Opening RailTech Europe met Pier Eringa, Roger van Boxtel, Pio Guido en burgemeester Jan van Zanen van Utrecht

Vakbeurs RailTech Europe 2021 gaat digitaal

De grootste vakbeurs voor de technische railindustrie, RailTech Europe, gaat ondanks corona volgend jaar gewoon door. Op 30 en 31 maart en 1 april is dit keer niet de Utrechtse Jaarbeurs het epicentrum van de internationale spoorsector, maar de ProMedia Studio’s in Rotterdam. Tijdens het driedaagse online evenement staan, net als bij de fysieke beurs en het congres, kennis vergaren en netwerken centraal.

“Vanwege Covid-19 is het onmogelijk om elkaar nu op grote schaal te ontmoeten. Alle beurzen zijn geannuleerd, maar aan de andere kant gaan investeringen in het spoor wel door. Partijen zetten juist in op groei van het treinverkeer en het voorkomen van economische krimp”, zegt Arie van Dijk, uitgever bij organisator ProMedia.

Koste wat kost doorgaan

“Overheden willen toezeggingen nakomen die ze hebben gedaan in het akkoord van Parijs en ook de Europese Green Deal gaat veel betekenen voor het spoor. Er ontstaan dus veel kansen voor de industrie, alleen zijn er niet veel mogelijkheden meer om hierover in gesprek te gaan en elkaar te ontmoeten. De kansen daartoe blijven afnemen”, aldus Van Dijk. “We wilden RailTech Europe 2021 daarom koste wat kost door laten gaan. Sterker nog, in plaats van een tweejaarlijks evenement krijgt het online evenement in 2022 een vervolg in de vorm van de fysieke beurs die bezoekers de afgelopen vijftien edities gewend waren.”

RailTech Europe 2021 gaat dus digitaal. Drie dagen lang worden er presentaties, interviews en reportages uitgezonden vanuit de twee studio’s in Rotterdam, maar ook vanaf locaties in het spoor of bij partijen die werkzaam zijn in de sector. “Als ProMedia hebben we inmiddels veel ervaring opgedaan met het organiseren van online bijeenkomsten. Al ruim voor de uitbraak van corona hadden we een studio en webapplicaties die we hier voor gebruikten. Sindsdien hebben we de inzet verder geprofessionaliseerd. Inmiddels verzorgen we dagelijks meerdere online evenementen en nieuwsuitzendingen voor verschillende sectoren.”

Laagdrempelig netwerken

Online evenementen bieden volgens Van Dijk nieuwe kansen om makkelijker grote groepen te bereiken dan met een fysiek evenement. “We hebben verschillende applicaties waarmee we de interactie tussen sprekers en deelnemers, maar ook deelnemers onderling kunnen vergroten. Door een aantal gegevens en voorkeuren achter te laten kunnen we deelnemers aan elkaar koppelen op basis van hun profiel. Bijvoorbeeld afnemers en leveranciers. Op die manier kunnen ze tijdens het evenement afspraken inplannen voor een-op-een gesprekken. Om de drempel te verlagen matcht het systeem de mensen en verstuurt de uitnodigingen.”

RailTech Europe kent deze editie drie inhoudelijke thema’s: Digital Railway, The European Year of Rail en Smart Infrastructure. Binnen deze thema’s komen onder meer ERTMS, ATO, asset monitoring de European Green Deal, internationale treinverbindingen en toonaangevende spoorbouwprojecten aan bod. Aan het programma wordt nu hard gewerkt, maar duidelijk is al wel dat deelnemers een keuze uit circa 150 verschillende sessies krijgen voorgeschoteld. Dit verdeeld over drie dagen.

Spoorboekje

Waar een reguliere RailTech zoals in 2019 circa 10.000 bezoekers trekt, rekent de organisatie voor deze digitale editie op een minstens even grote toestroom vanuit heel Europa. Tickets zijn beschikbaar vanaf 4 januari en gaan gelden voor het hele programma. Via een spoorboekje kan iedere bezoeker zijn eigen programma samenstellen uit het ruime aanbod aan presentaties, workshops, interviews, O&A sessies en reportages vanaf locatie.

Op de hoogte blijven van de voortgang van het programma? klik dan hier. Wilt u deelnemen als exposant of partner worden van RailTech Europe? klik dan hier.

Kijk hier de beelden terug van RailTech Europe 2019:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.