ILT: stijging STS-passages vlakt af

Afbeelding: Erik Baas/Wikimedia Commons Erik Baas/Wikimedia Commons

Het aantal STS-passages lijkt voor het eerst sinds twee jaar af te nemen. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport aan SpoorPro op basis van voorlopige cijfers. In 2019 passeerden in totaal 142 treinen een rood sein, een jaar eerder waren dat er 137. Opvallend is verder dat ERTMS tot nu toe nog geen positieve bijdrage levert aan het terugdringen van het aantal STS-passages.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “ILT: stijging STS-passages vlakt af”

Dimitri Witte|17.12.20|14:28

Toch verassend dat ERTMS met remcurve bewaking niet voortkomt dat treinen een STS krijgen. Dit zou juist een bijkomst voordeel moeten zijn.

Arco Sierts|18.12.20|19:43

Dat heb ik in 2014 al voorspeld bij en overtuigend uitgelegd aan de Tweede Kamer. Maar ProRail, ambtenarij en de zogenaamde deskundigen leven in een bubble met alle eigenschappen van ‘Group Think’. Oftewel iedereen is het wel zo ongeveer met elkaar eens, want dat is de norm. Andere inzichten, ook gedegen onderbouwd, worden systematisch weggedrukt.

Wie wat ook alweer degene die jaren terug bij ProRail & politiek onderbouwd aangaf dat de onbewaakte overwegen ontspoorden? En wie werd aangevallen?

Arco Sierts|18.12.20|20:22

De ziekte die in alle hevigheid is blootgelegd bij de Belastingdienst is symptomatisch voor het collectieve systeem. Ambtenaren, bestuurders en adviseurs gaan voor hun private korte-termijn-eigenbelang (imago, carriere, topinkomen) en hebben daarmee in essentie lak aan de publieke zaak. De moraal en het publieke verantwoordelijkheidsbesef zijn zoek. De overheid is een ijskoude monopolist-BV geworden met eigenlang als doel. En daar zijn we collectief bijgeweest, van links tot rechts.

Maarten Bartholomeus|21.12.20|16:14

Het gaat om STSén op de ‘rangeersporen’ in de mode Shunting. Dan is er geen remcurve bewaking actief maar wordt gereden op seinen of op zicht. Dat is toegelicht in de tekst maar is wat vreemd benoemd in de samenvatting. Er bij de aanleg van ERTMS op de Havenspoorlijn op deze sporen gekozen, vanuit kosten, gekozen om alleen mode shunting te gebruiken en alleen bewaking op de maximum snelheid (40 km/h). Er is dan ook geen reductie van STSén te verwachten, jammer van het misverstand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ILT: stijging STS-passages vlakt af | SpoorPro.nl

ILT: stijging STS-passages vlakt af

Afbeelding: Erik Baas/Wikimedia Commons Erik Baas/Wikimedia Commons

Het aantal STS-passages lijkt voor het eerst sinds twee jaar af te nemen. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport aan SpoorPro op basis van voorlopige cijfers. In 2019 passeerden in totaal 142 treinen een rood sein, een jaar eerder waren dat er 137. Opvallend is verder dat ERTMS tot nu toe nog geen positieve bijdrage levert aan het terugdringen van het aantal STS-passages.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “ILT: stijging STS-passages vlakt af”

Dimitri Witte|17.12.20|14:28

Toch verassend dat ERTMS met remcurve bewaking niet voortkomt dat treinen een STS krijgen. Dit zou juist een bijkomst voordeel moeten zijn.

Arco Sierts|18.12.20|19:43

Dat heb ik in 2014 al voorspeld bij en overtuigend uitgelegd aan de Tweede Kamer. Maar ProRail, ambtenarij en de zogenaamde deskundigen leven in een bubble met alle eigenschappen van ‘Group Think’. Oftewel iedereen is het wel zo ongeveer met elkaar eens, want dat is de norm. Andere inzichten, ook gedegen onderbouwd, worden systematisch weggedrukt.

Wie wat ook alweer degene die jaren terug bij ProRail & politiek onderbouwd aangaf dat de onbewaakte overwegen ontspoorden? En wie werd aangevallen?

Arco Sierts|18.12.20|20:22

De ziekte die in alle hevigheid is blootgelegd bij de Belastingdienst is symptomatisch voor het collectieve systeem. Ambtenaren, bestuurders en adviseurs gaan voor hun private korte-termijn-eigenbelang (imago, carriere, topinkomen) en hebben daarmee in essentie lak aan de publieke zaak. De moraal en het publieke verantwoordelijkheidsbesef zijn zoek. De overheid is een ijskoude monopolist-BV geworden met eigenlang als doel. En daar zijn we collectief bijgeweest, van links tot rechts.

Maarten Bartholomeus|21.12.20|16:14

Het gaat om STSén op de ‘rangeersporen’ in de mode Shunting. Dan is er geen remcurve bewaking actief maar wordt gereden op seinen of op zicht. Dat is toegelicht in de tekst maar is wat vreemd benoemd in de samenvatting. Er bij de aanleg van ERTMS op de Havenspoorlijn op deze sporen gekozen, vanuit kosten, gekozen om alleen mode shunting te gebruiken en alleen bewaking op de maximum snelheid (40 km/h). Er is dan ook geen reductie van STSén te verwachten, jammer van het misverstand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.