Waarom het treinverkeer in Nederland vastloopt bij sneeuw

De aanhoudende wisselstoringen zorgden er zondag voor dat het treinverkeer nagenoeg volledig moest worden stilgelegd. Ook maandag rijdt een groot deel van de treinen nog niet. De wisselverwarming werkt volgens ProRail wel, maar komt niet door de laag sneeuw. Waardoor de wissels alsnog vast komen te zitten. Met name vanuit de spoorgoederenvervoerders is er veel kritiek op de aanpak van ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

11 reacties op “Waarom het treinverkeer in Nederland vastloopt bij sneeuw”

Henk Derksen|08.02.21|12:11

In Zwitserland en Japan rijden de treinen gewoon ondanks winterweer, dat was vroeger (voor de privatisering) in ons land ook zo……dus stoppen met budget gestuurd onderhoud em terug naar 1 bedrijf.

Thomas Arts|08.02.21|12:13

Een aantal jaren terug hebben we een nieuw wisselverwarmingsysteem voor ProRail ontwikkeld wat met deze omstandigheden om kan gaan. Helaas is de uitrol toen stopgezet. Een belangrijk aspect was om een fysieke warmtebrug tussen aanslagspoorstaaf en glijstoel te creeren, aangezien er anders te weinig warmte in de glijstoel terecht komt. Deze warmtebrug kan ook op bestaande wissels nog worden aangebracht waardoor ook deze beter bestendig worden tegen dit extreme weer.

Stoffel Bos|08.02.21|13:31

Tegen zo’n snijdende oostenwind is de beste wisselverwarming niet opgewassen.
Hier niet en ook in Zwitserland niet. Ook daar staat bij sneeuwjacht de boel stil.
Nu en ook toen. (is Henk Derksen de vastlopers in 1979 vergeten?)

A C F Sierts|08.02.21|19:56

De stuitende domheid van de in dit artikel aangehaalde ‘deskundigen’ spat er weer van af.
Een wissel heeft een functie. Meer wissels betekent meer functionaliteit, en minder wissels betekent minder functionaliteit.

Als de business overal stilvalt door massale wisselstoringen, dan helpt wisselreductie je echt niet meer uit de misere. Daarvoor zijn de problemen VEEL te groot en vooral VEEL TE TALRIJK.

Deze nepdeskundigen kunnen beter de locale modelspoorbaan gaan adviseren. Opzouten !!!

A C F Sierts|08.02.21|20:16

Het is allemaal heel simpel: de door & voor de business vereiste betrouwbaarheid is bepalend. Die betrouwbaarheid wordt gerealiseerd in processen mbv middelen *en* mensen.
Als de (herstel-)mensen het niet meer kunnen bolwerken, dan moeten de middelen (in dit geval de wissels) FORS betrouwbaarder. DAT is de taakstelling voor ProRail en sector. GEEN discussie mogelijk.

Stop de onzinsmoesjes, stop de prietpraatjes, stop met fopmaatregelen.
Geen woorden maar daden. Toon je ingenieurskunde. Punt.

A C F Sierts|08.02.21|23:15

@ Stoffel Bos – u stelt (wellicht terecht) het volgende:

“Tegen zo’n snijdende oostenwind is de beste wisselverwarming niet opgewassen”

Bent u het met mij eens dat de enig juiste conclusie die daaruit volgt is dat wisselverwarming GEEN afdoende oplossing biedt? En dat de technici dus iets beters moeten verzinnen?

De vraag is daarom: waarom gebeurd dat niet? Waarom blijft alles & iedereen maar jammeren dat het allemaal zo moeilijk is? Wat is dat voor een jankers-mentaliteit?

Jeroen TheBoss|09.02.21|02:54

Dat “iets beters verzinnen” is al jaren geleden gedaan door Richard de Roos.
Zie dit artikel (plus de eerdere artikelen waarnaar daarin verwezen wordt):
https://www.spoorpro.nl/innovatie/2019/05/13/nieuwe-puntstukken-maken-wisselverwarming-overbodig/

Jeroen TheBoss|09.02.21|02:56
A C F Sierts|09.02.21|13:44

Hoi Jeroen, bedankt voor de link – had er indd over gelezen.

Punt is echter dat innoveren en ontwerpen meer is dan een technisch idee of uitwerking. Het gaat ook over de context en de kaders waarbinnen het moet functioneren. Een fundamenteel ander wisselontwerp is technisch prachtig, maar totaalvervanging van wissels is peperduur.

Kortom: mooi bedacht en wellicht iets voor de lange termijn. Nu nog effe een oplossing innoveren die als betaalbare ‘retrofit’ in bestaande wissels is te plaatsen…

Paul van Kruining|13.02.21|08:40

Tja, als het winterbestendige wissel sinds 2012 was gebruikt, hadden Utrecht Centraal, Zwolle en Leiden Centraal nu alleen winterbestendige wissels gehad. Dat zou toch wel een verschil hebben gemaakt voor het hele net. Met implementatie zou dus zo snel mogelijk begonnen moeten worden. De komende jaren staat een grote verbouwing van Amsterdam Centraal op het programma. Grijp de kans om dan in elk geval daar winterbestendige wissels te gebruiken!

Eric van der Burg|17.02.21|17:50

“Tegen zo’n snijdende oostenwind is de beste wisselverwarming niet opgewassen”….

Kijk nu gewoon eens mee naar dit filmpje en zie dat die bewering lariekoek is. Let vooral op de wissel(verwarming) https://youtu.be/XsVJ8PCV-0M
Er is gewoon geen politieke wil om te investeren. Want ja, wisselverwarming op gas waait uit, dat doet het al jaren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.