Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris rekent op ‘redelijke oplossing’ voor extra kosten Maaslijn

De elektrificatie en gedeeltelijke baanverdubbeling van de Maaslijn valt opnieuw duurder uit, maar lijkt geen verdere vertraging op te lopen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat vertrouwt erop dat het ministerie in overleg met de provincie Limburg tot een ‘redelijke oplossing’ komt, waarbij de aanbesteding komend najaar van start gaat. Limburg gaf eind vorig jaar aan niet te willen opdraaien voor extra kosten.

De werkzaamheden aan de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond vallen tientallen miljoenen hoger uit dan geraamd, bleek onlangs uit een brief van Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg. De bouwkosten liggen volgens ProRail hoger dan verwacht als gevolg van te laag geraamde kosten voor kunstwerken, kabels, leidingen, beveiligingsmaatregelen en extra risico’s. Extern onderzoek moet uitwijzen wat het exacte tekort bedraagt.

Risicodragend

Van Veldhoven schrijft in een Kamerbrief telkens over een ‘mogelijke’ kostenstijging. Ze wil eerst helder hebben of er daadwerkelijk sprake is van een tekort. “Daarbij is het van belang te begrijpen wat de oorzaak is van deze mogelijke kostenstijging. Deze is immers mede van invloed op de vraag waar de kosten redelijkerwijs gedragen moeten worden.” De onafhankelijke toets hiervoor volgt in de eerste helft van maart.

Meerdere partijen in de Tweede Kamer hebben al aangegeven dat de kostenverhoging niet moet worden neergelegd bij de regio. De provincie Limburg nam vorige maand unaniem een motie met dezelfde strekking aan. Twee jaar geleden nam het Rijk de uitvoering van het project over en werd het bovendien gelijkwaardig risicodragend. Eerder was Limburg nog voor 80 procent aanspreekbaar.

De originele kostenraming voor het project was 154,6 miljoen euro. Dit werd in 2019 al opgehoogd tot ruim 213 miljoen, waarbij het Rijk opdraait voor 60 miljoen euro. Het resterende bedrag wordt neergelegd door de provincies Limburg (99,9 miljoen), Noord-Brabant (31,6 miljoen) en Gelderland (21,5 miljoen).

Verdere verloop

De staatssecretaris vertrouwt erop dat de planning voor de elektrificatie en baanverdubbeling niet in gevaar komt. Dat betekent dat de provincies Noord-Brabant en Limburg in mei van dit jaar een besluit nemen over het ontwerp-inpassingsplan. Na de inspraakperiode kan ProRail starten met de aanbesteding, zodat begin 2023 wordt begonnen met de werkzaamheden. Het project moet eind 2024 opgeleverd zijn, vier jaar later dan beoogd.

Er wordt al jaren gesproken over verbetermaatregelen voor de Maaslijn. Elektrificatie, baanverdubbeling en andere maatregelen moeten de snelheid op de spoorlijn verhogen en de dienstregeling robuuster maken. De lijn heeft regelmatig te kampen met verstoringen, voornamelijk omdat deze overwegend enkelsporig is. Vervoerder Arriva is vorig jaar gecompenseerd voor de verlate elektrificatie.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.