‘Nederlandse spoorsector loopt achter met toepassing BIM’

In vergelijking met andere Europese landen en China in het bijzonder, wordt er in de Nederlandse spoorsector nog weinig gebruikgemaakt van Building Information Management (BIM). Die conclusie trokken Peter Boom van Royal HaskoningDHV en Renzo van Rijswijk van Strukton Civiel in de uitzending van SpoorProTV van afgelopen woensdag.

Beide bedrijven zijn betrokken bij de realisatie van het nieuwe Hoofdstation Groningen. Strukton Civiel als hoofdaannemer en Royal HaskoningDHV als ingenieursbureau. Bij dit project wordt weliswaar gebruikgemaakt van BIM, maar beiden vrezen dat het digitale model na de oplevering van de bouw in de kast komt te liggen. “Dat is jammer, want ook bij het beheer en onderhoud van een object is veel winst te behalen met BIM”, aldus Peter Boom, Director Rail Asset Management and Digitisation bij Royal HaskoningDHV.

Zuidasdok

Door alle betrokken partijen in hetzelfde digitale ontwerp te laten werken en dit centraal te coördineren, kan veel efficiënter en foutlozer worden gewerkt dan op de traditionele manier, aldus de experts. “Het model is voor iedereen altijd toegankelijk en actueel.” Wereldwijd wint het gebruik van BIM aan populariteit. Maar in Nederland en met name in de spoorsector wordt het nog mondjesmaat ingezet constateren Boom en Van Rijswijk.

“Hoofdstation Groningen is een van de eerste grote stationsprojecten die zo digitaal worden aangepakt”, zegt Boom. “Helaas is de spoorsector niet toonaangevend, maar wel hard bezig om zijn achterstand in te lopen. In andere landen, zeker in Azië, maar ook in Europa, is BIM al verplicht gesteld voor grote projecten, zoals stations of spoorverbindingen.”

Volgens Boom liggen er veel kansen voor de toepassing van BIM die nu niet worden benut in Nederland. Vooral na de oplevering van een project. “In het geval van Groningen begrijp ik dat het model straks weer wordt platgeslagen en in 2D aan ProRail wordt overhandigd. Terwijl je het model eigenlijk zo multidimensionaal mogelijk wil houden en als een soort digital twin gaat inzetten voor je weer in onderhoud gaat. Dat is de potentie van een BIM-model.”

Uitwisselstandaard

Renzo van Rijswijk houdt als BIM-regisseur toezicht op alle processen binnen het model van hoofdstation Groningen. Ook hij vindt het jammer dat de digitale versie van het station straks in een tweedimensionale tekening naar de opdrachtgever gaat. “De volgende die een opdracht krijgt om aan dit station te werken, moet dit allemaal weer gaan optuigen. Dat is zonde.” Van Rijswijk hoopt dan ook dat de opvattingen over zo’n model gaandeweg het project worden bijgesteld. Maar dan dient er zich wel een nieuwe uitdaging aan. In welke standaard draag je het model en de data over?

“Daar zal wat voor geregeld moeten worden. Er is nu nog geen standaard informatie uitwisselingsstandaard voor. Ik pleit er dan ook voor om hier een internationale uitwisselstandaard voor toe te passen. Waar we dan ook met zijn allen gebruik van kunnen maken. En dat we dus niet voor elke opdrachtgever een andere uitwisselstandaard moeten gaan gebruiken.”

Building Smart International

Volgens Peter Boom is er wel een internationale standaard in de maak voor BIM-modellen. “Building Smart Internationaal is een organisatie waarin bedrijven zoals Royal HaskoningDHV, aannemers, maar ook spoorbedrijven zoals SBB vanuit Zwitserland en de SNCF vanuit Frankrijk afspraken maken. ProRail is hierbij nog niet direct betrokken, maar ik weet zeker dat dit op termijn gaat gebeuren.”

In SpoorProTV demonstreerde Renzo van Rijswijk hoe Hoofdstation Groningen er uit gaat zien. Zowel door middel van het Building Information Model als met artist impressions van architect Koen van Velsen.

Bekijk hier het hele item:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.