SpoorProTV: resultaten ATO-pilot Betuweroute en trambaanvernieuwing Rotterdam
ProRail, Alstom en Rotterdam Rail Feeding (RRF) deden eind 2018 een proef met een zelfrijdende trein op de Betuweroute. Deze maand verscheen het eindrapport van deze test. In de uitzending van SpoorProTV van deze week lichtte Rik van den Band, projectmanager ATO van ProRail de belangrijkste bevindingen toe.
Met de invoering van Automatic Train Operation (ATO) kan de capaciteit en punctualiteit op het Nederlandse spoor flink worden verbeterd, constateert ProRail op basis van de test. Zeker als dit systeem wordt gecombineerd met een verkeersmanagementsysteem (TMS).
Oudere loc
Voor de proef werd een wat ouder model diesel-hydraulische locomotief (BR203) uitgerust ATO Grade of Automation 2 (GoA2). Dit bracht een aantal uitdagingen met zich mee. Van den Brand ging tijdens de uitzending in op deze en de vele andere uitdagingen die overwonnen moesten worden voor de test. Maar ook op de lessen die uit de test konden worden getrokken en de plannen voor ATO-tests in de toekomst.
Verder was er in SpoorProTV aandacht voor de trambaan in Rotterdam Zuid die deze zomer wordt vernieuwd. Dat gebeurt op zeven verschillende locaties waarbij de werkzaamheden worden gecombineerd. Onder meer betonfabriek Nigtevecht leverde hiervoor een deel van de dwarsliggers. Woordvoerder Diana van Stijn van RET en en voorbereider Herman Lensen van VolkerRail legden in een reportage uit wat er moet gebeuren.
SpoorProTV is iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live te zien vanaf ons YouTube-kanaal en na afloop daar ook terug te kijken: https://www.youtube.com/SpoorPro.