijk laten de Nederlandse Spoorwegen sprinters (stoptreinen) rijden. Maar dat lukt nog niet op alle trajecten. Door hevige sneeuwval en harde wind reden er zondag een groot gedeelte van de dag geen treinen.

NS kan maandagmiddag nog geen zekerheid geven op welke trajecten er hoe vaak een trein gaat of wanneer er weer intercity’s worden ingezet. “We werken er samen met ProRail hard aan om op zoveel mogelijk trajecten twee sprinters per uur te rijden. Door sprinters te rijden kunnen we zoveel mogelijk reizigers naar hun bestemming te brengen. We houden de weersvoorspellingen nauwgezet in de gaten.” Reizigers wordt aangeraden alleen noodzakelijke reizen te maken en voor vertrek de actuele reisinformatie te checken of anders een alternatief te zoeken.

Sneeuw en wind veroorzaken problemen met de wissels. Onderhoudsteams van spoorbeheerder ProRail hebben de hele nacht gewerkt om maandag treinen te kunnen laten rijden, maar er blijven wisselstoringen. Ook zondag waren de storingsploegen al druk met het vrijmaken van de wissels. De aanhoudende wind blaast steeds nieuwe sneeuw in de wissels.

Update maandag 12.00 uur: Treinen Keolis en Arriva rijden weer

Bijna alle treinen van Keolis en Arriva rijden weer in het oosten van Nederland. Alle sprinters rijden volgens de normale dienstregeling, maar niet alle intercity’s rijden.

Op de trajecten Zwolle-Kampen en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal rijden de Keolis-treinen volgens de normale dienstregeling. Tussen Zwolle, Hengelo en Enschede rijden alleen maar sprinters. De vervoerder waarschuwt reizigers dat er nog wel vertraging kan zijn door het winterweer.

De treinen van Arriva rijden weer normaal in Limburg. In Overijssel, Drenthe en Gelderland rijden er minder treinen dan normaal. In Gelderland rijdt Arriva alleen op de trajecten Winterswijk-Zutphen en Doetinchem-Arnhem. Tussen Zwolle en Mariënberg, Mariënberg en Emmen en Almelo en Mariënberg rijden er minder treinen dan normaal.

In Friesland en Groningen rijden nog geen Arriva-treinen. In Noord-Brabant, Zuid-Holland, Limburg en Flevoland rijden alweer een aantal bussen van Arriva.

Update maandag 08:30 uur: Treinverkeer NS en Arriva komt langzaamaan op gang

Het treinverkeer komt maandagochtend weer langzaam op gang. ProRail en de spooraannemers werkten de hele nacht door om zoveel mogelijk wissels sneeuw- en ijsvrij te krijgen. NS laat enkele sprinters rijden op een aantal trajecten, maar intercity’s vallen nog wel uit. Arriva meldt ook dat er beperkt treinen gaan rijden. Op veel plekken zijn nog wisselstoringen.

De NS laat sprinters rijden op een aantal trajecten, maar noemt geen voorbeelden. “Er gaan waar het kan weer enkele sprinters rijden, maar het is veel minder dan normaal. We proberen gedurende de ochtend meer sprinters te laten rijden als er meer verstoringen zijn opgelost”, aldus een woordvoerder van NS.

Wisselstoringen

Arriva meldt dat er in Friesland en Groningen alleen treinen rijden van Groningen naar Leeuwarden en tussen Groningen en Weener en Veendam. Op de Vechtdallijnen in Overijssel rijden tweemaal per uur treinen. In de Achterhoek rijden de Arriva-treinen overal behalve tussen Apeldoorn en Zutphen.

Het advies aan reizigers blijft om kort voor vertrek een reisplanner te checken, omdat treinen alsnog kunnen uitvallen door het winterse weer. Zondag reden er door het hele land amper treinen door het weer. Er zijn nog veel wisselstoringen door de vorst, maar het aantal storingen is flink teruggebracht door de onderhoudsploegen van Asset Rail, Strukton Rail, BAM Infra Rail, VolkerRail, Dura Vermeer Railinfra en ProRail die de hele nacht hebben doorgewerkt.

sneeuw-ijsvrij maken van een wissel op station amsterdam. Foto: ProRail
Foto: ProRail

Voorzorgsmaatregelen

In het hele land treden sinds zondagochtend met name wisselstoringen op. De wisselverwarming werkt, maar komt volgens ProRail niet door de laag sneeuw. Hierdoor zitten de wissels alsnog vast. De storingsploegen werken hard om de wissels weer operationeel te krijgen maar de wind blaast de sneeuw weer terug in de wissels.

Voordat het winterweer op zaterdagavond losbarstte, kondigde de spoorbeheerder aan honderden spoorwerkers in storingsploegen te hebben ingezet op strategische plekken om eventuele storingen zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast zouden een aantal belangrijke wissels in een vaste stand zijn gezet zodat de kans op wisselstoringen wordt verkleind. De verkeersleidingsposten werden op volle sterkte bezet en hulplocomotieven klaargezet om eventuele gestrande treinen weg te slepen, ook zijn er extra incidentenbestrijders ingezet.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.